כל אדם העוסק בתחום התכשיטנות, בין אם הוא מעצב או יוצר עצמאי, בעל חנות או גלריה, יודע כי הצלחה בתחום אינה מובטחת או מובנת מאליה. מדובר בתחום אשר התחרות בו גדולה וממשיכה לגדול לאורך השנים, כאשר ההבדלה בין השוק המקומי והבינלאומי כבר כמעט ואינה קיימת. בנוסף לכך, זהו תחום המלווה באי וודאות הקשורה בין היתר לשינויים במחירי חומרי הגלם, תמורות במשק המקומי והגלובאלי המתבטאות בסכומים שמוכנים להשקיע צרכנים, מחירים זולים שמוצעים על ידי שחקנים חדשים, ועוד. כדי לצלוח, חשוב להיעזר בייעוץ עסקי עם התמחות בתחום התכשיטים.
מהם האתגרים של עסק תכשיטים?
למעשה, אנשים רבים שנכנסים לתחום הם כאלו שרצו להפוך את אהבתם ותשוקתם לאומנות ויצירה לכדי מקצוע, עם השכלה והכשרה נדרשות, ולרוב גם עם ניסיון כזה או אחר בתחום. יחד עם זאת, עד מהרה מתברר כי עיצוב וייצור תכשיטים הוא רק נדבך אחד מתוך שורה ארוכה של נושאים הכרוכים בניהול עסק בעל הצדקה כלכלית. אין ספק שהבאת פרנסה מתחום העיסוק האהוב הינה מטרה נאה, ובהחלט יכולה להתגשם, אך לשם כך נדרשת התנהלות נכונה. והבעיה היא שהידע המקצועי והכישרון, טובים וגבוהים ככל שיהיו, אינם מבטיחים שיהיו כישורים מפותחים גם בפן של ניהול העסק ברמה הפיננסית, השיווקית או אחרת.
כך למשל, בעל עסק בתחום התכשיטנות צריך לקבל החלטות משמעותיות לגבי תמחור מוצריו השונים, לגבי ניהול הייצור, לגבי פנייה לשווקים ולקהלי יעד חדשים, לגבי שימוש באמצעי שיווק אפקטיביים ובדגש על המדיה הדיגיטלית, לגבי הסכמים עם ספקים, לגבי שיתופי פעולה עסקיים, פתיחת חנות עצמאית מקוונת או פיזית, ביצוע הכשרות נוספות, הכנסת עובד נוסף או שותף לעסק, פתיחת קורס תכשיטנות לקהלים שונים, קבלת שירותים במיקור חוץ, שינויים במיתוג ומכאן במחירים, בחומרי הגלם והמוצרים וכן הלאה. לכך מצטרפות כמובן המשימות השוטפות ביומיום לרבות מלאכת התכנון, העיצוב והייצור, משלוחים ללקוחות, ניהול חשבונות וכדומה. ייעוץ עסקי לתחום התכשיטנות מסייע בכל התחומים הללו, וכעת נראה כיצד.
מהו ייעוץ עסקי לתחום התכשיטנות?
במילים פשוטות, ייעוץ עסקי לתחום התכשיטנות מסייע לעשות סדר בעסק, לזהות בעיות ולפתור אותן, לנצל יתרונות ולהגיע לרווחיות גדולה יותר ואף להגדלת המחזור. הייעוץ מתחיל בבדיקת עומק המתייחסת למעשה לכלל ההיבטים בעסק, לרבות הדוחות של רואה החשבון, תמחור המוצרים השונים, כוח האדם, הסכמים ושיתופי פעולה, כל נושא השיווק והמיתוג, המתחרים ופעילותם. בתוך כך מושם הדגש על כל הקשור בניהול הפן הפיננסי, אשר לעיתים קרובות נזנח ואינו מטופל היטב בעסקים מהענף.
כך למשל, בחלק גדול מהעסקים "האומנות" של תמחור המוצרים אינה מובנת מאליה, ומערבת היבטים רגשיים המביאים דווקא לתמחור נמוך מדי. ייתכן מאוד שבדיקת היועץ העסקי תראה על מוצרים רווחיים יותר ופחות ותגלה את הסיבות לכך. ומכאן יבוצע תמחור מחודש, נכון ומקצועי הלוקח את מכלול הוצאות האספקה, הייצור והתקורות, את מחירי המתחרים, את המיתוג והמוניטין, את שולי הרווח המקובלים בענף, את שאיפות הרווח של התכשיטן, ועוד.
בנוסף, הדגש על הפן העסקי עשוי להתבטא ביצירת דוחות כלכליים חדשים, שאותם בעל העסק מבין היטב, שמביאים את הנתונים שבאמת חשובים להתנהלות השוטפת, ושמציירים תמונה מלאה ובזמן אמת. זאת, בניגוד לדוחות של רואה החשבון שעלולים להטעות. כמו כן, היועץ יספק כלים מעשיים ודוחות ממוחשבים שיאפשרו לשמר התנהלות כלכלית נכונה ומקצועית לאורך זמן באופן עצמאי, עם הסברים ברורים ובגובה העיניים. לאחר מכן, בתוכנית העסקית עשויים להתבטא עם מגוון צעדים להגברת הרווחיות ולהגדלת המחזור.
תוכנית עסקית לתחום התכשיטים
הבדיקה המקדימה שמבצע היועץ העסקי מספקת לא מעט נתונים ותובנות, ומציגה את התמונה מזווית שבעל העסק טרם ראה – לרבות הנכסים והיתרונות, נקודות התורפה והבעיות שצריך לפתור. בסופו ובתחילתו של דבר, המטרה היא מעשית: להגדיל רווחיות ואף את המחזור, ולכן לא מסתפקים בכמה המלצות בעל פה או על הנייר. ליבו של הייעוץ העסקי הוא בניית תוכנית עסקית לתכשיטנים, המבוססת על הנתונים שנאספו, היתרונות והבעיות שהתגלו. זוהי תוכנית המגדירה מטרות ויעדים לתקופה של שנתיים קדימה, ומתווה את הצעדים להשגת היעדים באופן ברור ומובנה.
לדוגמא, התוכנית העסקית עשויה להתמקד בתמחור מחודש של חלק או כל הצעדים, בנטילת הלוואה לצורך התרחבות או בסגירת ומחזור הלוואות קיימות, בהתמקדות בתחומים בהם יש לתכשיטן יתרון על פני התפזרות אקלקטית, ביצירת שיתופי פעולה חדשים, במשא ומתן מחודש עם ספקים, בפנייה לשירותי מיקור חוץ, ביצירת קמפיינים ופתיחת חנות דיגיטלית, ועוד. יש להבין כי תוכנית עסקית היא בסיס ויסוד להתנהלות נכונה ומקצועית בכל תחום עיסוק, ובוודאי גם בענף התכשיטנות הנתון לשינויים תדירים. הלכה למעשה, מדובר בתוכנית עבודה המשמשת כמפה ומצפן שלפיהם העסק מתקדם לעבר המטרות, כאשר הבעלים יודע בדיוק להיכן הוא מכוון, איפה הוא עומד ואילו פעולות הוא עומד לבצע. כך שומרים על הקו הנכון לאורך תקופה ארוכה, גם אל מול שינויים במשק ובענף.
יש להדגיש כי הייעוץ העסקי אינו מסתיים בבניית התוכנית העסקית, אלא ממשיך בליווי היישום שלה. היועץ העסקי עומד לרשות התכשיטן ועוזר לו בהתגברות על מחסומים, בקבלת החלטות ובהתלבטויות שונות, ומבצע מעקב תוך השוואה בין התוצאות בפועל לבין התחזיות בתוכנית. במידה שישנם פערים, היועץ העסקי גם יסייע בביצוע שינויים בתוכנית העסקית
במה עוד עוסק ייעוץ עסקי בתחום התכשיטים?
מלבד האמור לעיל, ייעוץ עסקי לתחום התכשיטים עשוי להתמקד בנושאים מגוונים. לדוגמא, תחום השיווק והפרסום הוא לחם חוקם של עסקים בענף, ובשנים האחרונות לצד התחרות הגדולה גם נפתחו פלטפורמות רבות המאפשרות להגיע לקהלים נרחבים בכל רחבי העולם. לפיכך, היועץ העסקי מסייע בהגדרות מדויקות של קהלי היעד והמוצרים הרלוונטיים, בבדיקת הכדאיות של פתיחת חנות מקוונת, שימוש נכון ברשתות חברתיות ובאתר האינטרנט, וכן הלאה. במידה הצורך גם יוכל היועץ העסקי להפנות את בעל העסק לאנשי מקצוע מיומנים בתחום השיווק הדיגיטלי.
בנוסף, לעיתים קרובות יבחין היועץ העסקי שקיים צורך בשדרוג יכולות הניהול. ברשות היועץ ארגז כלים ניהולי עשיר המבוסס על ניסיון רב כמנהל בשטח, ובמידת הצורך יינתנו כלים בתחומי ניהול עובדים, ניהול זמן, מעורבות אישית, האצלת סמכויות וכדומה, במטרה לשפר ולייעל את ההתנהלות השוטפת.
לסיכום
תחום התכשיטים רווי בתחרות, וכדי להישאר בתודעה אצל הלקוחות ולהישאר עסק רווחי, חשוב לפעול ולהיעזר ביועץ עסקי שמבין בכלכלה, שמבין בשיווק והכי חשוב – מבין ברווח. ירון לוי הוא יועץ עסקי שליווה מעל 1000 עסקים בתחומים שונים ומגוונים, ויודע לקחת את העסק שלך לרווחיות הגבוהה ביותר.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.