חוות דעת מומחה כלכלית

חוות דעת מומחה כלכלית עשויה להידרש במגוון מצבים, ובדרך כלל בעת סכסוכים המגיעים לפתחו של בית המשפט. במקרים אלו חוות הדעת נדרשת על מנת לתמוך בטענתו של הצד התובע לנזקים כלכליים, ועל ידי הנתבע כדי לסתור את הטענות ולהראות שהנזקים אינם כה חמורים.

מלבד זאת, חוות דעת מומחה כלכלית יכולה להידרש במגוון מצבים אחרים ועל ידי גופים שונים, החל בבית המשפט עצמו שמעוניין בחוות דעת אובייקטיבית, דרך הליכי הוצאה לפועל, סכסוכי גירושין המגיעים לפתחו של בית משפט לענייני משפחה, בהליכי גישור ובוררות, בסכסוכים בין בעלי מניות, ועוד.

בכל מקרה, עריכתה של חוות דעת מומחה כלכלית היא משימה שאין להקל בה ראש, והיא מחייבת ירידה לפרטי הפרטים העסקיים, החשבונאיים והכלכליים. יתר על כן, היא חייבת להביא את הפירוט והמסקנות בצורה ברורה מקצועית, מדויקת, ברורה ומובנת לבית המשפט או לכל גורם המעיין בה. אף אם מטרתה לתמוך בטיעונים של הצד שהזמין אותה, אין בכך לומר שניתן לערכה באופן לא הוגן, בוטה או לא מקצועי. אין ספק כי גורמים בעלי עניין יעיינו בחוות הדעת, ינתחו אותה לעומק, יגזרו מסקנות, ואף ינסו לסתור אותה עם חוות דעת נגדיות, ומכאן ברור שהיא חייבת להיות מבוססת, מעמיקה ורצינית.

דרישות נוספות מכותב חוות הדעת הכלכלית

חוות דעת מומחה כלכלית יכולה להיערך על ידי בעלי מקצוע מתחומי החשבונאות והכלכלה, ואנו סבורים כי במקרים רבים יש יתרון לכתיבתה על ידי יועץ כלכלי עסקי. מדובר בבעל מקצוע שיש לו השכלה אקדמית – כלכלית נרחבת ומאחוריו שנים רבות של ניסיון בניהול עסקים בשטח ובייעוץ לעסקים ממגוון תחומים. על כן, בניגוד לבעלי מקצוע כמו רואה חשבון, יועץ עסקי יכול להבין לעומקן את ההשלכות העסקיות שנגרמות מנזקים כלכליים, ולכן ביכולתו לכתוב חוות דעת יסודית, מקיפה ומעמיקה יותר.

היועצים העסקיים שלנו מפגינים בקיאות גדולה בתחומי הפעילות של העסקים או הגורמים התובעים והנתבעים. הם משתפים פעולה עם באופן הדוק עם עורכי הדין המייצגים את מי שהזמין את חוות הדעת, מאחר שלא פעם היא כוללת היבטים כלכליים ומשפטיים המעורבים אחד בשני. כאמור, חוות הדעת חייבת להירשם במקצועיות גבוהה מאוד, שכן לרמתה עשויה להיות השפעה גדולה על פסק הדין שנותן בית המשפט באשר לסכום הפיצויים המגיעים.

ואולם, חשוב להבין שלמרות שחוות הדעת מערבת היבטים משפטיים בסעיפים שונים, המטרה שלה איננה להראות שמי מהמעורבים היה אחראי לביטול או הפרת הסכם, וזהו נושא המטופל על ידי עורכי הדין המייצגים את התובע והנתבע. המטרה של חוות הדעת הכלכלית היא לבצע כימות בהתאם לראשי נזק מסוגים שונים, והחשיבות העצומה שלה מתבטאת כאשר השופט/ת מקבל הכרעה בנוגע לטענות ההגנה והתביעה.

מצד שני, יועץ העסקי הכותב חוות דעת מומחה כלכלית איננו פטור מהבנה של המקרה המדובר. עליו להבין באופן מוחלט ולהיות בקיא לחלוטין בסכסוך שהתגלע בין הצדדים, את הטענות של שניהם, את הנסיבות המובילות לדיונים המשפטיים, וכן את המשמעויות וההשלכות של כל דיון והליך. בתוך כך, היועץ העסקי יורד אל פרטי הפרטים החשבונאיים והכלכליים, ובוחר את הגישה ההולמת לאומדן ראשי הנזק שנגרמו לתובע. את חוות הדעת אנו עורכים וכותבים לפי כל הכללים והתקנות המתחייבים בבתי המשפט בארץ (או בחו"ל אם צריך), ומעגנים כל סעיף בנתונים ברורים ומדויקים. אנו גם יודעים שייתכן ונזומן על מנת לשמש בתור עד כלכלי מומחה על ידי הצד שהזמין את חוות הדעת, ויהיה צורך להגן עליה בפני בית המשפט – כולל מול חוות דעת ומומחה שהזמין הצד השני.

קביעה של ראשי נזק

כאמור, המוקד של חוות דעת מומחה כלכלית המוגשת לבית המשפט, היא הערכה של הנזקים שנגרמו לצד המזמין. על מנת לעשות זאת יש לבחון את סוג ההתקשרות שקיימו הצדדים והפעולות שנעשו בגינה, ואת הכספים שהושקעו והרווחים שהתובע צפה בגין ההתקשרות אך לא נתקבלו בגין הפרה או ביטול השל ההסכם. כמו כן יש להתייחס אל השפעות של טענות התובע על נכסים, מחירים, מוניטין, נתח השוק ועוד.

קביעת ראשי הנזק מחייבת כאמור זהירות, ולמרות שהוזמנה מטעמו של הלקוח איננו יכולים לפעול בהתאם למשאלות ליבו או בהפרזה. בהתאם לרווחים שהיו צפויים לשנים הבאות עלינו ליצור הערכה אובייקטיבית ככל הניתן, ולבססה במידת הצורך על דוחות כלכליים מטעם רואה החשבון של הלקוח, המשקפים באופן ברור את הרווחים שהופקו בשנים הקודמות. בנוסף, עלינו לבחור כאמור בשיטה המתאימה להערכת שווי, כגון היוון תזרים מזומנים, ולהסביר היטב מדוע העדפנו אותה על פני גישות אחרות.

כמה דוגמאות לחוות דעת כלכליות

כאמור, חוות דעת מומחה כלכלית עשויה להידרש בנסיבות שונות. להלן מספר דוגמאות מרכזיות:

חוות דעת כלכלית לתביעה

חברת בנייה תכננה פרויקט והתקשרה עם ספק בחוזה המפרט את מחיריהם של חומרים הגלם. על פי ההתקשרות נקבעו התקציב לפרויקט ומחירי הדירות, נעשות פעילויות שיווקיות, נחתמו הסכמים נוספים, נלקחו הלוואות וכן הלאה. במרוצת הזמן לא עמד הספק בהתחייבויות (זמני אספקה, עלות חומרי הגלם ואיכותם, וכדומה), דבר שהוביל לנזקים לחברת הבנייה – צורך להעלות מחירי דירות, פגיעה באטרקטיביות שלהן, פגיעה במוניטין, הפסדי ריביות פיגורים, ואפילו תביעות משפטיות מצד רוכשי דירות.

חברת הבנייה החליטה לתבוע את הנזקים שנגרמו לה מהספק ופונה לבית המשפט. כדי להוכיח את טענותיה באשר לנזקים כלכליים יהיה עליה להראות את ראשי הנזק שציינו לעיל ואחרים, וזאת בהשוואה למצב הצפוי בו הספק היה עומד התחייבויות. לשם כך פונים באי כוחה המשפטיים של החברה אלינו, על מנת שנכתוב את חוות הדעת הכלכלית.

חוות דעת כלכלית נגדית

נמשיך עם אותה הדוגמא בה התחלנו: הספק שנתבע על ידי חברת הבנייה מעוניין להגיש לבית המשפט חוות דעת נגדית, המשקפת נזקים פחות נרחבים שנגרמו לתובעת בגין אי עמידה בתנאי ההתקשרות. בנוסף, הוא מעוניין להראות שגם לו נגרמו נזקים עקב תלונות וטענות מצד חברת הבנייה, אשר הובילו בין היתר לפגיעה במוניטין בענף הבנייה, לעלויות משפטיות וכיוצא בזאת.

חוות דעת כלכליות נוספות

מלבד האמור לעיל, חוות דעת מומחה כלכלית עשויה להידרש בנסיבות רבות נוספות. לדוגמא, כאשר יש צורך בהערכת יכולתם של חייבים להחזיר חובות לנושים בהליכי הוצאה לפועל, בעת חילוקי דעת בין בעלי מניות אודות חלוקת דיבידנדים, כאשר עולה צורך להעריך נכסים, מניות ושווי חברה, בתביעות ייצוגיות של קבוצה מסוימת או הציבור בכללותו נגד תאגיד או חברה, בהליכי גירושין, חוות דעת לבחינת הנאותות של הסכמי פשרה, ועוד.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם