בשנים האחרונות נפתחו בישראל לא מעט אטליזים וחלקם רואים ברכה בעמלם. יחד עם זאת, אם תשאלו בעל אטליז מתחיל או וותיק האם הצלחה ושגשוג בתחום מובטחים, התשובה תהיה בוודאי שלילית. למעשה, הנתונים מראים שחלק בלתי מבוטל של האטליזים החדשים אינם שורדים את השנים הראשונות, וגם הקצביות הוותיקות צריכות להתמודד עם אתגרים משמעותיים. על כן, אם אתם חושבים על הקמת אטליז חשוב שתעשו זו בצורה מקצועית ורצינית, בליווי של יועץ עסקי מיומן שילווה את כל המהלך לרבות בתקופת ההרצה של העסק.
מהם האתגרים של עסקי קצביה?
מצד אחד, הציבור הישראלי אוהב בשר ותמיד קיימת דרישה, כך שאם ישנו ביקוש ישנו גם היגיון עסקי-כלכלי בפתיחת אטליז חדש. מצד שני, מי שבוחן את שוק האטליזים בישראל רואה שישנה תחרות גדולה מאוד על לב הלקוחות, ואין זה פשוט בכלל לבנות את מעגל הלקוחות הראשוני שיאפשר לעסק להתחיל להחזיר את ההשקעות בהקמתו. התחרות אינה רק בין אטליזים פרטיים שונים הפזורים ברחבי העיר, אלא גם כנגד רשתות השיווק ורשתות המעדניות על מחלקות הבשר שלהם. אמנם לאטליז פרטי יש כמה איכויות שהרשתות אינן מציעות בדרך כלל, בדגש על איכות הבשר ולעיתים גם במחיר, אולם גם לרשתות יש יתרונות כגון היצע נרחב יותר של מוצרים, כוח כלכלי המאפשר להוריד מחירים במידת הצורך, ועוד.
חשיבותו של הייעוץ העסקי לאיטליז וקצביה
על פי רוב, אנשים השוקלים להקים קצביה הם כאלו שכבר יש להם ידע וניסיון מסוים בנושא. יחד עם זאת, ההבנה בבשרים ובאופן הבסיסי שבו השוק, האספקה והעסק מתנהלים – אינה מספקת. פתיחת קצביה חדשה, בדומה לכל עסק חדש ואפילו יותר במובנים מסוימים, מצריכה היערכות מקדימה, תכנון נכון ובחינה של היבטים רבים. מבלי לרדת לעומקם של השוק והתחרות, של עלויות ההקמה ועלויות התפעול, של התמחור, של הניהול השוטף, של ההון הדרוש, ההכנסות הצפויות וכדומה – סיכוייו של העסק להתייצב ולהצליח אינם גבוהים. כך מוצאים את עצמם רבים וטובים, אחרי שנה או שנים של חריקת שיניים, נאלצים לסגור את העסק ובפני משבר כלכלי חמור. על מנת להימנע ממצבים מצערים אלו ולפתוח קצביה עם בסיס נכון ומקצועי להצלחה, יש לפנות אל מי שיודע לתת ייעוץ עסקי לאטליז.
אל מי פונים?
הכתובת הנכונה היא יועץ עסקי שיש לו ניסיון רב בייעוץ לעסקים בכלל, ובהקמת עסקים מאפס בפרט. כמו כן, על היועץ העסקי להיות בעל ניסיון רב והבנה מעמיקה בתחום עסקי המזון, לרבות כמובן הבשרים, דבר המאפשר לו לתת ייעוץ נכון, רציני ומקצועי. מלבד זאת, חשוב מאוד שתהיה ליועץ העסקי השכלה כלכלית-אקדמית מקיפה, שכן כפי שנראה בהמשך לכל צעד ופעולה יש משמעות כלכלית, וגם המטרה הסופית היא ליהנות מעסק יציב ורווחי. בנוסף, ישנה עדיפות ברורה ליועץ עסקי בעל ניסיון כמנהל ומקים עסקים וחברות בעצמו, דבר המאפשר לו לספק תובנות, המלצות וייעוץ שאינו מגיע מהספרים בלבד.
מה השלב הראשון בהקמת קצביה עם יועץ עסקי?
ייעוץ עסקי לאטליז שמקימים מאפס, מתחיל בבדיקת כדאיות כלכלית. אי ביצוע הבדיקה הזו לאור רצון למהר ולהקים כבר את העסק ולהגשים את החלום, הינו סיבה עיקרית לכך שהעסק לא מצליח להתרומם לאחר מכן. כאמור, שוק הבשרים מאופיין בתחרות גדולה ובמחירים גבוהים ביחס למקומות אחרים בעולם, והמציאות אינה בהכרח ורודה, לכן צריך לבדוק ברצינות ולעומק את ההיתכנות הכלכלית של הקצביה, כאשר המסקנה יכולה להיות חיובית (ניתן וכדאי להקים את העסק), שלילית (עדיף לוותר על ההרפתקה) או חיובית במידה שיבוצעו שינויים מסוימים בקונספט.
בדיקת הכדאיות הכלכלית מקיפה למעשה מספר לא קטן של בדיקות. כך לדוגמא, היא בוחנת את הקונספט של האטליז והייחוד שלו, את רמת הרווחיות המקובלת בענף, את הרווח התפעולי שמשתנה בין מוצרי בשר ועוף, ואת ההוצאות המשוערות עבור ההקמה שיכולות הגיע בקלות למאות אלפי שקלים – רכישת ציוד (מקררים, מעדנייה, מטחנת בשר, מקפיאים), הוצאת רישוי עסק, ביצוע שיפוצים במידת הצורך, ועוד. זאת לצד בחינת ההוצאות השוטפות כגון תשלום השכירות על המבנה, אחזקה, חשמל, מים, תשלומי משכורות לעובדים, ביטוחים, אספקה, מלאי ראשוני ועוד.
בתוך כך, היועץ העסקי בוחן את המשאבים הכלכליים העומדים לרשותכם, והאם הם עולים בקנה אחד עם עלויות הפתיחה. זאת בנוסף לתקופת ההרצה שיכולה להתפרס על פני חודשים ארוכים ולמעלה משנה, במהלכה מעגל הלקוחות אינו מבוסס או גדול, ומאידך יש הוצאות לא מעטות. בדיקה זו גם תראה עם תוכלו לקבל מהבנקים או מהקרן להלוואות בערבות מדינה את הסכומים הדרושים לפתיחה. מעבר לכך, בדיקת הכדאיות הכלכלית תסקור עוד שורה ארוכה של נושאים, כאשר מטרתה אינה רק לתת תשובה – GO NO GO – אלא גם להשיג את הנתונים שיהוו בסיס לבניית תוכנית עסקית לקצביה.
בניית תוכנית עסקית
בהנחה שהמסקנה היא שהולכים על ההקמה, ייעוץ עסקי לאטליז ממשיך בבניית תוכנית עסקית הלוקחת את נתוני הבדיקות שבוצעו ומתווה את הצעדים שיש לבצע לפתיחת העסק בצורה חכמה, הדרגתית ונכונה. כך למשל, התוכנית תעסוק בכל הקשור לכוח האדם שיש לגייס לאטליז: את מי מגייסים, מתי, כמה משלמים וכדומה. היא גם תעסוק בכל הקשור לפרסום ושיווק הקצביה, ובהדגשת האיכויות הייחודיות שלה על פני מתחרים, עם בחירה בערוצי הפרסום היותר אפקטיביים בהתאם לקהל היעד. התוכנית העסקית תעסוק גם בכל הקשור לבחירת המיקום הנכון לעסק, בפנייה לגורמים הרלוונטיים למתן אישורים, בעבודה מול אדריכל/מהנדס לצורך שיפוצים וכדומה. עוד תעסוק התוכנית העסקית בתמחור המוצרים השונים של האטליז תוך התחשבות בעלויות התפעול, לרבות עלויות רכישת הבשר המושפעות מתדירות האספקה, גודל הנתחים ועוד, בהוצאות השוטפות, בהיבטים ייחודיים של מוצרי הקצביה, בשאיפות הרווח שלכם, במחירים המקובלים בענף, וכן הלאה.
למעשה, התוכנית העסקית מתווה בזה אחר זה (ובמקביל) את הצעדים הנדרשים, ולאורה תתנהל תקופת ההקמה וכן תקופת ההרצה הנחשבת לרוב לשישה חודשים, אם כי יכולה להתפרש כאמור על פני זמן רב יותר. בבניית התוכנית העסקית מושם דגש על ראייה ריאלית של המציאות מבלי לייפות אותה, כדי שתוכל לשמש בסיס טוב לתוכנית העבודה, בגישה זהירה ומבלי להיסחף לאופטימיות וחלומות.
מהם השלבים הבאים של ייעוץ עסקי לפתיחת אטליז?
אחרי שיש בידינו את התוכנית העסקית, ניתן להמשיך אל השלבים הבאים. כך לדוגמא, היועץ העסקי מסייע לכם בפנייה אל מקורות מימון, כלומר בנקים וקרנות, ובאמצעות התוכנית העסקית ומסמכים נוספים עוזר להשיג את המימון הדרוש בתנאים נוחים ככל האפשר, תוך חיסכון בזמן וטרדות מיותרות. כמו כן, יש להתחיל ליצור קשרים עם ספקים ולהיכנס למשא ומתן מולם. היועץ העסקי עוזר לכם למצוא את נותני השירות הטובים והמתאימים ביותר שילוו את העסק כגון רואה חשבון, מומחה לשיווק, עורך דין וכדומה. בד בבד, יש לבצע מהלכים בירוקרטים כמו רישום העסק כעוסק מורשה או חברה בע"מ, פתיחת חשבון בנק עסקי בתנאים נוחים, ועוד.
לסיכום
כפי שניתן לראות, מדובר בתהליך המורכב ממספר גדול של צעדים, אותם יש לבצע באופן מקצועי ומדורג. וגם לאחר ההקמה כאשר האטליז כבר עובד, חשוב מאוד לבצע בקרה פיננסית ועסקית מתמדת על מנת להבין האם אתם פועלים ברווח ומתקרבים אל נקודת האיזון. היועץ העסקי שמלווה אתכם יסייע בבקרה באמצעות הכנת דו"ח רווח והפסד, דו"ח תכנון מול ביצוע לאור הצפי של התוכנית העסקית, דו"ח תזרים מזומנים וכן הלאה.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.