איך לשפר את העסק?

לא מעט בעלי עסקים שואלים את עצמם איך לשפר את העסק, וזו באמת שאלה נפוצה מאוד. לפעמים היא מגיעה מהרגשה שאפשר להשיג תפוקה יותר טובה ושחשבון הבנק יכול להיות במצב טוב יותר, ולפעמים יש תקופה של דשדוש ואפילו הפסדים. יועץ עסקי הוא האיש הנכון למצבים אלו, ויכול לתת את הפתרונות שיובילו לשיפור העסק עם הגדלת הרווחיות והמחזור.

המלצות לשיפור העסק

מובן שעבור כל עסק ישנם צעדים שונים שיכולים להביא לשיפור המיוחל, ולכן יועץ עסקי בונה עבורו את הפעולות המתבקשות ספציפית. יחד עם זאת, יש כמה המלצות נכונות לשיפור בכל תחומי העיסוק, ולהלן נביא כמה מהן.

לפנות לייעוץ עסקי

לפחות אחת לשנה- שנתיים, וללא קשר למצב או לשינויים שרוצים לבצע, כדאי לפנות לקבלת ייעוץ עסקי. ברור שישנם מהלכים שבעלי עסקים יכולים להסיק ולהוציא לפועל לבד, ויש צעדים עצמאיים שמובילים לשיפור. ואולם, חשוב לזכור שבעל העסק מעורב עד הצוואר בפעילות ולכן קשה לו להבחין בדברים באופן אובייקטיבי. לפעמים גם אין לו את ההבנה הכלכלית הדרושה לניתוח מקצועי של המצב, והרבה פעמים גם אין זמן בשביל לעצור ולעשות בדיקת עומק רצינית.

בדיוק מסיבה זו חשוב לפנות אל יועץ עסקי שלומד את העסק ומבצע דיאגנוזה מקצועית. הוא מצביע על מה שטעון שיפור בעסק, נותן תמונה מהימנה ומקיפה, ומביא ניסיון עשיר כיועץ לעסקים מאותו התחום, השכלה כלכלית וגם ניסיון כמנהל חברות בשטח. על כן, ביכולתו לתת פתרונות ריאליים וישימים המהווים מקצה שיפורים בעסק, וזאת על בסיס תוכנית עסקית סדורה ולא על "כיבוי שריפות" כמו שקורה מדי יום במרבית העסקים. היועץ גם מלווה את התוכנית על יישומה לאורך זמן, בוחן את העמידה ביעדים ובמידת הצורך ממליץ על ביצוע שינויים.

לבדוק את התמחור

מי שרוצה לשפר את העסק חייב לשים לב לתמחור, שהוא המנגנון המרכזי שדרכו מגיעים הרווחים. בחלק גדול מהעסקים התמחור אינו נכון או נמוך מדי, מה שמוביל לרווחיות נמוכה בהרבה ממה שניתן להשיג. מאידך, הפתרון אינו טמון בהעלאת מחירים שרירותית אלא בביצוע תמחור מחודש, מקצועי ונכון, המתייחס לקשת רחבה של פרמטרים – הוצאות ייצור ותפעול, מיתוג העסק, שאיפות הרווח, מחירים מקובלים בענף ועוד. זוהי משימה מעט מורכבת אך מספיק לבצע אותה פעם אחת עם יועץ עסקי מיומן, ולאחר מכן אפשר לרוץ עם התמחור לתקופה ארוכה עם שינויים קטנים במידת הצורך בהתאם לתמורות בשוק. בכל מקרה, זהו יסוד ובסיס לשיפור העסק.

לבדוק את ההוצאות בעסק

שיפורים בעסק אינם קשורים רק להגדלת ההכנסות אלא גם להקטנת ההוצאות ולהתייעלות. כאן עולה השאלה המהותית, באילו מקומות בעסק ניתן לחסוך והיכן קיימת חוסר יעילות. כך לדוגמא, יכול להיות שבתהליך הייצור של מוצר הדגל של העסק קיימות הוצאות מיותרות או גבוהות מדי. יכול להיות שבעל העסק כבר התרגל לעבור עם ספק מוכר, ואפילו יש יחסים טובים ביניהם, אבל בפועל המחירים שלו גבוהים ממה שניתן להשיג בשוק. יכול גם להיות שישנם בעסק עובדים במשרה מלאה, שהיקף המשרה שלהם אינן מתיישב אם התרומה לעסק, ויכול להיות שישנם תפקידים בעסק שאפשר היה לחסוך בעלויותיהם במעבר לשירותים במיקור חוץ.

קיימות עוד נקודות רבות בעסקים שבהן אפשר להשיג התייעלות וחיסכון, עם פתרונות ישימים וריאליים המגדילים את הרווחיות. יחד עם זאת, לא פעם הן נסתרות מעיני הבעלים שכבר התרגלו לדרך עבודה מסוימת, ונוח להם להתנהל עם טייס אוטומטי – גם אם המסלול איננו יעיל. לעומת זאת, יועץ עסקי יכול לזהות את האזורים הבעייתיים, לספק פתרונות מקצועיים ונכונים, וללוות את בעלי העסק ולתמוך בשינויים המתבקשים.

שיפור העסק ושיפור ההתנהלות האישית

אפשר להסתכל על העובדים בעסק ולחשוב שאם רק יתנהלו בצורה טובה יגיע השיפור הרצוי. אין ספק שהעובדים מהווים מרכיב מהותי ביותר, אך חשוב להתחיל מהראש, מההנהלה עצמה. לכן, כדאי שכל בעל עסק ישאל את עצמו האם היום שלו מתנהל באופן מאורגן ומסודר, האם יש לו סדר עדיפויות ברור מדי יום, האם יש זמן הולם לכל פעילות, האם יש תחושה של שליטה על הנעשה בעסק? בנוסף, חשוב גם לשאול לגבי העובדים: האם הם משתפים פעולה באופן משביע רצון, האם יש יעילות, מוטיבציה, מורל גבוה, והאם הם מספקים תמורה טובה? במידה שהתשובות לשאלות אלו ודומות אינן חיוביות רצוי לשפר את היכולות הניהוליות של בעל העסק.

אולי "שיפור יכולות ניהוליות" נשמע כמו משימה מורכבת ומאתגרת, אבל היא אינה כזו בהנחה שיש מי שמכיר את הכלים הרלוונטיים ויודע להקנות אותם. צפייה בסרטונים באינטרנט או קריאה בספרים יכולה לעזור, אבל בסופו של יום יש דברים שצריך בשבילם מורה שעובד מול בעל העסק קרוב ובגובה העיניים. זהו אחד מתפקידיו של היועץ העסקי שמחזיק בין היתר בניסיון ניהולי עשיר, מכיר את האילוצים והלחצים של הבעלים וכיצד עסק בתחומם אמור להתנהל. לכן הוא מסוגל לראות את היכולות הניהוליות שבאמת טעונות שיפור, במקום להתפזר לכל הכיוונים, ולתת את הכלים הנכונים עבור ניהול הזמן של המנהל, חלוקת תפקידים, הנעת עובדים, האצלת סמכויות וכיוצא בזאת. העבודה על התחום הזה תהפוך את חיי בעלי העסק ליותר קלים ונוחים, תביא לשיפור המוטיבציה והמורל בעסק, וגם תחזק מהותית את התפוקה ואת ההתייעלות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם