כל בעל מקצוע וכל מנהל בעולם הבנייה הישראלי יודע כי אין זה מובן מאליו לבסס עסק מצליח. אמנם, תמיד קיים ביקוש לקבלני משנה – לרבות בתחום החשמל – עבור פרויקטים של בנייה פרטית ומסחרית, לצורך עבודות שיפוץ וכדומה.
אבל מצד שני מדי שנה התחרות בענף גוברת, בין היתר מול בעלי מקצוע בלתי מפוקחים שיכולים להציע מחירים זולים שקשה להתחרות בהם. מלבד זאת, קצב הבנייה בישראל אינו קבוע ולעיתים אף פוחת עקב החלטות ממשלתיות או אירועים חריגים כגון משבר הקורונה, דבר המכניס אל כל העוסקים במלאכה לחוסר וודאות.
לצד אתגרים אלו ואחרים קבלני חשמל מבינים עד מהרה כי הידע והיכולות הטכניות אינם מספיקים על מנת לבסס פעילות רווחיות לאורך זמן. למעשה, מדובר בעסק לכל דבר ועניין שצריך להתנהל היטב ברמה הפיננסית, לעבוד נכון מול שותפים פוטנציאליים ולקוחות, לנהל היטב את הזמן ואת כוח האדם, לנצל הזדמנויות להתרחבות בצורה מושכלת, להתייעל ולהגדיל רווחיות, לתמחר נכון שעות עבודה ופרויקטים, להפעיל מערך גבייה אפקטיבי, ועוד.
הקושי טמון בכך שגם קבלני חשמל מקצוענים ומיומנים מאוד אינם מחזיקים תמיד בכישורים פיננסיים, שיווקיים או ניהוליים מצוינים, או בהסתכלות עסקית – אסטרטגית לטווחים ארוכים. ובסופו של דבר צריך גם לעבוד, לא פעם מסביב לשעון, ולעמוד בשורה ארוכה של לחצים ומטלות על בסיס יומיומי. הדבר אינו מאפשר לבצע את העצירה הנדרשת על מנת לקבל תמונה ברורה ונכונה על מצב העסק או לתכנן צעדים ומהלכים עסקיים באופן מושכל. זהו תפקידו ומטרתו של ייעוץ עסקי לקבלני חשמל, המכוון להגדלה של הרווחיות ואף של המחזור.
לקבל תמונה מדויקת על העסק
ייעוץ עסקי לקבלני חשמל אינו מתייחס אל התחום רק מהפרספקטיבה המקצועית, אלא כאל עסק לכל דבר. מבחינת היועץ העסקי, לבעל העסק יש נכנסים משמעותיים כגון ניסיון, קורסים, הכשרות ותעודות, המוניטין והשם שלו, המלאי והציוד המקצועי, הקשרים עם גורמים בענף ועוד, וחשוב להבין איך ממנפים את הנכסים להגדלת הרווחיות והמחזור, ומאידך איך מטפלים בבעיות גלויות וסמויות.
למעשה, היועץ העסקי מעניקה תמונה חדשה, מקצועית ומקיפה המתייחסת לכלל הגורמים כגון תמחור שעות העבודה, השירותים והפרויקטים ומידת הרווחיות שלהם, נושא הגבייה, אילו הצעות מחיר מספקים, כמה לגבות בכל שלב, התוכנית העסקית, שיווק עצמי, מהפה לאוזן ובפלטפורמות שונות, ועוד.
היועץ מבצע סקירה מעמיקה של ההיבטים ומביא תובנות לשיפור והתייעלות, למשל הרחבת פעילות ברמה הגיאוגראפית, התרחבות וגיוס כוח אדם, התקשרויות עם קבלנים ראשיים, צמצום שעות עבודה לחלק מהעובדים, תובנות לשיפור יכולות הניהול ופיתוח עסקי אסטרטגי בכללותו.
על מנת שיהיה ניתן לבנות יסודות יציבים ותכנית ארוכת טווח לעסק, יש להתייחס בכובד ראש גם לכל הפן הפיננסי, למשל תמחור מדויק ומקצועי, בעיות רווחיות והיכן הן קימות, מצב תזרים המזומנים, החזרי הלוואות שניטלו וכן הלאה, כאשר במידת הצורך היועץ העסקי מוציא תחת ידיו דוחות כלכליים מדויקים, אמינים, מובנים ובזמן אמת המאפשרים לקבל החלטות נכונות ומושכלות. זאת בנוסף לכלי ניהול פיננסי שיאפשרו לשמור על התנהלות נכונה ומדויקת לאורך זמן.
תוכנית עסקית לקבלני חשמל
החלק העיקרי בתהליך ייעוץ עסקי לקבלני חשמל היא התוכנית העסקית, המתבססת על הנתונים והתובנות משלב הבדיקה המוקדמת. התוכנית העסקית כוללת הגדרה ברורה של היעדים והמטרות, פתרונות לבעיות ולנקודות תורפה שהתגלו, וכן צעדים ריאלים וישימים לניצול הזדמנויות, התייעלות והגדלה של הרווחיות ואף המחזור.
לדוגמא, התוכנית העסקית עשויה לעסוק בשדרוג המענה ללקוחות מבחינת זמני שירות, יעילות ותמחור, במשא ומתן מחודש עם ספקי ציוד, בחיזוק תחומי פעילות יותר רווחיות, בשיתופי פעולה עם גורמים חדשים בענף הבנייה, בסגירת או מחזור של הלוואות לא טובות, וכן הלאה.
התוכנית העסקית עוסקת בין היתר בשירותים והמוצרים שמספק הקבלן ובפתרונות שהם נותנים, בתפקידים השונים שיש בעסק, בעלויות השכר, בתרומה של העובדים השונים להצלחה, במתחרים ובמה שקורה באופן כללי בענף, בכל הקשור לצפי הכנסות והוצאות, במקורות המימון, ביתרת זכות או חובה כיום, בתוכניות הפיננסיות להמשך הדרך, ועוד.
מטבע הדברים, התוכנית העסקית עשויה להנחות לעבר שינויים מסוימים, ועל מנת לבצעם יש צורך ביצירת אמון מול היועץ העסקי. האמון הזה נבנה בהדרגה כאשר בעל העסק רואה את עבודת היועץ ושומע את התובנות וההמלצות שלו, ולפיכך גם נעשה בשל ליישום צעדים מתבקשים.
חשוב לדעת כי עבודתו של היועץ העסקי אינה מתחילה ונגמרת בבדיקה המקדימה ובבניית התוכנית העסקית, אלא ביכולתו ללוות את הקבלן למשך תקופה ארוכה בעודו בוחן את יישום הצעדים, את ההתאמה בין הצפי של התוכנית לתוצאות בפועל, ובמידת הצורך גם ממליץ על שינויים בתוכנית. ובכל מקרה, הוא תומך בקבלן בשעה של התלבטויות וקבלת החלטות משמעותיות.
היבטים נוספים של ייעוץ עסקי לקבלני חשמל
ייעוץ עסקי לקבלני חשמל עשוי לעסוק במגוון היבטים נוספים, ובעיקר בכל הקשור לתחום השיווקי ולתחום הניהולי. מהפן השיווקי, היועץ העסקי עוזר להבין אילו ערוצים הם הנכונים והטובים ביותר להגדלת המחזור כגון שיתופי פעולה עם קבלנים ראשיים, משרדי אדריכלים ומעצבי פנים, פנייה לערוצי פרסום דיגיטליים כמו אתר אינטרנט, פייסבוק עסקי, פורטלים מקצועיים, פרסום כתבות בעיתונות הדיגיטלית וכיוצא בזאת.
מבחינת הפן הניהול, היועץ העסקי הוא אדם בעל ניסיון רב שבאמתחתו ארגז כלים עשיר. ביכולתו לסייע בשיפור יכולות הניהול המביאות לניצול מיטבי של המשאבים העומדים לרשות בעל העסק, החל בזמנו שלו ועד לכוח האדם הנוסף, ולהוביל להתנהלות יותר אפקטיבית של העסק בכללותו.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.