איך בודקים עסק לפני רכישה

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי לבצע בעזרת יועץ עסקי מיומן.

איך בודקים עסק לפני רכישה, שני אנשי עסקים לוחצים ידיים כשעל השולחן מונח מסמך חישובים

דברים שחשוב לבדוק עם עצמכם

עוד בטרם בוחנים עסק כזה או אחר, כדאי לברר עם עצמכם מספר נושאים בסיסיים. קודם כל, חשוב לזכור שרכישת עסק קיים אמנם עוזרת לדלג על שלבי ההקמה וההרצה, עם כל העלויות, ההתרוצצויות, האישורים וכדומה, אך אין זה אומר בכלל שתוכלו פשוט לנוח. כל בעל עסק יודע שיש לעבוד קשה, לפעמים מסביב לשעון, ועליכם לברר עם עצמכם האם באמת אתם מוכנים לקפוץ למים, ולהשקיע מאמצים וזמן לא מבוטל. כדאי שתדברו עם יועץ עסקי, שיעזור לכם להבין מה זה אומר לנהל עסק. אם מה שאתם מחפשים הוא חיים קלים, עדיף שתישארו בעולם השכירות שבו המשכורת ידועה מראש ונכנסת קבוע מדי חודש.

בנוסף, יש לשקול רק רכישה של עסקים הפועלים בתחום שאתם חשים אליו משיכה כלשהי, איזו זיקה אישית. בלי עניין בתחום, תתקשו מאוד למצוא את המוטיבציה לעמוד באתגרים וההתחייבויות שבהחלט יבואו. לצד הרצון האמיתי להשקיע זמן ולבטא כישורים בתחום, רצוי מאוד שתהיה לכם איזו הבנה בו, לפחות ברמה הבסיסית. אם המצב הוא שהתחום אכן מעורר בכם עניין והתלהבות מסוימת, איך אין לכם בו הבנה בסיסית, עדיף להמתין עם הרכישה עד שתבצעו מחקר מעמיק ותבינו כיצד מתנהל הענף, מה המשמעות של ניהול עסק בתחום, ועוד. אם לא תהיה לכם הבנה כזו, אפילו אם רכשתם עסק בעל נתוני פתיחה יחסית טובים, תתקשו מאוד לשמור על רווחיות.

מתחום הפעילות אל העסק הספציפי

 אחרי שמצאתם את התחום המסוים, עוברים אל חיפוש מידע על עסקים ספציפיים המוצעים למכירה. ניתן לעשות זאת באמצעות אתרים רלוונטיים ברשת, מקומונים ועיתונים, וכן מידע העובר מפה לאוזן. לאחר שמצאתם עסק מסוים המוצע למכירה בתחום, הדבר הראשון שיש לעשות הוא ליצור קשר עם הבעלים. בשיחות איתו יש לקבל מידע נרחב ככל האפשר, למשל כמה שנים העסק כבר פועל, אילו גלגולים היו לו בעבר, מהם המוצרים ותחומי השירות, האם יש את כל האישורים והרישיונות ומהם, מהו מצב המלאי, האם קיימת איזו ייחודיות לעסק ולמוצריו, מיהם הלקוחות ואיך ניתן השירות, וכמובן – מהו מצב הפיננסי של העסק.

בתוך כך, יש לשאול את הבעלים מדוע בעצם העסק עומד למכירה. לעיתים זהו אדם מבוגר שניהל את העסק שנים רבות, אין בן משפחה הממשיך אותו, והוא נאלץ למכור. לעיתים יהיה זה אדם שמיצה את התחום, אדם שנאלץ למכור עקב סכסוכים בעסק משפחתי, ויכולות להיות סיבות רבות נוספות. אחת מהן היא כמובן הסיבה הכלכלית, אך לא תוכלו להסתמך באופן מוחלט על תשובותיו של בעל העסק. לפיכך, בשלב הבא יבוצעו מספר בדיקות מקיפות באמצעות יועץ עסקי מיומן.

נכון לעכשיו, מה שעליכם לעשות הוא לאתר גורמים נוספים המכירים את מצבו של העסק, ביניהם בעלי תפקידים, עובדים ושותפים עסקיים. את אותן השאלות ששאלתם את בעל העסק כדאי לשאול שוב, ולברר גם לגבי תחושת ההצלחה, המורל והמוטיבציה, לגבי הלקוחות, ההתנהלות השוטפת והאווירה הכללית. גם כאן, אין להסתמך על תשובות בטלפון אלא ממש להגיע לעסק כמה פעמים בזמן הפעילות, ולבדוק כיצד הוא מתנהל. יש להגיע לא רק לביקורים מתואמים, אלא להפתיע בקפיצות בשעות שונות של הפעילות, כולל שעות שבן בעל העסק אינו נמצא ויכול לפקח על מה שמראים ואומרים לכם.

בד בבד, בזמן שהמחקר על העסק הספציפי מתקדם, יש להמשיך עם מחקר כללי על הענף ובהקשר לעסק. בין היתר, יש לבחון מהם שולי הרווח המקובלים, מהו התמחור המקובל, מהם האתגרים המרכזיים שעימם מתמודדים עסקים בתחום, מהי רמת התחרות הכללית בענף ומהי מידת הביקוש או הרוויה באזור הגיאוגראפי של העסק, האם מתחוללים כעת או בעתיד הנראה לעין שינויים העשויים לשנות את התמונה, וכן הלאה.

לבצע בדיקה כלכלית על העסק

מעבר לכל הנושאים, שאלת השאלות ברכישת עסק היא הפיננסית. אמנם, את השאלה הזו כבר הפניתם אל בעל העסק בשיחות הראשונות, אך לעולם אי אפשר להסתמך על דבריו, ואין זה משנה עד כמה הוא הגון וישר. כאשר אנשים משקיעים שנים מחייהם בבנייה, תפעול וניהול של עסק, הם נוטים להעריך את השווי גם מהפן הרגשי, ולגלם במחיר גם את השקעתם ואהבתם למקום. וברור, שכמו כל אדם אחר גם בעל העסק ירצה לקבל את המחיר הגבוה ביותר. עם זאת, אין זה נדיר בכלל שהסיבה העיקרית למכירת עסקים היא כלכלית, ולכן עליכם להיות זהירים מאוד. בדרך כלל, אי אפשר לזהות את המצב הפיננסי לאשורו רק מהסתכלות חיצונית או הקשבה לסיפוריו של הבעלים, ולכן עליכם לבצע בדיקת מעמיקה שמביאה בחשבון נתוני אמת מדויקים.

אין זו בדיקה שאדם מן השורה יכול לבצע בלבד, שכן היא מצריכה ידע כלכלי מעמיק, בקיאות נרחבת עם העולם העסקי בכלל, עם הענף בפרט, וכמובן עם התחום של רכישת עסקים והערכת שוויים. אז אם אין לכם השכלה כלכלית מקיפה וניסיון בניהול עסקים, ממש לא כדאי לבצע את הבדיקה לבד. למעשה, בכל מקרה עדיף להסתייע בייעוץ חיצוני ואובייקטיבי של יועץ עסקי בעל השכלה פיננסית רצינית ורלוונטית.

על מנת לבצע את הבדיקה, מה שצריך להיות לכם ביד הוא את כל הדוחות והמסמכים המעידים על המצב הפיננסים. בין היתר, יש להשיג מבעל העסק את דוחות הרווח וההפסד מהשנתיים האחרונות, המחזור המדווח למע"מ לאורך שנת המס האחרונה, חוזה שכירות, השומות למס הכנסה מהשנתיים האחרונות, דוח רווח והפסד של היום, ועוד. היועץ העסקי המלווה אתכם יסביר בדיוק אילו מסמכים ודוחות עליכם להשיג מבעל העסק, לרוב דרך רואה החשבון שלו.

הנתונים האלו ישמשו את היועץ המלווה אתכם לביצוע בדיקת כדאיות כלכלית, הכוללת הערכת שווי בשיטה המתאימה ביותר. על פי רוב, ברכישת עסקים משתמשים בשיטה הנקראת "היוון תזרים מזומנים". בשיטה הזו קובעים תחזית לתקופה מסוימת, כמו 3 שנים קדימה, וקובעים עבורה את שווי תזרים המזומנים הבלתי תלוי. אל שווי התזרים מוסיפים את נכסי העסק שאינם משמשים כדי לייצר הכנסות. יש לציין כי במקרים מסוים יבחר היועץ המלווה אתכם בשיטה אחרת להערכת השווי, כמו רווח מייצג או שיטת השווי הנכסי.

בכל מקרה, כדאי לזכור שכמו בכל עסקה, גם כאן שני הצדדים ירצו לצאת עם המקסימום, והדבר יכול להשפיע על הערכת השווי (גם של בעל העסק כפי שהסברנו, וגם שלכם). בנוסף לכך, כדאי לזכור שחלק בלתי מבוטל מהנתונים הפיננסים שתראו, יתבסס על תחזיות עבור השנים הבאות, כלומר ייתכן שההערכות לא יתממשו באופן מלא.

גם בגלל הסיבות האלו, חשוב מאוד שאת הבדיקה הכלכלית (ובדיקות נוספות), יבצע עבורכם בעל מקצוע המכיר היטב את תחום הפעילות, וכבר ביצע בעבר הערכות שווי וליווי עסקאות של רכישת עסקים פעילים. בדרך הזו ניתן להקטין את הסיכונים הכרוכים ברכישה למינימום האפשרי, ולקבל תחזית נכונה ומדויקת ככל האפשר, ההולכת מעבר לנתונים המספריים של הדוחות, ולוקחת בחשבון גם את פעילות העסק לפרטיה השונים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטסאפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

מדובר בתופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים רבים על פניו הדוחות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם