מהם השלבים לפתיחת עסק

לכאורה, פתיחת עסק חדש אינה עניין כה מורכב: רק חושבים על רעיון ומוצר או שירות, עושים חישובים בסיסיים של כדאיות, מבצעים את הרישום ברשויות ומוציאים את האישורים הנדרשים, סוגרים את חוזה השכירות – ויוצאים לדרך. בפועל, פתיחת עסק חדש בישראל היא משימה ארוכה ומורכבת בהרבה, ויותר מכך – המטרה אינה רק לפתוח את העסק בשביל לסמן וי, אלא לבנות את התשתית והיסוד לעסק רווחי ומבוסס בטווח הארוך. איך עושים את זה? בשורות הבאות נסקור מספר שלבים בפתיחת עסק חדש, ונראה כיצד יועץ עסקי יכול לסייע בכך.

אפשר להתייחס אל פתיחה של עסק חדש כמו אל ילד חדש המגיח לאוויר בעולם. תחילה יש תקופה של "הריון" או תכנון ובחינה של כלל מרכיבי העסק, התוויית היעדים והגדרת הצעדים הנדרשים, וזאת על מנת שהלידה תעבור בשלום והילד שלכם יוכל לגדול ולצמוח כפי שהייתם רוצים. הבעיה היא שכמחצית מהעסקים החדשים הנפתחים בישראל אינו שורדים את 5 השנים הראשונות, וזאת מבלי לקחת בחשבון את המיזמים הרבים שבהם הושקעו מחשבה, זמן וכסף – אבל בכלל לא הגיעו לשלב של התאגדות. מדוע הדבר קורה?

יש כמה וכמה סיבות לכך, שהן מעבר לתחרות בשוק, לאתגרים הבירוקרטים והכלכליים, ולאי הוודאות. הסיבה המרכזית היא היערכות לא נכונה בתקופת "ההיריון" שבה יעסוק מאמר זה, המלווה בטעויות בבחירת תחום הפעילות ובהערכת העלויות, בחיפזון ודילוג על שלבים, בהיעדר הבנה כלכלית מספקת, בתוכנית עסקית לא מספיק רצינית, ועוד. למרבה הצער, רבים וטובים רצים עם החלום והמוטיבציה מבלי להתייחס לבנייה מושכלת, אחראית וריאלית של העסק, דבר המוביל במקרה הטוב לעסק שאינו ממצה את הפוטנציאל הטמון בו, ובמקרה הרע למפח נפש גדול ולתסבוכת כלכלית חמורה.

שלב ראשון – לפנות ליועץ עסקי

ייעוץ עסקי הינו שירות נדרש ונחוץ עבור פתיחת עסק חדש. היועץ העסקי הוא אדם עם השכלה אקדמית כלכלית נרחבת, שכבר הקים בעבר בעצמו עסקים וניהל אותם, וליווה יזמים רבים בצעדיהם הראשונים (וגם בהמשך) בפתיחת עסקים חדשים מענפים שונים. ניסיונו, השכלתו ותובנותיו של היועץ העסקי עומדים לרשות היזם לכל אורך שלבי ההקמה וכן ההרצה, דבר המאפשר לבצע תהליך סדור שאינו מבוסס על חלומות, אינטואיציות או על המזל הטוב שלכם. היועץ העסקי יודע שבהקמת עסק השאיפה היא להשאיר כמה שפחות ליד המקרה, להתבסס על נתונים מדויקים, לבנות תחזית ריאלית (ואפילו פסימית מעט), ולתת מענה לכל אתגר ופרט שעל הדרך. רק כך בונים יסודות יציבים לעסק מצליח.

לדוגמא, השאלה הראשונה והבסיסית שעליה ירצה היועץ העסקי לקבל תשובה, נוגעת להתאמתכם לתחום. מן הסתם, בחרתם להקים עסק בתחום שמדבר אל ליבכם, או שזיהיתם בו פוטנציאל כלכלי, אבל האם באמת ישנה הלימה והתאמה? האם למשל יש לכם את הידע המקצועי, את הניסיון והכישורים האישיים שיהוו נכסים מהותיים בתחום שבחרתם? האם יש לכם באמת התלהבות, עניין ונכונות שישאירו אתכם מגויסים ומחויבים לאתגרי ההקמה ובשנים שלאחר מכן? האם יש לכם הבנה לגבי המשמעויות השוטפות של ניהול עסק? האם אתם מבינים מהי הרווחיות הממוצעת בענף והאם הסכומים הללו מתאימים לציפיות הפרנסה שלכם?

שלב שני – בדיקת כדאיות כלכלית

בהנחה שההתרשמות המשותפת חיובית, כלומר שיש לכם את הנתונים האישיים הבסיסיים לפתיחת עסק בתחום, אפשר לעבור לשלב בדיקת הכדאיות הכלכלית. כן, עוד לפני שאתם רצים לפתוח תיק במס הכנסה, להירשם ברשם החברות, לחפש מבנה לעסק וכן הלאה – צריך לבדוק אם בכלל כדאי להיכנס להרפתקה. איך יודעים את זה? לא מקריאה של כמה עיתונים כלכליים וסקירות של התחום. מדובר בבדיקה קריטית שתאפשר לכם להבין, למשל, מתי העסק צפוי להתחיל להרוויח ומהו שיעור הרווחים הצפוי. אבל יותר מכך, היא תאפשר להבין אם הקמת העסק לפי הקונספט שעליו חשבתם הינה צעד נבון ונכון, או אולי דווקא כדאי לעשות שינוי מסוים בקונספט בשביל להגדיל או רווחיות או בכלל להגיע לרווחיות, ואולי עדיף בכלל לוותר לעת עתה על החלום. ובשביל זה יש לבצע בדיקה מעמיקה מאוד.

על מנת לקבל את התשובות צריך לבדוק את היתכנות העסק בהתאם לעלויות המוצרים והשירותים, מבחינת היכולת למקור אותם ברווח, ולאור התקציב המצוי בידיכם לצורך ההקמה וההרצה. בנוסף, הבדיקה תתייחס לשורה ארוכה של נתונים, אשר בהנחה שממשיכים קדימה ומקימים את העסק ישמשו לבניית התוכנית העסקים ותוכנית כלכלית. לדוגמא, בבדיקה זו מגדירים באופן מדויק את הקונספט של העסק, תוך התייחסות אל קהל המטרה שאליו מכוונים המוצרים והתייחסות לדרכי המכירה הרלוונטיות. בנוסף, בוחנים את סביבת השוק ואת התחרות, את התמחור של המתחרים ואת רמת הרווחיות המקובלת בענף. גם בוחנים את ההוצאות הצפויות לעומקן, החל בהוצאת האישורים והרישיונות מרשויות, דרך שכירת ושיפוץ המבנה, רכישת ציוד ומיכון, מלא ראשוני, ייצור ואספקה, ועד למשכורות, ארנונה וכן הלאה.

על סמך הנתונים האלה ועוד רבים נוספים ניתן להבין, למשל, האם יש לכם את ההון העצמי הדרוש לפתיחת העסק, האם תוכלו לקבל מימון מספיק ממקורות חיצוניים, מתי תגיעו לנקודת האיזון וכדומה. בהקשר זה, יש לזכור כי בתקופת ההרצה ישנן עלויות יחסית גבוהות, ולעומתן הכנסות שעדיין אינן גבוהות או ודאיות, ולכן יש לנקוט בהערכות זהירות ואפילו מעט פסימיות. למה הפסימיות? זה לא שליועץ העסקי אין אמון בכם, אלא שהוא רוצה שתבנו לעסק רגליים חזקות ויציבות ושתיכנסו למיזם עם עיניים פקוחות לרווחה. דרך אגב, אפילו אם המסקנה תהיה בסופו של דבר שעדיף לוותר על המיזם, עדיין חסכתם לעצמם המון זמן, כסף וטרדות, שלא לדבר על חובות, תסבוכות משפטיות וכיוצא בזאת.

כיצד מתאגדים ונרשמים

שלב חשוב בפתיחת עסק הוא החלטה על רישום בתור חברה בע"מ או עוסק מורשה. זוהי החלטה שתשפיע עליכם ברמה המשפטית והכלכלית, הניהולית והתדמיתית, ועוד. לדוגמא, בעלי חברה בע"מ נהנים מהגנה משפטית החוצצת בין הפעילות עסקית, הנכסים והחובות לבין הבעלים כאנשים פרטיים. לעומת זאת, עוסק מורשה אכן נושא באחריות מלאה ואישית להפסדים ולכישלונות עסקיים, ובבוא העת ניתן יהיה לדרוש ממנו להשיב כספים מנכסים פרטיים.

מאידך, התאגדות כחברה בע"מ ורישומה אצל רשם החברות הינם מורכבים ומחירים יותר, החל מניהול הנהלת חשבונות בשיטה הכפולה (עם תשלום לא מבוטל לרואה החשבון), דרך אגרה שנתית לרשם החברות, ועד לתקנון המסדיר את היחסים בין בעלי המניות. מצד שני, ישנם יתרונות בלתי מבוטלים לחברה בע"מ מבחינת מיסוי, ובסופו של דבר יש לבחון את היתרונות והחסרונות מול המחזור הצפוי, הרצונות שלכם וכדומה. ואם כבר הוזכר עניין המיסוי, יש לפתוח תיק במס הכנסה, במע"מ ובביטוח הלאומי, כאשר היועץ העסקי מלווה אתכם ומסביר את המשמעויות מבחינת הדוחות שתידרשו להגיש, מועדי דיווח, ניהול הספרים שיידרש, ועוד.

אל כל אלו מצטרפים הוצאות האישורים ורישיון העסק מהרשויות הרלוונטיות, החל ברשות המקומית, דרך המשטרה, ועד למשרדי ממשלה בהתאם לתחום העיסוק. הוצאת אישורים אלו כרוכה בעמידה בתנאים רבים, הקשורים למשל לבטיחות המבנה והתאמתו לפעילות המיועדת, וגם כאן היועץ העסקי יסייע בהברת התנאים ובצעדים הנדרשים להוצאת האישורים.

השלב הבא – תוכנית כלכלית ועסקית

רישום העסק והוצאת הרישיונות והאישורים מבוצעים בהתאם לתוכנית עסקית שבונה אתכם ועבורכם היועץ. כאמור, בבדיקת ההיתכנות הכלכלית נאספים נתונים רבים, ולא בכדי. נתונים אלו ישמשו לבניית תוכנית כלכלית עבור תקופת עקמת והרצת העסק, ולאחר מכן גם עבור בניית תוכנית עסקית. התוכנית העסקית תתייחס למעשה לכלל הפעילויות הצפויה בעסק, לרבות הגדרה ברורה של הקונספט, מבנה ההנהלה והעובדים, דרך ההתאגדות שבה דובר לעיל, חנויות וסניפים, מוצרים ושירותים, הוצאו קבועות, תמחור, דרכי שיווק ופרסום ועוד.

התוכנית העסקית משמשת כמפה שלאורה העסק יתנהל בתקופה הקרובה. היא גם המסמך שעימו ניגש היזם בליווי היועץ העסקי (או בלעדיו) אל גורמי מימון כמו הקרן להלוואות בערבות מדינה או הבנק. יש לציין כי כמעט תמיד נדרשת הלוואה לצורך הקמת עסק, ואין זה נכון להסתמך אך ורק על ההון העצמי. יתר על כן, גופנים שונים מציעים הלוואות בתנאים טובים יותר ופחות, ויש לדעת לבחור הלוואה בהיקף הנכון, בתנאים הנוחים והמתאימים לעסק, וכן לשכנע את הגורם המלווה בסיכויים הטובים להחזר ההלוואה, להתמקח איתו על התנאים, וכדומה. על מנת להשיג הלוואה בכלל, בתנאים טובים בפרט, חובה להציג בפני הגורם המלווה תוכנית עסקית רצינית וחיובית, המבוססת על נתונים מדויקים ומקצועיים.

אם כן, התוכנית העסקית תשמש כבסיס וכמפה שלפיה יתנהל העסק (חברה בע"מ או עוסק מורשה) בתקופה הקרובה. יתר על כן, עם תוכנית עסקית אתם גם ניגשים (עם היועץ העסקי או בלעדיו) אל גורמי המימון השונים, ובפרט אל הבנקים ואל הקרן להלוואות בערבות מדינה. אכן, במרבית המקרים המימון לפעילות מגיע מהלוואות ויש לדעת איך למצוא ולהשיג אותן בתנאים טובים. היועץ העסקי מעמיד לרשותכם ניסיון נרחב בתחום זה, והיכרות מצוינת עם התנהלות מול הקרנות והבנקים. ניסיון זה בהחלט יכול לסייע בהשגת המימון הדרוש בתנאים אופטימאליים, והוא גם חוסך לכם הרבה זמן, התעסקות, טרדות וביורוקרטיה. יתר על כן, על מנת לאשר את ההלוואה אתם חייבים להציג תוכנית עסקית רצינית, מקצועית, חיובית ומשכנעת, המתבססת על נתונים מקצועיים, וזוהי בדיוק התוכנית שבונה עבורכם יועץ עסקי בעל הבנה כלכלית ועסקית מעמיקה.

ומה הלאה?

בשלבים הבאים של פתיחת עסק מתחילים לבצע את הצעדים המוגדרים בתוכנית העסקית, הלכה למעשה. לדוגמא, יש לאתר את המיקום האופטימאלי לפעילות העסקית, תוך התייחסות לקהלי היעד שלכם, לעלויות הקבועות, להוצאות על השיפוצים ועוד. בנוסף, יש להתחיל ליצור קשרים עם ספקים ולבנות את היחסים באופן נכון, משתלם ומוצלח לטווח הארוך, תוך הימנעות מטעויות כמו אי ניצול של הנחות מזומן או כמות, אי התאמה בין התכנון בתוכנית העסקית לבין המחירים המשולמים לספקים בפועל, או יצירת אשראי בלתי נחוץ.

במקביל, יש להתחיל ליצור קשר עם גורמים מקצועיים עם מומחים בשיווק, רואה חשבון, עורך דין וכיוצא בזאת. בכל הסוגיות האלו יוכל לסייע רבות יועץ עסקי מיומן, שיכול גם לחבר אתכם עם אנשי מקצוע המתאימים לצרכיכם.

בתוך כך, יש לשים את הדגש גם על נושא התמחור, שהוא מנגנון הפקת הרווחים המרכזי של העסק. מדובר בתמחור המבוסס על שורה ארוכה של פרמטרים, ביניהם תמחור של המתחרים, הרווחיות המקובלת בענף, עלויות הייצור/האספקה והתקורות הצפויות לעסק, סוגיות של מיתוג והיבטים מיוחדים של המוצרים שלכם, שאיפות הרווח שלכם, ועוד. התמחור עשוי להיות משימה מורכבת וחשוב מאוד לבצעו באופן נכון ומדויק, באמצעות יועץ עסקי בעל הבנה כלכלית מעמיקה.

עוד נושא חיוני שיש להתחיל לטפל בו הוא גיוס עובדים בכמות הרצויה ובכישורים הנדרשים, תוך שאתם לוקחים בחשבון את המשכורות שלהם וכמובן גם את המשכורת שתרצו למשוך לעצמכם. בנוסף, יש להתחיל ולקדם את תחום השיווק והמכירות, כלומר להתחיל בהוצאה אל הפועל של אסטרטגיית השיווק הקובעת היכן מפרסמים, מהו התקציב המוקדש למטרה זו, עם אילו אנשי מקצוע עובדים, וכן הלאה. בד בבד יש להניע מהלכים מעשיים כגון שיפוצים של המבנה, רכישה של ריהוט, רכישת מלאי וציוד, תליית שילוט ועוד. ולבסוף, חשוב מאוד לבנות בקרה פיננסית שתלווה את העסק לאורך תקופת ההקמה וההרצה ואף מעבר לכך, על מנת לוודא שהפעילות באמת רווחית. גם בתחום זה היועץ העסקי עומד לרשותכם עם דוחות המאפשרים לכם לקבל תמונת מצב ברורה, מהימנה ובזמן אמת.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם