איך משפרים את העסק?

מרגיש שהעסק יכול לתת תפוקה גבוהה יותר? שהרווחים וחשבון הבנק יכולים להיות במצב יותר טוב? אולי העסק קצת מדשדש בזמן האחרון או פועל בהפסד? אין פלא שעולה השאלה איך משפרים את העסק. הבשורות הטובות הן שאין עסק שלא יכול להשתפר ובהחלט ניתן להגביר את הרווחיות ואף את המחזור שלך. רק שבשביל להשיג את המטרה הזאת יש לקבל תמונה טובה של המצב הנוכחי, ולבצע שינויים בצורה שקולה ונכונה. בדיוק לשם כך קיים ייעוץ עסקי.

קבל ארבעה טיפים לשיפור העסק

ראשית, כדי לשפר את העסק שלך עליך לקבל את תמונת המצב הנכונה במיוחד עבורך, ולבצע את הצעדים הנגזרים מכך. יחד עם זאת, ישנם כמה טיפים שנוכל לתת לך שיכולים לסייע בשיפור העסק, מאחר שהם נכונים למעשה לכל תחום פעילות ולעסקים מכל סדר גודל. הטיפ הראשון הוא כמובן לפנות לייעוץ עסקי.

  1. ייעוץ עסקי

אם עדיין לא פנית אל יועץ עסקי כדאי שתעשה זאת. אנו ממליצים לפנות לקבלת השירות במצבים שונים, למשל בתקופות של דשדוש, בעת משברים בעסק, לפני שמבצעים שינויים משמעותיים בפעילות, בהרכב ההנהלה, לקראת צעדי ייעול וכיוצא בזאת. יחד עם זאת, מומלץ לכל עסק באשר הוא לקבל ייעוץ עסקי לפחות אחת לשנתיים. נכון שישנן מסקנות לגבי העסק שאתה יכול לגזור לבד (ומן הסתם אתה עושה זאת מדי יום), ונכון שיש צעדים לשיפור שאפשר לבצע באופן עצמאי (גם אותם אתה בטח עושה). אבל לבעל עסק קשה מאוד להתבונן על הנעשה בו ממקום אובייקטיבי מפני שאתה מעורב בפעילות עד הצוואר. אולי גם חסרה לך הבנה כלכלית מעמיקה לניתוח נכון, ואולי אין לך מספיק זמן כדי להרים את הראש ולעשות דיאגנוזה רצינית.

יועץ עסקי מבצע בדיקה מעמיקה בעסק, מצביע על הנכסים ונקודות הכוח שלו, מצביע על נקודות התורפה ועל הטעון שיפור, ונותן תמונה מצב מקיפה, יסודית ומהימנה. הוא מביא עימו ניסיון רב בניהול עסקים בשטח, השכלה כלכלית אקדמית וגם ניסיון בתור יועץ למגוון חברות ועסקים בתחום שלך. לכן הוא מסוגל לתת לך תמונה אובייקטיבית ומקצועית ממבט על, שגם יורדת אל פרטי הפרטים בעסק, ואילו הפתרונות שהוא נותן הינם ריאליים ומבוססים על ניסיון עשיר. למעשה המטרה של ייעוץ עסקי היא להביא אותך להגדלת הרווחיות ואף להגדלת המחזור, וזאת על ידי מקצה שיפורים בעסק. לא מדובר על הנחת טלאים או כיבוי שריפות כפי שקורה בעסקים רבים מדי יום, אלא על בניית תוכנית עסקית שמטפלת במה שצריך לשפר, תוך ליווי של יישומה על ידי היועץ העסקי.

לפני שנמשיך לטיפים הבאים נזכיר לך שייעוץ עסקי ממש לא חייב להיות תהליך ממושך ומורכב, וניתן להסתפק במספר פגישות בהתאם למה שנוח ומתאים לך. יתר על כן, התוצאות הינן ברורות ומשמעותיות מבחינת שיפור העסק והגדלת הרווחיות, והן אינן מאחרות לבוא.

  1. בדוק את התמחור שלך

שיפור העסק חייב להתייחס אל המנגנון המרכזי להפקת רווחים, שהוא כמובן התמחור שלך. אם התמחור שלך לא נכון או נמוך מדי (כפי שקורה בחלק גדול מהעסקים), אתה פועל ברווחיות נמוכה בהרבה מהאפשרי. יחד עם זאת, חשוב לזכור שתמחור מקצועי ונכון הוא סוג של אומנות, המשלבת בין היבטים כמו מיתוג העסק וכמה שאתה רוצה להרוויח, לבין נתונים פיננסיים מדויקים כמו הוצאות ייצור, תקורות, המחירים המקובלים בענף וכדומה. מדובר במשימה שצריך להקדיש לה את הזמן הראוי, ולהביא בחשבון קשת רחבה של פרמטרים המובילים לבסוף לפעילות ברווח נאה. מה שממש לא מומלץ לעשות הוא לתמחר את המוצרים שלך רק לפי השוואה למחירים של המתחרים, ולשים את עצמך ב- "מקום טוב באמצע" בין היקרנים לזולים ביותר. זוהי הטעות שמבצעים מרבית בעלי העסקים, שאינם לוקחים בחשבון את הפרמטרים הייחודיים של העסק שלהם ומגיעים לבסוף לרווחיות נמוכה.

יועץ עסקי בהחלט יכול לסייע לך במשימה הזאת ולאחר שהיא מסתיימת אתה יכול כבר לרוץ עם התמחור המקצועי, ורק לשנות אותו מעת לעת בצעדים קטנים כשיש צורך בכך.

  1. איך אתה מתנהל?

יכול להיות שיש לך עובד אחד או 20 עובדים. ייתכן שהם אנשי מקצוע מיומנים ורציניים, ואולי הם בני משפחה שהכנסת לעבודה לאורך השנים. ואולם, מה חשוב להבין הוא ששיפור העסק מתחיל במי שעומד בראשו, כלומר בך. שאל את עצמך: האם אתה מרגיש שהיום שלך מתנהל בצורה מסודרת ומאורגנת? האם כשאתה קם בבוקר ברור לך סדר העדיפויות של היום הקרוב? האם לכל פעילות מוקדש זמן מתאים? האם אתה מרגיש שיש לך שליטה בעסק? האם הצוות פועל ביעילות, משתף פעולה, מפגין מורל טוב ונותן תפוקה טובה? האם כל אחד יודע מה עליו לעשות? האם התנהלות העובדים יעילה? אם התשובות לשאלות אלו לא חיוביות כדאי מאוד לעבוד על היכולות הניהוליות שלך.

לא מדובר במשימה קשה מדי אבל צריך לקבל וללמוד את כלי הניהול ממי שמכיר אותם ויודע להקנות אותם. אתה יכול גם לקרוא עליהם בספרים או לראות סרטונים ברשת, אבל בסופו של דבר צריך שלמורה שלך גם יהיה ניסיון. כלומר, שהוא יידע מה זה אומר להיות בעל עסק, מהם הלחצים והאילוצים שלך, כיצד מתנהל עסק בתחום שלך וכן הלאה. אדם כזה יכול לראות אילו יכולות ניהוליות כדאי לשפר (במקום להתפזר על "הכל"), בין אם מדובר בניהול הזמן שלך, האצלת סמכויות, חלוקת תפקידים, תעדוף משימות, הנעת עובדים, הנהגה והובלה, אסרטיביות או יכולות ניהול "רכות", וכיוצא בזאת.

שוב נדגיש, מדובר במשימה אפשרית שתעשה את החיים שלך הרבה יותר נוחים וקלים, תשפר את המורל והמוטיבציה בעסק, ותתרום באופן משמעותי להתייעלות ולתפוקה.

  1. תבדוק את ההוצאות שלך

כפי שראינו, שיפור העסק קשור גם בהתייעלות, והתייעלות קשורה גם בהקטנת הוצאות. השאלה היא איפה אפשר לחסוך ואיפה נמצאות נקודות של חוסר יעילות? למשל, ייתכן שבתהליך הייצור/האספקה של מוצרי הדגל שאתה גאה בהם יש הוצאות גבוהות מדי ואפילו מיותרות. ייתכן שהתרגלת לעבוד מול ספק נחמד שלמעשה גובה מחירים גבוהים יותר ממה שאפשר לקבל. ייתכן שיש לך הוצאות תפעול שאפשר לחסוך עליהן סכומים יפים, למשל על השכירות והחשמל. ייתכן שיש עובדים במשרה מלאה שכבר לא מצדיקים את היקף המשרה. ייתכן שיש תפקידים בעסק שאפשר היה לחסוך בעלותם אם היית עובר למיקור חוץ.

יש עוד הרבה נקודות בעסק שניתן לחסוך ולהתייעל בהן, ולכל אחת מהנקודות גם ניתן למצוא פתרונות הולמים שיגדילו את הרווחיות. ואולם, במרבית המקרים הן חומקות מהעין מפני שהתרגלת לעבוד בצורה מסוימת, ונוח לך עם מה שאתה מכיר – גם אם הוא לא יעיל. בדיוק מסיבה זו כדאי לפנות ליועץ עסקי שיודע לזהות את הנקודות הבעייתיות ולתת להן פתרונות מקצועיים ונכונים, וגם ללוות אותך במהלך השינויים המתבקשים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם