מהי נקודת האיזון של העסק

הקמת עסק חדש אינה עניין של מה בכך. יש להיכנס אל המיזם בעיניים פקוחות, באופן מושכל וריאלי, וחשוב מאוד לקבל סיוע מקצועי של יועץ עסקי. בתהליך ייעוץ עסקי אנו מבצעים תהליך מסודר של בדיקות, תכנון, בניית תוכנית עסקית וסיוע בהיבטים נדרשים רבים. אחד הנושאים שאותם נבחן הוא נקודת האיזון של העסק אשר לה חשיבות רבה להמשך הדרך.

כאמור, בתהליך ייעוץ עסקי אנו בוחנים, מסייעים ומלווים בקשת רחבה של צעדים ונושאים. זאת לרבות בדיקה של עלויות הייצור המשוערות, תקורות, תמחור, מצב השוק, דרכי שיווק, עבודה מול ספקים, כוח אדם ועוד. הבדיקות האלו נותנות בסיס למספר מסקנות וחישובים, ואחד מהם הוא נקודת האיזון של העסק. מדובר בנקודה אשר ממנה והלאה העסק אינו פועל יותר בהפסד ומתחיל להרוויח. אם אתם עומדים בפני פתיחת עסק או בודקים עסק קיים וחשבתם שתפעלו ברווח מהיום הראשון, כדאי שתחשבו שוב. בתקופת ההרצה של העסק, שנפרשת פחות או יותר על פני חצי שנה, אבל גם לאחריה – זרם הלקוחות והמכירות אינו גדול או קבוע בדרך כלל. לעומת זאת קיימות כמובן עלויות הייצור והתפעול (והוצאה גדולה יחסית בהתחלה על שיווק ופרסום), מה שמוביל לכך שפעילות בהפסד בתחילת הדרך אינה מחזה נדיר.

יחד עם זאת, אנו מעוניינים ומכוונים כמובן להגיע למצב של פעילות רווחית, ועלינו להבין באיזו נקודה נגיע לכלל איזון – כלומר שהמכירות פחות ההוצאות יסתכמו באפס. מכאן והלאה ככל שתמכרו יותר כך יגברו הרווחים. הבדיקה הזו תאפשר לנו לדעת כמה דברים. ראשית, נוכל לקבל אומדן די טוב של הזמן שיעבור עד שהעסק יעבור מפעילות בהפסד לרווח. שנית, נוכל להבין מהו שיעור ההפסדים הצפויים עד נקודת הזמן הזאת, מה שיאפשר להתארגן מבחינה פיננסית. שלישית, אם נראה שאין מקורות מימון המאפשרים את צליחת התקופה הזו, ייתכן שנגיע למסקנה שלא כדאי לפתוח את העסק או להפעיל עסק קיים לפי הקונספט הנוכחי. ייתכן שנצטרך לבצע שינויים או לוותר על המיזם מכל וכל. רביעית, אם נראה שמדובר בפרק זמן ארוך מאוד עד בלתי סביר, או אם לא מגיעים כלל לנקודת איזון, מובן שיש לבצע שינויים מסוימים (למשל בתמחור) או לוותר על המיזם. חמישית, עצם הידיעה לגבי הצפי לנקודת האיזון יכולה לתת זריקת מוטיבציה ובכל מקרה מאפשרת להיכנס בעיניים פקוחות ובפחות חוסר ודאות ולחץ אל המיזם.

כיצד יודעים מהי נקודת האיזון של העסק

מטבע הדברים, נקודת האיזון המסוימת משתנה מעסק לעסק. על מנת לחשב אותה אנו צריכים תחילה אומדן של הרווח הגולמי, כלומר של מחיר המכירה של המוצר או השירות המסוים, פחות עלויות הייצור/האספקה שלו. ניקח לדוגמא אדם שמעוניין לפתוח בית מלאכה לייצור וממכר קמינים להסקת בתים בחורף. התמחור של הקמינים יעמוד על 5,000 שקלים ליחידה. לעומת זאת, עלויות הייצור על רכישת חומרי הגלם, שכר עובדים בבית המלאכה וכדומה, יעמדו על 2,500 שקלים ליחידה. כך אנו מגיעים למסקנה שהרווח הגולמי עומד על 50%.

כעת עלינו לחשב את התקורות, כלומר ההוצאות השוטפות הצפויות לעסק שאינן קשורות לייצור אלא לתפעול השוטף: שכר דירה וארנונה על בית המלאכה, הוצאות חשמל וכדומה. החישוב מראה שהתקורות הצפויות עתידות לעמוד על 20 אלף שקלים בחודש. כעת מה שעלינו לעשות הוא לקחת את ההוצאות השוטפות וחלק אותן ברווח הגולמי, כלומר 20,000 חלקי 0.5 (חמישים אחוז, זוכרים?).

כך קיבלנו תוצאה של 40 אלף שקלים שהיא בעצם נקודת האיזון של העסק. זאת אומרת בית המלאכה צריך למכור קמינים בסכום של 40 אלף שקלים בחודש כדי להיות מאוזן. עכשיו, נזכור שמחיר כל יחידה עתיד לעמוד על 5,000 שקלים ולכן כדי להגיע לנקודת האיזון יש לחלק 40 אלף ב- 5,000 והתוצאה היא 8. המסקנה היא שעל מנת להיות באיזון על בית המלאכה להגיע למצב שנמכרות 8 יחידות בחודש. פחות מכך הוא יפעל בהפסד, יותר מכך הוא יפעל ברווח.

לסיוע בחישוב נקודת האיזון

לאורך השנים ליווינו לקוחות רבים בתהליך של פתיחת והקמת העסק וכן בליווי עסקים קיימים, והם רואים ברכה בעמלם. אנו מזמינים גם אתכם לעשות את הצעד החשוב ולפנות לקבלת ייעוץ עסקי בנושא. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם