איך עושים בדיקת כדאיות כלכלית לעסק?

בדיקת כדאיות כלכלית לעסק עשויה להידרש במצבים שונים, ובפרט לפני פתיחה של עסק חדש, לפני כניסה לתחום פעילות חדש ולפני קנייה של עסק קיים. בשורות הבאות נבחן ממה מורכבת בדיקת הכדאיות הכלכלית ונבין מדוע חשוב שהיא תלווה על ידי יועץ עסקי מנוסה ורציני.

מדוע לבצע בדיקת כדאיות לפני פתיחת עסק?

כאשר מתחילים לחשוב על מיזם עסקי, בין אם מדובר בכניסה לתחום חדש, ובוודאי אם מדובר בפתיחה של עסק חדש, רב הנסתר על הנגלה. אחת הבעיות היא שהרוח היזמית, התקווה לרווחים נאים וההתלהבות מהעיסוק החדש, מובילים לא פעם לפתיחת עסקים על בסיס חלומות שאינם ריאליים. זוהי סיבה עיקרית לכך שחלק נכבד מהעסקים החדשים בישראל לא צולחים את השנים הראשונות ומגיעים לכלל סגירה, על כל המשתמע מכך מבחינת הנזק הכלכלי ומפח הנפש.

לכל בר דעת מובן כי פתיחה של עסק חדש, או כניסה לתחום חדש, חייבת להיות מעוגנת בנתונים מדויקים. לא מדובר רק בידע הטכני-מקצועי או בכישורים האישיים שנדרשים מבעלי עסק עצמאי, אלא בנתונים אודות השוק המסוים, השחקנים המרכזיים והתחרות הצפויה, הערכת עלויות הייצור/האספקה והתקורות, ההכנסות המשוערות, העלויות של ההקמה ובתקופת ההרצה, היכולות הפיננסיות ומקורות המימון הקיימים והפוטנציאליים, ועוד.

לא בכדי נקראת בדיקת כדאיות כלכלית בשם GO NO GO, שכן היא אומרת ליזם האם כדאי ללכת על העסק בקונספט המתוכנן (GO), לשנות דברים מסוימים במרכיבים ובקונספט על מנת לבסס את ההצלחה, או לוותר על המיזם מכל וכל (NO GO). יש להדגיש כי לא מדובר בבדיקה פשוטה וחפוזה הנשענת על משאלות הלב ועל הערכות כלליות, אלא על ידע כלכלי מעמיק, היכרות מצוינת עם השוק המסוים ותחום הפעילות, ניסיון רב בהקמת וניהול עסקים, וכמובן עבודת מחקר רצינית. ייתכן שהדבר נשמע לכם מעט מורכב אך הוא דרוש כדי למנוע כישלון חרוץ ובזבוז זמן וכסף, וכדי להביא לעסק בעל בסיס איתן ומשגשג. את הדרכים לבניית עסק מצליח אנו יוצקים לתוך תוכנית עסקית, המבוססת גם היא במידה רבה על בדיקות הכדאיות הכלכלית. ואולם, במאמר זה אנו מתמקדים בבדיקה עצמה וממליצים למי שאין לו ניסיון רב וידע מעמיק בנושא לקבלת ייעוץ עסקי.

אז איך מבצעים את הבדיקה?

יועץ עסקי מיומן יכול לבצע עבורכם בדיקת כדאיות כלכלית המורכבת משורה ארוכה של פרמטרים. כך לדוגמא, יש להגדיר היטב את הקונספט בהתאם לשירותים או לאבטיפוס של המוצר, כגון דרכי המכירה המתוכננות והאפיקים השונים, הגדרות של קהל היעד, מיתוג העסק, אילו פתרונות נותנים השירותים והמוצרים ולאילו צרכים, איזה מיקום יכול להתאים לעסק מבחינת תנועת לקוחות פוטנציאליים ומיקומי מתחרים, וכדומה. בתוך כך היועץ העסקי מסייע בחידוד התובנות לגבי הקונספט המוביל של העסק.

היבט נוסף שחשוב מאוד לבדוק ולהבין הוא מה בדיוק קורה בשוק שאליו אתם מתעתדים להיכנס. היועץ העסקי מבצע עבורכם את בדיקת השוק במטרה לבחון את תמחור המוצרים של המתחרים ולאמוד את רמת הרווחיות המקובלת ולכן הצפויה לכם. כמו כן צריך להבין האם המוצר או השירות שלכם מאופיינים בייחוד או יתרון כלשהו לעומת המתחרים, בין אם מדובר בעלויות נמוכות יותר, איכות גבוהה יותר, נוחות וחוויית הקניה וכדומה.

עוד מרכיב משמעותי בבדיקת כדאיות כלכלית לעסק הוא הערכה של התקורות. ראשית, יש לזכור כי פתיחת עסק מלווה בהוצאות בלתי מבוטלות, למשל על רכישת או הפקת מלאי ראשוני של מוצרים, על רכישת ציוד ומיכון שיאפשרו את תחילת הפעילות, הוצאות על קבלת אישורים מהגורמים השונים עד לקבלת רישיון העסק, הוצאות נדרשות לשיפוצים ועמידה בתקנים הרלוונטיים לתחום העיסוק, וכדומה. בנוסף יש להביא בחשבון את ההוצאות השוטפות הקשורות למשל להעסקת כוח אדם בעסק, תשלום שכירות על המבנה ואחזקתו, ארנונה, חשמל, ציוד משרדי וכן הלאה.

יועץ עסקי יסביר לכם שבתקופת ההרצה שיכולה להתפרש על פני חודשים ארוכים הרווחים צפויים להיות נמוכים יחסית מכיוון שעדיין לא נוצר מעגל קבוע של לקוחות. למעשה, צריך לקחת בחשבון שבמהלך שלוש השנים הראשונות בערך ההכנסות עוד לא יגיעו למלוא הפוטנציאל. עובדה זו מדגישה ביתר שאת את הצורך לבחון את מקורות המימון שלכם ואת היכולות הפיננסיות הקיימות. כלומר, יש להבין האם עומד לרשותכם הון עצמי מספיק והאם תוכלו לקבל הלוואה לפתיחת עסק מהבנק או מהקרן להלוואות בערבות מדינה. לאור הנתונים האלו, יועץ עסקי מיומן יוכל לאמוד בצורה טובה למדי את הסיכויים לקבלת אשראי ואת סדרי הגודל, ומכאן להעריך אם תוכלו לעמוד בעלויות ההקמה וההרצה מבלי להיכנס למשבר פיננסי חמור. היועץ העסקי גם יוכל לסייע לכם בהמשך בהשגת המימון באמצעות יצירת תוכנית עסקית מקצועית ונכונה, ואף ייצוג שלכם מול הגורמים הרלוונטיים בגופים המלווים.

בדיקת כדאיות כלכלית לפני קניית עסק

רבים וטובים בוחרים באפשרות של קניית עסק פעיל במקום הקמתו מאפס, ויש לכך סיבות ראויות. מדובר ב-"קיצור דרך" המדלג על פני תקופת ההקמה וההרצה, עם כל ההתעסקות, הבירוקרטיה והעלויות הכרוכות בעניין. בנוסף, כאשר קונים עסק פעיל יורדת במידה רבה דרגת אי הוודאות, שכן מקבלים עסק שכבר מייצר הכנסה עם תחזיות די ידועות בהתאם לבדיקת הכדאיות הכלכלית. כמו כן, בקניית עסק נהנים ממוניטין שכבר נבנה לאורך השנים, לקוחות קבועים במיקום הגיאוגרפי ופעילות מבוססת מול ספקים. כל אלו חוסכים בדאגות, בעלויות, בבירוקרטיה, בנטילת הלוואות שיש בהן מרכיב גדול של חוסר ודאות, וכדומה.

ואולם, במקרים רבים קניית העסק אינה כדאית. ראשית, מפני שלרוב ישנה סיבה טובה שבגללה העסק עומד למכירה, ושנית, מפני שהמוכר יהיה מעוניין לקבל תמורה גבוהה ויטה להכניס אל התמחור את הזמן שהשקיע בעסק לאורך השנים. לכן יש לבצע בדיקת כדאיות כלכלית מקיפה ורצינית. היא מתחילה בקבלת כל הנתונים הרלוונטיים מהמוכר, לרבות דיווחים כלכליים שונים לאורך השנתיים האחרונות, דוחות רווח והפסד מאותה התקופה, חוזה השכירות ועוד. נתונים אלו ונוספים יעמדו בבסיס הבדיקה שתיערך לאור שיטה מסוימת, לרוב שיטת היוון המזומנים. בשיטה זו קובעים תחזית מסוימת (למשל ל- 3 שנים קדימה), ואת שווי תזרים המזומנים הבלתי תלוי בתקופה זו, כאשר לכך מוסיפים נכסים נוספים של העסק.

זוהי בדיקה רצינית ויסודית אבל ראוי להזכיר כי מדובר בעסקה, כך שכל צד ישאף לסכום המשתלם יותר מבחינתו והדבר יכול גם להשפיע על הערכת השווי. בנוסף, ישנם נתונים רבים שמבוססים על תחזית לשנים הבאות שלא בהכרח תתממש. לכן, כדי להקטין למינימום את הסיכון הבדיקה צריכה להתבצע על ידי יועץ עסקי מיומן ומנוסה. ככל שיש לו היכרות מעמיקה יותר עם עסקים הפועלים בתחום העסק הנמכר, כך הוא יכול לספק הערכה מוצקה וטובה יותר, הנכנסת לפרטי הפרטים ולא מתייחסת רק אל המספרים שעל הדפים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם