הכנסת שותף לעסק – האם זה כדאי ומתי?

בעלי עסקים רבים שוקלים בשלב זה או אחר להכניס שותף לעסק, וחלקם אף עושים את הצעד המהותי. מדובר בהחלטה כבדת משקל שיהיו לה השלכות מכריעות על עתיד העסק, ולכן חשוב לקבלה במתינות ובשיקול דעת. אם אתם נמצאים בעמדה זו ויש לכם מחשבות על הכנסת שותף לעסק, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ עסקי מבעלי מקצוע שיש להם הרבה מאוד ניסיון כמנהלי עסקים בשטח, ובתור יועצים לעסקים מכל התחומים וסדרי הגודל. הידע והניסיון שמביא איתו היועץ העסקי יכולים להבהיר לכם אם נכון עבורכם להכניס שותף, האם זהו הזמן הנכון והנסיבות הנכונות, או שאולי ניתן לפתור את הסוגיה בצורה פשוטה וטובה יותר עבורכם.

למעשה, אין תשובה אחת ברורה לשאלה של הכנסת השותף. מדובר במערך של שיקולים שיש להפעיל תוך הכרת היתרונות והחסרונות של הצעד. לפני שנסקור מספר מצבים בהם הכנסת שותף עשויה להיות צעד נכון, נבדוק – מדוע בכלל צריך להתלבט? הכנסת שותף לעסק אמורה לתת לכם יתרונות ולכן לכאורה היא מתבקשת, אולם יש לה גם מחירים שצריך לקחת בחשבון. להלן שלושה "מחירים" שצריכים להיכנס לשקלול שלכם:

  1. להרוויח בשביל שניים – כאשר מכניסים שותף העסק צריך לפרנס גם אותו, ולכן שורת הרווח הנקי צריכה להיות גדולה פי שתיים. לעיתים מדובר בכניסה לשותפות עם מי שכבר יש לו עסק ולקוחות משלו, ואם הוא יביא את הנכסים הללו ואחרים סביר להניח שתוכלו לעמוד במשימה. ואולם, הגדלה של המחזור והרווחים פי 2 איננה משימה קלה והיא עלולה להתגלות כנטל כבד יותר ממה שחשבתם.
  2. אתם לא לבד – אם עד עכשיו התרגלתם לקבל את ההחלטות החשובות והפחות חשובות לבד, הרי שמעכשיו הן מתקבלות בשניים. נכון שישנן שותפויות שבהן השותף פחות מעורב בהתנהלות השוטפת ויותר בהחלטות האסטרטגיות, ונכון שניתן וצריך להגדיר את אופן קבלת ההחלטות, התפקידים ותחומי האחריות בהסכם השותפים שלכם. ואולם, התמונה הכללית היא של אדם נוסף שמנהל את העסק ביחד אתכם, ולמי שאוהב לעבוד באופן עצמאי זו יכולה להיות בעיה.
  3. מקור לחיכוכים – כאשר עובדים ומנהלים עסק ביחד נוצרים באופן טבעי חיכוכים סביב אתגרים פשוטים וגדולים בחיי העסק, החל בהחלטה על העסקת עובד חדש, דרך השקעה בציוד ובוודאי במצב של הפסדים. החיכוכים האלו לא טובים לבריאות, לעסק ולפרנסה שלכם, והם עלולים להתדרדר לבעיות בינאישיות המעיקות מאוד על התנהלות טובה, יעילה ופורייה. אז אפילו אם מדובר בחבר טוב (ובמיוחד אם מדובר בחבר טוב…), חשוב לזכור כי ניהול עסק בשניים הוא משימה מורכבת.

אז מתי כדאי להכניס שותף לעסק?

בפסקה שלמעלה תיארנו 3 "מחירים" עיקריים שצריך לקחת בחשבון, וישנם אחרים שיועץ עסקי יספר לכם עליהם בפגישה. כעת נבחן מספר מצבים שבהם הכנסת שותף לעסק יכולה להיות צעד נכון ומתבקש, אם כי כאמור הדבר תלוי במגוון היבטים פיננסיים ואישיים הקשורים אליכם, אל אופי העסק ואל אופיו השותף.

מצב ראשון – בעיה כלכלית

לעיתים קרובות השיקול הוא שהשותף מביא איתו הון מסוים. למשל, אם העסק מצוי בתקופה כלכלית לא פשוטה וסובל מבעיה בתזרים המזומנים, ישנה תקווה שהשותף יביא איתו הון שיחלץ מהמצוקה. במקרה זה, ייתכן בהחלט שהכנסת שותף תהיה צעד נכון ומתבקש, אך כפי שאמרנו הדברים צריכים להיעשות בצורה שקולה ומדויקת גם מהפן הפיננסי. ראשית, כי ראינו שצריך להרוויח פי שתיים ואם העסק מתקשה לפעול ברווח יהיה קשה עוד יותר להרוויח בשביל שניים. שנית, כי ייתכן שקיימים פתרונות טובים יותר לבעיה הכלכלית מאשר הכנסת שותף. לדוגמא, ייתכן שתהליך ייעוץ עסקי יראה שהעסק דווקא רווחי או לפחות עם פוטנציאל רווחי, אך הפוטנציאל אינו ממומש עקב בעיית מסוימות בהתנהלות הפיננסית, למשל ניהול לא טוב של תזרים המזומנים, הוצאות גבוהות ומיותרות, הלוואות לא טובות, וכן הלאה. במקרה זה, הכנסת שותף לא תפתור את הבעיה לטווח הארוך, אלא מעבר להתנהלות תקינה בעזרת יועץ עסקי שמנחה אתכם.

מצב שני – התרחבות העסק

גיוס הון על ידי הכנסת שותף יכול להידרש גם במצב של רצון להרחיב את הפעילות ואת המחזור. אכן, ההון שהשותף יביא איתו יכול לסייע בהשקעה הנדרשת, ויש עוד כמה יתרונות לשותף במקרה זה שנסקור אותם בהמשך. יחד עם זאת, כאשר זוכרים את "המחירים" של הכנסת שותף לא בטוח שמדובר בצעד הנכון ביותר. לדוגמא, ייתכן שעדיף להביא את המימון להשקעה ולהתרחבות דווקא מהלוואות מהבנק או מהקרן להלוואות בערבות מדינה, אשר יועץ עסקי יכול לסייע בהשגתן בתנאים טובים יותר.

מלבד ההון הדרוש לצעד של הרחבת הפעילות, השותף יכול להביא איתו נכסים בלתי מבוטלים שבהחלט יכולים לסייע. לדוגמא, הוא יכול להביא קשרים עסקיים עם גורמים בענף או בתחום מקביל שאתם מעוניינים להתרחב אליו, אשר פותחים את הדלת ומאפשרים להפחית עלויות, להכניס מוצרים ושירותים חדשים, לקדם שיתופי פעולה עם גורמים אחרים, וכיוצא בזאת. אלו אכן איכויות חשובות אך חשוב לבדוק שהשותף באמת יכול לעמוד מאחורי ההבטחות האלו. מעבר לכך, יועץ עסקי המלווה אתכם יכול להצביע על אפשרויות טובות גם בנושא הזה, מבלי לשלם את המחיר של הכנסת שותף. כך למשל, היועץ העסקי יכול להצביע על שיתופי פעולה על אפשריים ולהתגבר על החסמים בדרך לצעדים המתבקשים, הוא יכול לבחון ולתמוך בהיבטים של עבודה עם ספקים חדשים, הכנסת מוצרים חדשים ותמחור נכון ומקצועי שלהם, פניה אל פלח אוכלוסייה חדש באמצעות המדיה הדיגיטלית, וכן הלאה. לכן, גם במקרה זה חשוב להיוועץ עם יועץ עסקי לפני שמחליטים על הכנסת שותף.

מצב שלישי – שיפור התנהלות העסק

לא פעם, בעלי עסקים שוקלים להכניס שותף כאשר הדברים נעשים קצת "גדולים" עליהם, בין אם מדובר בשעות עבודה שאינן מספיקות, היעדר ידע פיננסי הולם, בעיה בניהול העובדים, קושי בביצוע מכירות, התנהלות מבולגנת והרגשה שלא מצליחים להחזיק את הקצוות. אין ספק ששותף יכול לעזור בחלוקת הנטל, הן מבחינת הזמן הפנוי, הן ברמת הידע הפיננסי או הטכני, הן מבחינת שיווק ומכירות, הן מבחינת הנעת העובדים, או מכל בחינה אחרת. בנוסף לכך, אם מחלקים בצורה נכונה את התפקידים לפי האיכויות, ההתמחויות והכישרונות של כל אחד, העסק יוצא מורווח. יחד עם זאת, אם הבעיה היא שאתם צריכים שמישהו "יחזיק לכם את היד", שותף הוא לא בהכרח האופציה הטובה ביותר בגלל "המחירים" שתיארנו לעיל. למעשה, עבודה בשניים יכולה להתגלות כמשימה עוד יותר מורכבת ממה שהיה עד היום.

ייתכן שבתהליך ייעוץ עסקי נגלה שהכנסת שותף במצב הזה היא כן הצעד הנכון, לאור בחינה של הנעשה בעסק והבנה של מאפייני ואיכויות השותף עצמו ושל היחסים ביניכם. מצד שני, ייתכן שנגלה שהבעיות ברמה הניהולית, השיווקית, הפיננסית וכן הלאה – אינן חסרות פתרון עצמאי. היועצים שלנו מביאים עימם המון ניסיון כמנהלים בשטח ובתור יועצים לבעלי עסקים, והם יכולים להעמיד לרשותכם ארגז כלים ניהולי עשיר המקנה פתרונות לבעיות אלו. במילים אחרות, אתם לומדים ומשפרים את ניהול העסק במו ידיכם, והניסיון מראה שבמרבית המקרים ניתן לעבור לניהול תקין, מסודר וטוב של העסק גם בלי להכניס שותף.

זו הייתה רק התייחסות קצרה לשאלת הכנסת שותף, וקיימים עוד מספר מרכיבים שיש לשקול אותם בכובד ראש. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם