כיצד אינפלציה משפיעה על העסק שלך?

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.

 

מה זאת בכלל אינפלציה

אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של מוצרים, חומרים, תהליכים ושירותים במשק מסוים – מקומי או גלובאלי. לעלייה זו במחירים יש למעשה משמעות הפוכה מבחינת הכסף – הוא קונה פחות. במילים פשוטות: אם 100 שקלים היוו לפני חודש כוח קנייה מסוים, הרי שאחרי חודש של אינפלציה בשיעור של 1% הם שווים רק 99 שקלים.

עובדה ידועה היטב היא שבישראל ישנה דהירת אינפלציה לאורך החודשים האחרונים, ובכך היא אינה יוצאת דופן מכלכלות מובילות אחרות בעולם. למעשה, המשק הישראלי מפגין איתנות בהשוואה לכלכלת ארה"ב למשל, שבה האינפלציה גבוהה לאחרונה בערך פי 2. יחד עם זאת, אין בכך לומר שהאינפלציה בישראל איננה גבוהה ומשמעותית.

אם נסתכל לדוגמא על העשור האחרון נראה שבחלקו הייתה תקופה של אינפלציה נמוכה שלא עלתה על אחוז בשנה, ובחלקו האחר הייתה אפילו דפלציה – ירידת מחירים כללית. מאידך, בשנה הקודמת האינפלציה כבר עלתה לשני אחוזים, והתחזית לשנה הזו עומדת על סביבות הארבעה אחוז.

 

למה זה קורה?

 לאינפלציה הנוכחית המכה בישראל אין סיבה אחת, אלא חברו אליה כמה וכמה גורמים. ראשית, למרות שנדמה שמשבר הקורונה מאחורינו, לפחות ברמה הבריאותית, ברמה הכלכלית אנו בהחלט מרגישים את האפקט שלו. לדוגמא, מי שיביט על מפרץ חיפה או אשדוד יראה שורות של אוניות רבות הממתינות בתור, כאשר הנמלים אינם מצליחים לשחרר את "הפקק".

מדובר בפקק שנוצר בעת שבמדינות המהוות מקור לחומרי גלם ומוצרים, בדגש על סין, הייתה הפחתה משמעותית בייצור בעת הקורונה. הדבר הוביל כמובן לעליית מחירים עקב הקטנת ההיצע, והבעיה היא שלאחר חזרת הפעילות לסדרה (פחות או יותר), הנמלים אינם מצליחים להתמודד עם האתגר. כך נוצר מצב שחומרים ומוצרים מתעכבים, הביקוש הגבוה אינו מצליח לקבל מענה ורף המחירים עדיין גבוה.

ישנן עוד סיבות רבות נוספות. למשל, מחירי הנפט הגואים. אם בתקופת הקורונה ירד מחיר הנפט לשפל חסר תקדים, הרי שכיום המחירים הולכים וגואים עקב הקטנת ההפקה בארה"ב (כמאבק במשבר האקלים), וכמובן עקב מלחמתה של רוסיה באוקראינה.

למפיקות הנפט העיקריות בעולם, שנכוו קשות בתקופת הקורונה, אין אינטרס כלכלי מובהק להגדיל את הייצור ולהקטין מחירים, וכך – כל שינוע של מוצרים וחומרים על פני הים, ביבשה ובאוויר הופך ליקר יותר, כמו גם הפעלות מכונות וכן הלאה. אם לא די בכך, כחלופה לנפט מושם דגש על יותר הפקת חשמל מפחם, מה שהעלה את מחירי הפחם והחשמל, ושוב – כל מכונה וכל פעילות מבוססת חשמל עולה יותר.

דוגמא נאה לכך מהווה סין, שעקב עליית מחירי החשמל לא מסוגלת כעת לייצר מוצרים במחירים כה זולים מבעבר – וכולנו משלמים יותר. מעבר לכך קיימות עוד סיבות כמו השפעת מחירי הדיור הנוסקים בישראל על המדד, והיבטים נוספים. ואולם, במאמר זה לא נתמקד בניתוחים כלכליים מפורטים אלא במה שבאמת חשוב לכם – כיצד האינפלציה משפיעה על העסק.

 

אז איך זה משפיע על העסק שלך?

מטבע הדברים, כל עסק מושפע מהאינפלציה באופן אחר. מובן שיש הבדל בין השפעת האינפלציה על משרד פרסום ובין השפעתה על מפעל המייצר צינורות השקיה. יחד עם זאת, ניתן בהחלט לומר כמה דברים כלליים על הנושא.

ראשית, מחירי חומרי הגלם, הרכיבים, המוצרים והשירותים של הספקים שלכם עולים, ולכך יש כמובן השפעה ישירה על הוצאות הייצור/אספקת השירות ללקוח. בנוסף לכך, גם ההוצאות השוטפות בהחלט יכולות לעלות, בין אם מדובר במחירי השכירות, החשמל, במחירי תפעול פס הייצור, במחיר הציוד המשרדי ותפעול המשרד בכללותו וכן הלאה.

וכאשר ישנה עלייה בהוצאות צריך להיערך בהתאם. קודם כל, זהו ממש הזמן להיות עם היד על הדופק ולהבין כמה באמת אתם מוציאים. עם אינפלציה ברמה כזו, ייתכן מאוד שמה שהיה נכון לפני שלושה חודשים כבר אינו נכון היום. הקפידו לנהל באופן הדוק את דו"ח תזרים המזומנים שלכם, וכדאי לצלול אל רמת הרווחיות האמיתית של מוצרי ושירותי העסק בעת הזאת. בתוך כך,

חשוב מאוד לפנות ליועץ עסקי שיבצע סקירה כלכלית של הנעשה בעסק, ובמידת הצורך יוציא תחת ידיו דוחות כלכליים מפורטים ורלוונטיים שיראו את הרווחיות המדויקת לאחר כל עליית המחירים.

עוד נקודה חשובה קשורה בהלוואות שיש לעסק או שהוא מתכוון לקחת. ראשית, כחלק מהמאבק באינפלציה בנק ישראל מעלה את הריבית במשק, כלומר את הפריים, ולכן אם יש לכם הלוואות על בסיס פריים אתם מחזירים עליהן יותר. שימו לב שקיימת סבירות גבוהה להמשך העלאת הריבית בתקופה הנראית לעין, כך שאם אתם מתכוונים לקחת הלוואות נוספות היו זהירים.

באותו האופן, אם יש לכם הלוואה בריבית עוגן או קבועה הצמודה למדד, ההחזרים החודשיים שלכם עולים ויש לקחת זאת בחשבון. במידה ואתם שוקלים לקחת בקרוב הלוואה לעסק כנראה שעדיף לקחת מסלול לא צמוד, שאמנם עולה יותר, אבל לא מסוכן כמו מסלולים צמודי מדד בתקופה זו.

בכל מקרה, בין אם יש לעסק הלוואות ובין אם הוא שוקל לקחת אותן, הסקירה של יועץ עסקי יכולה לעשות סדר בעניינים ולחסוך בהוצאות ובהרפתקאות מיותרות. ייתכן שישנן הלוואות שעדיף בעת הזו דווקא לסגור או למחזר, ובמיוחד בתקופה של אינפלציה כדאי להיות חכמים בהתנהלות והמשא ומתן מול הבנק על הלוואה חדשה.

עוד השפעה שיכולה להיות משמעותית היא הקטנת כמות המכירות. נדמה שמיום ליום הציבור הישראלי מפנים את השלכות האינפלציה, את העובדה שכוח הקנייה של הכסף שלו הולך ופוחת, שלא לדבר על ציבור גדול שמשלם עכשיו יותר על משכנתאות, על שכר דירה וכדומה. כפועל יוצא מכך, יהיה הגיוני לצפות שלפחות חלק מהציבור יעדיף להתנהל בצורה יותר חסכונית בעתיד הקרוב, ינסה לשמור על מה שיש, והדבר בהחלט נוגע לעסקים שמוצריהם ושירותיהם אינם חיוניים.

מדובר בלהב כפול: אם עסק מסוים היה צריך למכור 100 מוצרים בחודש על מנת להגיע לנקודת האיזון שלו (המעבירה מהפסד לרווח), הרי שעקב עליית המחירים של חומרי הגלם והייצור והקטנת הרווחיות יהיה עליו למכור 110 מוצרים (נניח..). ואולם, הבעיה שבדיוק באותו הזמן גם רמת המכירות יורדת. ואם לא די בכך, ייתכן שחלק מהמוצרים והשירותים אפילו הפכו ללא רווחיים.

 

ייעוץ עסקי לתמחור

כאן אנו מגיעים לסוגיה משמעותית נוספת, הקשורה לתמחור המוצרים והשירותים שלכם. כפי שראינו, ההוצאות בתקופה של אינפלציה בהחלט נוטות לעלות והמשמעות היא שעל אותו תמחור סופי של מוצר או שירות אתם מרוויחים פחות, שלא לדבר על מצב של מוצר ההופך להפסדי. על כן, זהו ממש הזמן לבצע עצירה ולבחון את רווחיות המוצרים ובמידת הצורך לבצע תמחור מחודש.

אמנם, ניתן להחליט על העלאת מחירים קטנה יחסית של עד כ- 5%, בתקווה שהלקוחות יראו זאת כצעד מתבקש כפי שעושים במקומות רבים אחרים. ואולם, עקב ההשפעות המורכבות על הוצאות העסק, יהיה יותר חכם לבצע תמחור מחודש ומקצועי הצולל אל עלויות הייצור והתקורות, אל שאיפות הרווח המותאמות לעת הנוכחית, למיתוג העסק ולהשפעה האפשרית של עליית מחירים על קהל הלקוחות, וכדומה. בנוסף, התמחור צריך לקחת בחשבון את כמות המכירות עד הגעה לנקודת האיזון, שתהיה כמובן בתחום יכולותיו של העסק.

מטבע הדברים, בתקופה של עליית מחירים שיכולה להוביל לצמצום רווחיות, פעולה נדרשת הינה התייעלות בהוצאות. הדבר נכון, אך לא לגבי כל ההיבטים בהכרח. למשל, כדאי להקדים תרופה למכה ולבדוק מול הספקים שלכם אם צפויה עליית מחירים.

במידה שכן, או במידה וקיבלתם הודעה על העלאת מחירים צפויה, שווה לבחון התקשרויות עם ספקים חדשים או להיות יותר קשוחים במשא ומתן עם הקיימים. בנוסף, יש מקומות שבהם ניתן לחסוך כמו בהעברת שירותים מסוימים של העסק למיקור חוץ. מאידך, זוהי דווקא תקופה שבה שווה לשקול להעלות את המשכורות לעובדים.

לכאורה, מדובר במהלך הסותר את המטרה של התייעלות בהוצאות וממנה הגדלת הרווחיות. יחד עם זאת, זכרו שהעובדים שלכם מוצאים את עצמם במציאות לא פשוטה, בה אותה המשכורת שווה פחות.

מכאן קצרה הדרך למצוקה ותסכול, למרמור ולחוסר שביעות רצון, שימצאו את דרכם באופן זה או אחר אל הפוריות בעבודה, אל מתן השירות ללקוחות וכן הלאה. על כן, זהו דווקא זמן טוב להראות לעובדים שאתם מבינים את המצב, שכולנו באותה הסירה ושיש מי שרואה אותם ודואג להם. את ההשקעה בהם תקבלו בחזרה בהתגייסות, בחיוך ובפריון בעבודה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטסאפ או בהודעה.

 

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

מדובר בתופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים רבים על פניו הדוחות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם