מהי תוכנית פיננסית

תוכנית פיננסית לעסק הינה כלי משמעותי המקנה תוכנית עבודה להתנהלות כלכלית מחושבת, חכמה ונכונה לכמה שנים קדימה. למעשה, התוכנית מביאה תחזית של הכנסות והוצאות ברמה החודשית, לרבות תנודתיות ועונתיות, ולכן מאפשרת קבלת החלטות מושכלות והיערכות נכונה מבחינת תזרים, השקעות, תקציב שיווק, הלוואות וכן הלאה. לאור חשיבותה ומורכבות הכנתה, את התוכנית הפיננסית יש לבנות באופן מקצועי ומוקפד, בהסתמך על נתונים אמינים והערכות ריאליות, בסיוע של יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית אקדמית מקיפה.

התנהלות מאורגנת ברמה הכלכלית

בעסקים רבים בישראל קיימת התנהלות פיננסית שאיננה מיטבית, ולא פעם היא מהווה גורם משמעותי לרווחיות נמוכה, לחוסר מיצוי של הפוטנציאל ואף להפסדים ולמשברים. למצב עניינים זה יש כמה וכמה סיבות. לדוגמא, בעלי עסקים רבים שולטים היטב בפן הטכני והמקצועי של תחום עיסוקם, ולעיתים גם בעלי יכולות טובות מבחינת ניהול השיווק, כוח אדם, שיווק וכיוצא בזאת אולם כשהדברים מגיעים אל ניהול הפן הכלכלי הגלגלים נעצרים. לעיתים לבעל העסק פשוט אין הבנה כלכלית מספיק טובה ומעמיקה על מנת להבין את הנתונים לעומקם, לא כל שכן להכין תוכנית פיננסית הכוללת תחזיות והערכות. ולעיתים, עקב הסתייגות מעיסוק בפן הפיננסי בעל העסק נמסך באופן מוגזם על הדוחות של רואה החשבון, שלמעשה נותנים ניתוח של העבר שאינו רלוונטי ואינם מתייחסים לעתיד, ואינם מציירים את התמונה בשלמותה לרבות הוצאות שאינן נכללות בדו"ח.

בנוסף, במקרים רבים בעלי עסקים עמוסים ועסוקים הניהול השוטף של העסק, על המטלות היומיומיות הרבות, וכך הניהול הפיננסי נדחק למטה בסדר העדיפויות. מכאן קצרה הדרך לבלגן בתחום הפיננסי ולהתנהלות מיום ליום ומחודש לחודש ללא תוכנית פיננסית מסודרת, ללא צפי של האטה או התחזקות במכירות לאורך השנה, ללא היערכות נכונה וניצול נכון של התקופות האלו, ואף כניסה להרפתקאות של הלוואות והשקעות העלולות לעלות ביוקר.

לעומת זאת, תוכנית פיננסית מעניקה בסיס טוב ליצירת תקציב, תוכנית עבודה שנתית או דו שנתית שהעסק יכול להתנהל על פיה, בעודה לוקחת בחשבון את כלל הפרמטרים – הכנסות והוצאות צפויות, תמחור, מקורות מימון וכן הלאה. יש להדגיש כי בניית תוכנית כזו נכונה לעסק בכל שלבי חייו ובכל מגזר, למשל עסק שאין למנהל שלו שליטה פיננסית וכלכלית על המצב הנוכחי וכן תכנון קדימה, עסק המצוי בשלבים ראשונים של הקמה, עסק שעובר תקופה טובה ומתכנן התרחבות, עסק בדשדוש ושאינו ממצה את הפוטנציאל, ועוד.

כיצד בונים תוכנית פיננסית

כאמור, תוכנית פיננסית צריכה להיבנות באופן ריאלי ולפי נתונים מדויקים, אשר ישמשו ליצירת הערכות לגבי הכנסות והוצאות העסק. על כן, בשלב הראשון היועץ העסקי יבצע בדיקת עומק בעסק, אשר עשויה להתייחס לשורה ארוכה של היבטים שאינם בהכרח כלכליים גרידא, אולם בסופו של דבר המיקוד הוא בפן הפיננסי. בין היתר, היועץ העסקי בודק את מכלול ההוצאות לרבות ייצור, רכש, פיתוח ואספקה, עלויות אחסון, חומרי גלם, הובלה והפצה, הוצאות שיווק, משרות ומשכורות, תמחור ורווחיות של מוצרים, מצב ההלוואות, הון עצמי, יתרת זכות, התחייבויות והסכמים מול ספקים, דמי שכירות על המבנה, מלאי קיים ונדרש, מיכון קיים ונדרש, ועד להוצאות חשמל, ציוד משרדי וכן הלאה.

מה כוללת התוכנית הפיננסית?

כאמור, המטרה של התוכנית הפיננסית היא לתת תמונה מדויקת ככל האפשר של ההכנסות וההוצאות בעסק לשנתיים הקרובות ואף למעלה מכך. היא גם עשויה להביא מהלכים ופתרונות התורמים להגדלת הרווחיות. על כן, התוכנית תתייחס לשורה ארוכה של היבטים, ולמעשה לכל המרכיבים הפיננסיים של העסק כפי שתוארו לעיל בשלב הבדיקה. בתוך כך, היא עשויה להתמקד בנושאים ספציפיים כגון תמחור, כוח אדם וכדומה.

לדוגמא, על מנת להביא תחזית של הכנסות לעתיד, חייבים להתייחס לנושא התמחור שלא פעם לוקה בחסר בעסקים. אכן, בבתי עסק רבים קיים תמחור שאינו מקצועי ונכון, ולמעשה נמוך מהפוטנציאל האפשרי, שכן הוא נעשה בחופזה והתבסס בעיקר על השוואת למתחרים והממוצע בשוק. אמנם השוואה כזו ובדיקה של שולי הרווח המקובלים בשוק הינה פרמטר חשוב, אך יש לקחת בחשבון עוד שורה ארוכה של גורמים כגון העלויות של ייצור/פיתוח/אספקה והתקורות, וכן הייחוד של מוצרי ושירותי העסק בהשוואה למתחרים, שאיפות הרווח של בעל העסק, המיתוג והמוניטין של העסק, קהל היעד שאליו הוא פונה, ועוד. לפיכך, כחלק אינטגראלי מבניית התוכנית העסקית יש לבחון את התמחור הקיים של מוצרים ושירותים, האם יש מוצרים רווחיים יותר ופחות ומדוע, ובמידת הצורך לבצע תמחור מחודש, מקצועי ונכון.

דוגמא נוספת היא התייחסות למשרות והמשכורות בעסק. לא פעם, בדיקה שמבצע היועץ העסקי מגלה כי ישנן משרות בעסק שכבר אינן מצדיקות את עצמן בהשוואה של עלויות מול תפוקה ותמורה. על כן, ייתכן שיהיה צורך לצמצם כמה משרות בעסק, למשל ממשרה מלאה לחצי משרה. ייתכן גם שיתברר שניתן להעביר חלק מהשירותים שהעסק מקבל למיקור חוץ, בין אם הנהלת החשבונות, מוקדי מכירות וכדומה, דבר שיחסוך במשכורות והוצאות נלוות, בגיוס והכשרת עובדים וכן הלאה.

מימון והלוואות

ייתכן שיתגלה כי לעסק ישנן הלוואות שאינן טובות או מוצדקות, כלומר שלא נלקחו לצרכים המתאימים ובתנאים שאינם אידיאלים לרבות ריביות ואורך ההלוואה. במקרה זה, ייתכן שיהיה צורך לסגור או למחזר הלוואות קיימות, כך שיהיו בריביות נמוכות יותר ובתנאי החזר התואמים לצרכי העסק. כמו כן, היועץ העסקי עשוי לגלות שחלק מההסכמים מול הספקים אינם מיטביים, ומכאן שניתן לקיים מולם משא ומתן מחודש ו/או לפנות אל ספקים העושים את צעדיהם הראשונים בתחום ויהיו מוכנים להציע מחירים אטרקטיביים ביותר בשביל להגדיל אל מעגל הלקוחות.

אלו היו רק מספר דוגמאות לנושאים בהם עשויה התוכנית הפיננסית להתמקד, וקיימים עוד רבים אחרים. בשורה התחתונה התוכנית תספק תחזית כלכלית בהירה ומובנת, עם יעדי מכירות ברורים והוצאות המבוססים על נתונים מדויקים, תוך התייחסות לתנודתיות לאורך השנה והתוויית צעדים לשיפור הרווחיות. בעזרת התוכנית הפיננסית יודע בעל העסק היכן הוא נמצא נכון להיום ולאן הוא חותר, אילו צעדים ניתנים לביצוע לצורך התייעלות והשתפרות, ועל בסיסה הוא גם יכול לבנות את תוכנית העבודה, כלומר את התקציב לשנה הקרובה בתחומי הפעילות השונים של העסק.

לבסוף, ראוי לשוב ולהדגיש כי בניית תוכנית פיננסית אינה משימה כה פשוטה, והיא מצריכה בקיאות והבנה כלכלית טובה. מלבד המעבר הקפדני על דוחות רואה החשבון ומסמכים פיננסיים נוספים, קיימים בתוכנית מרכיבים של הערכה המצריכים ניסיון רב, הנחות עבודה ריאליות ושקלול של הסתברויות על סמך היכרות עם תחום הפעילות ועם המשק בכלל. על כן, מומלץ בחום לבנות את התוכנית באמצעות יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית אקדמית מקיפה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם