המדריך לפתיחת עסק

רבים וטובים בישראל מגיעים בשלב מסוים אל ההחלטה לפתוח עסק חדש, על מנת לצאת ממעגל השכירות, למצוא יותר סיפוק בחיים המקצועיים, להוסיף עוד עסק לעסק קיים, להגדיל את ההכנסה ומסיבות נוספות. ואולם, לפני שמתחילים להזיז את המיזם חשוב שהצעד הראשון יהיה לפנות אל יועץ עסקי מיומן, ובעל ניסיון רב בליווי הקמה והרצה של עסקים חדשים.

כאשר חושבים על פתיחת עסק חדש יש הרבה התרגשות, חלומות יפים ומוטיבציה גבוהה, אולם חשוב לזכור כי כמחצית מהעסקים החדשים בישראל אינם צולחים את חמשת השנים הראשונות. זוהי סטטיסטיקה עגומה למדי ויש לה סיבות שונות, העיקרית שבהן היא היערכות לא נכונה, הערכה שגויה של העלויות הכרוכות בהקמת העסק, ואי ביצוע של כמה שלבים הכרחיים בדרך לפתיחה של העסק בשל הרצון להזדרז ולהגיע במהירות אל המטרה.

כדי להימנע ממצבים לא נעימים של נזקים כלכליים חמורים, אכזבה ומפח נפש, חשוב מאוד לפנות כבר מההתחלה על יועץ עסקי אשר ילווה אתכם בצעדים החיוניים של ההקמה, ואשר יחסוך לכם טעויות קריטיות. מדובר ביועץ המחזיק בהשכלה כלכלית אקדמית מקיפה, ניסיון בהקמת וניהול עסקים בשטח, וכן בייעוץ לעסקים בהקמה ממגוון מגזרי המשק – לרבות מתחום הפעילות של העסק העתידי. היועץ ילווה אתכם לאורך תהליך ההקמה וכן בתקופת ההרצה על מנת לוודא שמוקם עסק יציב ומבוסס ברמה הכלכלית והתפעולית, וזאת בתהליך סדור המורכב ממספר שלבים.

מתחילים בבדיקת כדאיות כלכלית

השלב הראשון בתהליך של פתיחת עסק חדש הוא בדיקת כדאיות כלכלית. בוודאי יש לכם חלומות ופנטזיות לגבי ההצלחה של העסק אך המציאות לא תמיד ורודה, ולכן יש לבחון ברצינות ולעומק את ההיתכנות של העסק. זאת מבחינת עלויות השירותים והמוצרים, יכולתכם למכור אותם ברווחיות, וכן מבחינת התקציב העומד לרשותכם לצורך הקמת והרצת העסק.

בדיקת כדאיות כלכלית היא שם כללי למספר לא קטן של בדיקות. כך למשל, עלינו לבחון את עלויות הייצור באמצעות הפקת המוצר או אב הטיפוס באופן ראשוני. בנוסף, עלינו להגדיר את הקונספט של העסק כמו דרכי וערוצי המכירה והקהל שאליו אתם פונים. כמו כן, עלינו לבצע בדק שוק מעמיק על מנת לראות את רמת הרווחיות המקובלת ואת תמחור מוצרי המתחרים. עוד יש לאמוד את ההוצאות המשוערות עבור ההקמה ובתקופת ההרצה כגון הוצאה של אישורים ורישיונות, תשלום שכירות על המבנה, שיפוצים, אחזקה וכיוצא בזאת. מעבר לכך, עלינו לבחון מהם המשאבים הכלכליים שעומדים לרשותכם והאם הם יתאימו לעלויות הפתיחה ותקופת ההרצה אשר במהלכה זרם הלקוח אינו קבוע או גדול במרבית המקרים. הבדיקה הזו גם תראה אם תוכלו לקבל מהבנק או מהקרן להלוואות בערבות מדינה את הסכום הדרוש לפתיחת עסק.

לאחר מכן נתחיל להיערך להקמה ולתקופת ההרצה, אשר מצד אחד יהיו מלוות בהוצאות גבוהות למדי ולעומת זאת הכנסות שאינן ודאיות וגם יחסית נמוכות. לתקופה זו של פתיחת העסק ועוד הרצה של כחצי שנה קדימה תיבנה תוכנית כלכלית, אשר תעסוק בין היתר בעלויות ההקמה, השיווק, ההוצאות הקבועות ותפעול המלאי הראשוני. בעזרת התוכנית הכלכלית אפשר יהיה להבין אם לאחר קבלת המימון מהגורמים השונים, עדיין צפויה רווחיות וכדאיות כלכלית. בהמשך תיבנה גם תוכנית עסקית אשר תנקוט בגישה זהירה ואפילו קצת פסימית. חשוב מאוד שהתוכנית העסקית תהיה ריאלית ולא תייפה את המציאות, ושתוכל לשמש בסיס טוב לתוכנית עבודה. המעוניינים לראות כיצד נראית תוכנית עסקית עבור עסקים חדשים מוזמנים לקבל את המידע בעמודי האתר הרלוונטיים.

ממשיכים לעבוד….

לאחר שהתוכנית העסקית מוכנה אפשר גם לגשת איתה אל הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים ו/או אל הבנקים. כעת עלינו להשיג הלכה למעשה את מקורות המימון ולמוצא פתרונות פיננסיים – במרבית המקרים מדובר בהלוואות. כאן עומד לרשותכם ניסיונו העשיר של יועץ עסקי היודע להתנהל מול הקרנות והבנקים, ויעזור לכם להשיג את המימון הדרוש בתנאים טובים ככל האפשר, ותוך חיסכון בזמן, הטרדות וכאבי ראש מצידכם. יש לציין כי התוכנית העסקית המוצגת בפני הגורמים שמאשרים את ההלוואות צריכה להיות כתובה באופן מקצועי ורהוט, חיובי ומשכנע ובהתבסס על נתונים מקצועיים – דבר המצריך בקיאות, הבנה כלכלית ועסקית, וניסיון רב.

לאחר מכן, עוד בשלבים המוקדמים של הקמת העסק יש להתחיל ליצור קשרים מול ספקים, אשר להם תהיה השפעה גדולה על היכולת להצליח. יועץ עסקי מיומן ומנוסה יותר לאורך השנים רשת של קשרים עם גורמים שונים, לרבות ספקים, וייתכן מאוד שיוכל לקשר אתכם עם אנשים רציניים, טובין ונדרשים כגון רואה חשבון, מומחים לשיווק דיגיטלי, עורכי דין וכדומה. כמו כן, הליווי שהיועץ מספק מלמד אתכם איך מתנהלים מול ספקים בצורה נכונה ונמנעים משגיאות: חוסר התאמה בין תכנון בתוכנית העסקית למחירים שמשלמים לספקים, יצירת אשראי בלתי נחוץ, לא לנצל הנחות מזומן או הנחות כמות, וכיוצא בזאת.

מה עוד צריך בשביל לפתוח עסק

תהליך פתיחת עסק מורכב מעוד כמה צעדים חיוניים, למשל להחליט אם נרשמים בתור עוסק מורשה, חברה בע"מ או עוסק פטור – ולכך יהיו השלכות ברמה הכלכלית והמשפטית. היועץ העסקי מסייע לכם להבין את המשמעות של ההחלטה, ויסייע לכם בצעדים נוספים – למשל בפתיחת חשבון בנק חדש ובקשת תנאים מתאימים וטובים לחשבון העסקי.

צעד מהותי נוסף הוא הגדרה של תהליכים בעסק וביצוע ביקורת עליהם. בין היתר, יש להגדיר את הערך המוסף של השירותים והמוצרים בעסק, ובהתאם לכך את האסטרטגיה השיווקית. בנוסף, הכרחי לבנות תמחור מקצועי ונכון אשר מכסה את העלויות של ההקמה ותקופת ההרצה, ומוצא את האיזון בין שימור הרווחיות ובין הצורך לספק בתחילת הדרך הנחות כדי למשוך לקוחות. כמו כן, עלינו להבין מהו המיקום הנכון ביותר לפעילות של העסק, לאור היתרונות והחסרונות של כל מיקום אפשרי מבחינת עלויות קבועות, עלויות של שיפוצים, קהל היעד שלכם, וההתאמה של הפרמטרים האלו לתכנון בתוכנית העסקית.

במרבית המקרים, יהיה צריך לפעול גם לגיוס עובדים תוך מענה לשאולות: מתי לגייס את העובדים, כמה לגייס, אילו אנשים בדיוק מחפשים, כמה עומדים לשלם להם, וגם – מהי המשכורת שאתם עומדים למשוך לעצמכם. לבסוף, עלינו לדאוג גם לכל הנושא של שיווק ומכירות כדי להגדיר מתי יתחילו תהליכים אלו לזוז, איפה מפרסמים, כמה כסף יוקדש לנושא זה, מיהם אנשי המקצוע שצריך לפנות אליהם, וכיוצא בזאת.

בקרה פיננסית שוטפת

אחרי ההקמה, כאשר העסק כבר עובד, חשוב מאוד שתהיה בקרה עסקית ופיננסית כדי שתוכלו לדעת האם אתם באמת פועלים ברווח. היועץ העסקי מלווה אתכם לצורך בקרה זו, תוך שהוא מכין דו"ח רווח והפסד, דו"ח תזרים מזומנים, ודו"ח תכנון מול ביצוע להשוואת המצב בפועל אל מול הצפי בתוכנית העסקית. בתוך כך, אתם לומדים מהיועץ העסקי איך בונים ושומרים על תזרים מזומנים, איך מנתחים את המצב הכלכלי בעסק, ואיך מסיקים מסקנות מהדוחות. אם תקפידו על הבקרה הפיננסית כי שמלמד היועץ תוכלו לוודא שהעסק נשאר אל הדרך הנכונה של צמיחה ויציבות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם