האם כדאי להיות זכיין?

האם כדאי להיות זכיין? זוהי שאלה נפוצה שעימה פונים אנשים אל יועץ עסקי. אי אפשר להשיב עליה מהמותן כי יש משתנים רבים המשחקים תפקיד, כמו השוק המסוים, מקורות המימון, המצב הכלכלי, הידע המקצועי שלכם, המותג, הלקוחות וכיוצא בזאת. יועץ עסקי יכול לסייע לכם לראות את התמונה המלאה ולקבל החלטה מושכלת, וכן לבצע את המהלך על הצד הטוב ביותר.

קודם כל: להבין מה המשמעות של "זכיין"

לעיתים פונים אלינו אנשים שמתלבטים אם כדאי להיות זכיין מפני שקראו על כך באינטרנט, שמעו מקולגות, בני משפחה וכדומה. הם אינם מבינים בדיוק במה מדובר, וכמובן שלא כדאי להתחיל במהלך שלא מבינים את הבסיס שלו. על קצה המזלג, זכיינות היא שיטת התקשרות עסקית בה הזכיין מקבל זכות לשווק שירותים או מוצרים של רשת מזכה, כלומר הוא יכול להגדיל את ההכנסות שלו באמצעות מכירה של אותם מוצרים ושירותים, שימוש בקניין רוחני, סימני מסחר, שיטות עבודה וכדומה. מצד שני, הרשת המזכה מרוויחה בכך שהזכיין מעביר לה שיעור מסוים מהרווחים או ההכנסות הקשור לדמי הזיכיון הבסיסיים, ולעיתים מפעילויות עסקיות נוספות.

אז כדאי או לא כדאי להיות זכיין?

השאלה המרכזית נוגעת אל הרווחים שאפשר להפיק מהזכיינות, והדבר תלוי כאמור בכמה פרמטרים. לפעמים שווה ולפעמים לא שווה להיכנס ולכן צריך לבדוק לעומק. בואו ניקח למשל מכון יופי שמפעילה קוסמטיקאית באחת הערים בפריפריה. יש לה אמנם זרם קבוע של לקוחות אבל הוא אינו גדול, ולאחרונה יש קצת קשיים כלכליים מפני שעוד שני מכונים הוקמו בשכונה סמוכה. במקרה זה, אם תבחר בעלת העסק להיות זכיינות של רשת קוסמטיקה ידועה, היא תוכל לקבל את שם המותג שהלקוחות מוקירות, מאמינות בו ורוצות להיות חלק ממנו. כמו כן, המכון יתחיל לקבל מידע ותמיכה לגבי שיטות עבודה יותר יעילות, ניתן להכניס מוצרים ייחודיים שבזמן האחרון זוכים לביקוש, לשפר את השימוש במערך השיווקי, ועוד. כתוצאה מפעולות אלו תגבר כמות הלקוחות המגיעות לחנות ועימה המחזור והרווחים.

אז שווה להיכנס לזכיינות

לא בהכרח. אפילו אם ניקח את אותה הדוגמא, נראה שבהסכם הזכיינות נקבע סכום גבוה למדי עבור הזיכיון. מדובר בסכום שהצריך את בעלת העסק לקחת הלוואה עם ריביות שמקשות על תזרים המזומנים. אם לא די בכך, היא גם צריכה להפריש חלקים משמעותיים מהרווחים וההכנסות, ולמעשה אם לא הייתה נכנסת לזכיינות אז בשורה האחרונה היה נשאר יותר רווח. צריך לזכור שחברות מזכות עובדות לפי מודלים בדוקים שנבנו לאורך שנים על ידי אנשי מקצוע מנוסים. נכון שיש אינטרס משותף להצלחה אבל לרשת המזכה יש הרבה יותר הבנה וניסיון בתחום, כך שההסכם בוודאי לא יקפח אותה, בעוד הזכיין עלול למצוא את עצמו במצב שהרווחים אינם עולים ואפילו יורדים.

בהקשר זה יש לציין כי פנייה לקבלת ייעוץ עסקי יכולה לאתר את המקורות לבעיות הפיננסיות ולהציע פתרונות המייתרים למעשה את הכניסה לזכיינות. לדוגמא, ייתכן שהבעיה היא הלוואות לא טובות, הוצאות גבוהות מדי, התנהלות כלכלית לא מסודרת וכדומה, ולא רק תחרות עם גורמים שונים. את המצבים האלו ניתן לפתור בצורות יותר נכונות ויותר משתלמות מכניסה לזכיינות, וללא הסיבוכים וההתחייבויות של הצעד הזה.

זכיינות נותנת ידע וכלים חשובים

זכיינות היא דרך התקשרות נפוצה בשוק המקומי והבינלאומי, ויש לכך סיבות טובות. אחת מהן קשורה אל הפן הניהולי ולשם כך נחזור אל מכון הקוסמטיקה שלנו. ייתכן שהקשיים שלו קשורים לבעיות ניהוליות הגורמות ליעילות נמוכה, אובדן לקוחות, אווירה לא טובה בעסק וכדומה. חתימה על הסכם הזכיינות מכניסה אל המכון אנשים בעלי ניסיון רב המכירים אסטרטגיות טובות להצלחה, מכירים את מה שהולך בשוק, מסוגלים לייעץ ולהביא ליישום נכון של תהליכי פרסום ושיווק, ותורמים להקטנת העלויות מול ספקים. אלו בהחלט איכויות חשובות המסייעות לחנות להתנהל טוב יותר.

נחמד מאוד, אבל….

אבל יכולים להתעורר מצבים בעייתיים, שכן ההסכם נותן לרשת המזכה כוח בלתי מבוטל על הנעשה בעסק. לדוגמא, אם מדובר במכון יופי הפועל באזור מסוים באשדוד, סביר להניח שעם השנים בעלת העסק רכשה היכרות מצוינת עם האוכלוסייה המקומית, צרכיה, הרגלי הקנייה והטיפוח, וכדומה. אנשי הרשת שבאים עם המון ניסיון ועם סכמה מוכנה של התנהלות, לא מאפשרים לבעלת המכון להתנהל כרצונה ולפי מיטב הבנתה. למשל, היא לא יכולה לבנות תמחור שונה למוצר מסוים, להציע מבצע או חבילה חדשה, לצאת עם קמפיין פרסום שמדבר במדויק לקהל האשדודי ולשפה המיוחדת שלו. כלומר, להסכמי זכיינות יש היבטים מגבילים שמקטינים את שליטת הבעלים על העסק. מלבד הבעיה של אובדן העצמאות והחופש להחליט לבד ולנווט את העסק כראות עיניהם, נוצרת לא פעם בעיה של הקטנת ההצלחה והיעילות בנקודות שבעל העסק יכול היה לפתור בצורה טובה לו היו מניחים לו להתנהל לבד.

חשוב להדגיש כי ייעוץ עסקי יכול לתת גם לבעיות ניהול בעסק פתרונות מצוינים, ללא צורך להיכנס לזכיינות. בכל מקרה, כדאי לפנות אל היועצים שלנו כדי לבחון לעומק אם שווה לכם להיות זכיינים. אם יש לכם עוד שאלות על רכישת זכיינות נשמח לעמוד לרשותכם עם תשובות ברורות ומפורטות. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם