המדריך לייעול העסק

בעסקים רבים יש הרגשה שלאור ההכנסות והמכירות, הרווח הנקי וחשבון הבנק היו יכולים להיות במצב טוב יותר. לא פעם גם ישנם סימנים די טובים להיעדר יעילות בעסק. אם המצב מוכר לכם כדאי לקבל ייעוץ עסקי שיעזור לייעל את העסק מבחינות שונות.

למה אתם לא יעילים?

ניסיון רב שנים של ניהול בשטח ובייעוץ עסקי, הראה לנו שיכולות להיות מגוון סיבות לחוסר יעילות בעסק. למשל, יש בעלי עסקים מצוינים ובעלי ידע רב בתחומי עיסוקם, אך בכל הקשור לפן הפיננסי או לכישורי ניהול בפני עצמם – המצב פחות טוב. כמו כן, ניהול עסק מטיל על המנהל/הבעלים לא מעט משימות בשוטף, ולכן קשה למצוא את הזמן כדי לעצור, להסתכל על המצב, להתארגן בצורה יעילה יותר ולפעול בהתאם.

מלבד זאת, במקרים רבים אנו רואים שהעסק מתנהל לפי "טייס אוטומטי", כלומר לפי הרגלים ודפוסים שנרכשו עם השנים על ידי המנהלים והעובדים. מדובר בדפוסים שנותנים ביטחון ושקט כי הם מוכרים, אבל לא בהכרח יעילים. לכן ממשיכים להתנהל עם מה שמוכר ולסבול מרווחיות נמוכה מזו שניתן היה להשיג. מעבר לכך ישנן עוד סיבות שונות להיעדר יעילות בעסקים, אשר יועץ עסקי מיומן יכול לזהות ולתת להן פתרונות.

להבין מה קורה בעסק

כפי שאמרנו, במקרים רבים בעלי העסק לא מצליחים לראות את הנקודות הלא יעילות שלו, בין אם בגלל העומס, חוסר הבנה פיננסית, דפוסי התנהלות וכדומה. לכן מומלץ לפנות אל יועץ עסקי המבצע סקירה של מגוון היבטים בעסק, למשל של המצב הפיננסי והתזרימי, ההכנסות והנכסים השונים, ההתחייבויות וההוצאות, התנהלות ההנהלה והעובדים וכיוצא בזאת. מדובר במעין "עצירה" כדי לקבל תמונה מלאה, אובייקטיבית ומקצועית שנותנת את המינוסים והפלוסים בעסק לאור הניסיון וההשכלה הכלכלית של היועץ. לאור התמונה הזו וההבנה שלה, היועץ גם יכול לתת פתרונות ברי יישום לבעיות של חוסר יעילות, וכן לנקודות תורפה נוספות של העסק. אם צריך, היועץ העסקי גם יכול לבנות תוכנית עסקית הכוללת את הפתרונות לבעיות, עם הצבת יעדים מוגדרים והגעה אליהם בצורה הדרגתית, נכונה ובטוחה. היועץ העסקי גם מלווה את יישום התוכנית מול אתגרים של קבלת שינויים, וממשיך לבחון לאורך הזמן את העמידה ביעדיה.

ת'כלס: איך אפשר לייעל את העסק?

למעשה יש קשת רחבה של צעדים המביאים לייעול העסק, אותם יש להתאים למאפיינים המיוחדים של הפעילות ולבעיות שהתגלו. יש להדגיש שכאשר אנו מדברים על "בעיות" הן אינן חייבות להיות גדולות מאוד אלא נקודות של אי יעילות שכדאי לתקן על מנת לשפר את הרווחיות. אם כן, בואו נראה כמה דוגמאות לצעדים שניתן לבצע כדי לייעל את העסק:

  • הקטנת הוצאות – אחד הפרמטרים החשובים לייעול העסק הוא כמובן צמצום ההוצאות, ולשם כך יש לבדוק היטב את הוצאות האספקה/הייצור ואת התקורות בעסק. כך למשל, במקרים רבים אנו מגלים שהספקים שעימם בעלי העסק התרגלו לעבוד לא נותנים את המחיר הטוב ביותר או את השירות הטוב ביותר בשוק. נכון שנוח להמשיך ולעבוד עם הספק שמכירים, אבל אם אפשר לשלם פחות על אותם מוצרים או שירותים, שווה לשקול את זה. לעיתים קרובות פנייה אל ספקים חדשים שנכנסו לאחרונה לשוק תניב הצעות מחיר משתלמות יותר, ובכל מקרה שווה לקבל כמה הצעות ולחזור אל הספק המקורי שלכם שאולי יסכים להוריד במחיר בשביל להשאיר אתכם. זוהי רק דוגמא אחת להקטנת ההוצאות ויש עוד רבות אחרות, החל במחזור וסגירת הלוואות לא טובות, ועד להקטנת הוצאות על שכירות, חשמל וכדומה.
  • כלי ניהול אפקטיביים – כפי שאמרנו, לעיתים בעלי עסק מוכשרים בתחומם אינם מחזיקים כישורי ניהול מצוינים, ומדובר בתחום שבהחלט ניתן ללמוד אותו. יועץ עסקי מביא ארגז עשיר של כלים ניהוליים ומעמיד אותו לרשות בעלי העסק, אשר כיצד להשתמש בו עכשיו ולטווח הרחוק. לדוגמא, אנו רואים בעסקים רבים בעיות של הגדרת תפקידים, מה שיוצר בזבוז זמן, חוסר בהירות, חילוקי דעות, עבודה כפולה וכדומה. עוד דוגמא היא היעדר תעדוף או תעדוף שגוי של משימות המנהל, מה שמביא להתנהלות של הנחת טלאים ולבזבוז זמן, בעוד משימות חשובות אינן מטופלות כראוי. מעבר לכך, יכולות להיות עוד בעיות ניהוליות המביאות לחוסר יעילות מבחינת תפוקת העובדים, ובכל אלו ניתן וחשוב לטפל באמצעות יועץ עסקי מיומן.
  • לצמצם משרות – עוד מצב של חוסר יעילות אנו רואים בעסקים המעסיקים עובדים שכבר לא ממש מצדיקים את המשרה המלאה. לכן רצוי לבצע סקירה של מצבת העובדים ולשקול את תרומתם לעומת השעות והמשכורות. במידת הצורך ניתן לצמצם משרות על ידי איחוד תפקידים או מו"מ על התנאים עם עובד מסוים. כמו כן, בהחלט שווה לבדוק את האפשרות של העברת חלק מהפעילות למיקור חוץ, למשל את הנהלת החשבונות בעסק, מה שיאפשר לקבל מענה מקצועי מבלי להעסיק את העובד על כל המשתמע מכך מבחינת המשכורת, המיסוי, התנאים הסוציאליים וכדומה.

מלבד האמור לעיל יש עוד צעדים רבים שאפשר וכדאי לבצע לייעול העסק. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם