איך עושים פיתוח עסקי בצורה נכונה?

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק.

מהי המשמעות של פיתוח עסקי?

פיתוח עסקי הוא מונח רחב יריעה הנוגע בפעולות והיבטים שונים של עסקים, בדגש על פעולות שמעבר להתנהלות השוטפת והשגרתית, ושיש בהן מחשבה עתידית ארוכת טווח. כמו כן, פיתוח עסקי עשוי להתייחס להיבטים ארגוניים, ניהוליים, שיווקיים וכלכליים, ולמטרות שיכולות להיות ממוקדות או כלליות. ומעל לכל, השורה התחתונה של פיתוח עסקי הינה הגדלת הרווחיות והמחזור העסקי.

למשל, פיתוח עסקי יכול לעסוק בהרחבת תחומי הייצור של החברה, הכנסה של מוצרים או שירותים חדשים, יצירת שיתופי פעולה בין בתי עסק בתחום עיסוק דומה או מקביל, הכנסת שותף, מכירת מוצרים לחברות אחרות בתחום, מיתוג העסק כתורם לקהילה, ועוד.

יש לציין כי תהליכי פיתוח עסקי מתאימים וחשובים לכל סוג של עסק בכל קנה מידה, תוך התמודדות עם שוק דינאמי ותחרותי, ועם קהלים שלא אחת משננים את צרכיהם והעדפותיהם.

כמה מילים על הצורך בפיתוח עסקי

כאמור, תהליך פיתוח עסקי נדרש בקשת רחבה של סוגי עסקים, בכל קנה מידה ומכל ענפי המשק. זאת, עקב שורה של סיבות הכוללות בין היתר:

  • התהליך מיועד לעסקים המבקשים להגדיל את הרווחים ואת מחזור המכירות שלהם, להגדיל את קהל הלקוחות של העסק ואת המוצרים והשירותים שהוא מספק, ולחדור לשווקים חדשים בארץ או בחו"ל.
  • פיתוח עסקי מתאים לעסק שמנהליו ובעליו מרגישים שהוא תקוע ולא מתקדם, שיש קושי לממש את הפוטנציאל הקיים בו, וכשיש הבנה שבתנאים אחרים ניתן לשפר את ההכנסות והרווחים.
  • יש צורך בפיתוח עסקי בעסקים החושבים לבצע תהליכי מיזוג עם חברות חדשות, או להכניס משקיעים או שותפים. בהיותם גדולים ומשמעותיים, מהלכים אלו נדרשים בבחינה מחודשת של דרכי פעולה ועבודה עתידיות של העסק.
  • פיתוח עסקי חיוני לעסקים המבקשים להיכנס לתחום ייצור חדש, השונה מקווי הייצור הקיימים, מה שדורש בין היתר תכנון מערכי ייצור, אספקה ושיווק חדשים.
  • התהליך מתאים למבקשים לייעל את תפקודי העסק, למשל בגיוס עובדים והכשרתם, הליכי קבלת החלטות, ביצוע פרויקטים, ועוד.
  • אלו כלו האמור לעיל מצטרפים גם עסקים המבקשים להגדיל את היקף פעילותם, להעלות את מספר העובדים בעסק, להכניס עוד שירותים או קווי ייצור, להוסיף סניפים ולהפוך לרשת, וכדומה.
  • שוב יודגש, כי פיתוח עסקי מתאים לעסקים וחברות בכל קנה מידה, החל מארגוני ענק בני מאות עובדים, דרך עסקים בינוניים שיש בהם עשרות עובדים, ועד לעסקים קטנים של עובד אחד ויותר.

היתכנות לתהליך של פיתוח עסקי

לצד הצורך בפיתוח עסקי, יש גם להבין אם ההליך מתאים לשלב בו נמצא העסק. לכן, בטרם כניסה לתהליך פיתוח יש להבין את משמעותו ולבחון אם מידת הרווח הצפויה אכן מצדיקה את המאמץ הנדרש. כמו כן, יש להבין אם במקום שבו העסק נמצא כיום, הליך פיתוח הינו הצעד הנכון עבורו, ואם יש לעסק את המשאבים הנדרשים ליישומו.

על פי רוב מדובר בתהליך ממושך, שיש להגיע עליו עם רמה נאותה של פניות והרבה נכונות ואורך רוח. למשל, יש מקרים שבהם למרות הרצון לפיתוח עסקי, בפועל העסק עדיין לא נמצא במקום הנכון והכדאי לביצוע המהלך, וייתכן שהאופציה הטובה ביותר עבור העסק תהיה לשפר ולדייק הליכים ופעולות שהוא כבר מבצע. זאת, ללא ביצוע שינויים מרחיקי לכת. את ההחלטה כדאי לקבל לאחר התייעצות עם יועץ עסקי שבחן לעומק את נתוני העסק.

משמעות הביצוע של פיתוח עסקי

אמנם, יש מקרים בהם פעולות פיתוח עסקי מתחילות להניב תוצאות בתוך זמן יחסית קצר, אולם במרבית המקרים מדובר על הליך ארוך טווח ומעמיק שיש לבצעו באופן יסודי וסבלני. הוא מצריך היערכות נאותה ברבדים שונים של העסק, לרבות מערכי ייצור, שרשרת אספקה, ניהול פיננסי, שיווק, מכירה וכו'. כל זאת, לצד חשיבה יצירתית מחוץ לקופסא, שיכולה להיות גם מחוץ לגבולות התוכנית העסקית שכבר קיימת.

כאמור, הכל נעשה במטרה להגדיל את רווחי והכנסות העסק בטווח הארוך. לפיכך, התהליך מבסס את עצמו על הקטנת סיכונים והגדלת הפוטנציאל להצלחה, עם אפשרות לביצוע באופן הדרגתי תוך בדיקות של ניסוי וטעייה בכל שלב.

למרות האמור לעיל, חשוב לדעת כי פיתוח עסקי לא חייב להיות כרוך במשאבים רבים ובהוצאות מאוד גבוהות.  למשל, פיתוח עסקי עשוי לכלול פגישות נטוורקינג ללא עלות, בהן משתתפים אנשי מקצוע מתחומים רלוונטיים, ובעזרתן ניתן ליצור קשרים עסקיים ולהרחיב ידיעות בתחום העסקי, ולקבל רעיונות חדשים לפיתוח עסקי. זאת, בנוסף ליצירת שיתופי פעולה עסקיים עם עסקים בתחומים דומים או מקבילים, מה שאינו כרוך בהוצאות.

בכל מקרה, במציאות העסקית והמשתנה של ימינו, פיתוח עסקי הינו תהליך חיוני, המאפשר להתאים את העסק למציאות הדינאמית.

הובלת תהליכים של פיתוח עסקי

תהליכי פיתוח עסקי מובלים בארגונים גדלים על ידי בעלי תפקידים מוגדרים, וממוקדים בתוכניות עתידיות של הארגון, בין אם פיתוח מוצרים חדשים, בחינת טכנולוגיות חדשות, כניסה לשווקים נוספים, זיהוי אפשרויות לשיתופי פעולה ועוד. תפקיד זה של ניהול הפיתוח העסקי גם כרוך בשיתופי פעולה של כל מחלקות הארגון, לרבות רכש, לוגיסטיקה, תפעול, הנהלת חשבונות ועוד.

מצד שני, בעסקים קטנים ובינוניים נושאי הפיתוח העסקי מצויים לרוב באחריותם של בעלי העסק. עקב חוסר הפניות ועומס היתר, רק מעטים המנהלים של עסקים קטנים שבאמת יכולים להתפנות לנושאי הפיתוח עסקי ולהוביל אותם, מה עוד שלעיתים חסר הרקע המקצועי לתכנון והובלת התהליך. את הסוגיה ניתן לפתור על ידי האצלת סמכויות והרחבת התפקיד למנהל זוטר, או על ידי הקמת צוות לפיתוח עסקי.

יחד עם זאת, עסקים רבים בוחרים לנהל את הפיתוח העסקי שלהם עם יועצי עסקים מקצועיים, שמקדישים את כל זמנם לנושא. היועצים מביאים ראייה אובייקטיבית של העסק ושל הענף, ומציעים מענה פרקטי לרעיונות מיוחדים וחדשניים.

פיתוח עסקי בתחומי המכירות והשיווק

כאמור, פיתוח עסקי נדרש לצרכים עסקיים שונים. לא אחת, הוא נדרש לצורכי שיווק ומכירות , כאן מושם הדגש על גיוס מנהלי ואנשי מכירות חדשים, שיפור ביצועי אנשי מכירות, יצירת תוכנית שיווקית חדשה, פניה לערוצי שיווק חדשים, כניסה לשווקים חדשים, ועוד.

למשל, ניתן לשנות מערך של גיוס לקוחות מפה לאוזן לכדי מערך מתקדם על בסיס לידים, עם שדרוג של אתר העסק, יצירה של קמפיינים רציניים וכדומה. כמו כן, ניתן לשפר את מערך השיווק והמכירות על ידי גיוס מנהל מכירות חדש ויצירת מערך הפועל לפי לוחות זמנים ויעדים שניתן למדוד אותם.

פיתוח עסקי עבור מוצרים חדשים

פיתוח עסקי עוסק גם בהחדרת מוצרים חדשים, בין אם העסק ייבא או ייצר אותם.  בכדי להחדיר מוצרים חדשים יש להכיר היטב את השווקים בהם רוצים לפעול, תוך הכרת מתחרים שיש להם מוצרים דומים, החלטה על הליכי ייצור מתאימים וטכנולוגיות נכונות, בחינת שרשרת האספקה, אופן שיווק ופרסום המוצרים, ועוד.

למשל, פיתוח מוצרים לחברת תכשיטים יכול להתמקד בליין חדש של פריטים, ואילו חברה לייצור כלי עבודה חקלאיים יכולה לפתח כלי עבודה על בסיס המצאה טכנולוגית חדשה.

מה נדרש לתהליך פיתוח עסקי?

בתהליך פיתוח עסקי יש שורה ארוכה של נתונים שצריך לתת עליהם את הדעת. העיקריים שבהם הינם:

  • אפיון בית העסק, תחום עיסוקו, השירותים והמוצרים שהוא מספק והיעדים שהוא מציב לעתיד.
  • יש להבין מיהו קהל היעד של בית העסק ובאם הליך הפיתוח מתאים לו או אם יש להגדיל את קהל הלקוחות ולהגיע לקהלים חדשים.
  • יש להכיר את השוק בו העסק פועל, לצד הכרות עם שווקים נוספים הרלוונטיים להליך הפיתוח המתוכנן.
  • בהתאם למאפייני העסק ולתוכנית הפיתוח יש להחליט על דרכי שיווק נכונות שיספקו את המענה הטוב ביותר.
  • חשוב להגדיר את מה שמייחד את בית העסק ומבדיל אותו ממתחריו, ולשלב את הייחוד בתהליך של פיתוח עסקי.
  • יש לבחון את מסגרת התקציב של העסק ויכולתו לממן את תהליך הפיתוח המבוקש ולהוציאו לפועל בעתיד.
  • יש להבין היטב את המשמעות תהליך הפיתוח והשפעתו על העסק מהיבטים שונים, לרבות הפן הפיננסי והתפעולי.

תהליך פיתוח עסקי בהתאמה אישית

יש להבין כי תהליך פיתוח עסקי הינו ייחודי לכל בית עסק בהתאם למאפייניו, יעדיו ומסגרת התקציב שלו. אי לכך, בתהליך הפיתוח פחות ניתן לקבל רעיונות מעסקים אחרים, מכיוון שלכל עסק יש צרכים וחזון ייחודיים. המשמעות היא שתהליך הפיתוח יבוצע תוך התאמה מלאה לבית העסק ומאפייניו, מנהליו והעובדים שלו, הציוד שיש לו, שרשרת האספקה, שיטות הניהול וכדומה. תוך יצירת תוכנית מתאימה לקהל יעד של העסק והשווקים בהם הוא פועל.

תהליך הפיתוח מורכב מהיבטים עסקיים שונים בתחומי ניהול, שיווק, כספים ועוד, והוא נדרש להישען על אסטרטגיות עסקיות קיימות או חדשות. לכן יש צורך בהבנה עסקית רחבה ועדכנית, הכרות מעמיקה של השוק והכיוונים החדשים שאליהם הוא הולך, לצד רמה גבוהה של יצירתיות ויכולת לספק רעיונות ופתרונות חדשים שחושבים מחוץ לקופסא.

בכל מקרה, חשוב להבין כי תהליך פיתוח עסקי לא אחת מחייב שינוי מבנים ונהלים קיימים בעסק, בין אם מדובר בגישות ייצור, לוגיסטיקה, שיווק ומכירות. הדבר אמנם ידרוש הערכות מחודשת של העסק, אך יש לזכור כי השינויים לרוב נדרשים להוצאת העסק ממצב של תקיעות, ובמטרה להביאו להישגים חדשים.

פרמטרים שהעסק צריך להציג

כדי לבצע תהליך פיתוח עסקי יש מספר היבטים בית העסק צריך לעמוד בהם, הכוללים:

  • שיתוף פעולה- נכונות של בעלי או מנהלי העסק לביצוע התהליך, לרבות פניות לביצוע פגישות בנושא, אורך רוח לתהליך מעמיק וממושך, ונכונות לבצע במידת הצורך שינויים.
  • תוכנית עסקית- כדי לבצע תהליך פיתוח נכון ויסודי, הוא נדרש קודם כל להתבסס על התוכנית העסקית הקיימת של העסק. במידה ואין לעסק תוכנית עסקית, לרוב יהיה צורך להכין תוכנית כזו טרם המעבר להליך הפיתוח.
  • משאבים פיננסיים- פיתוח עסקי כרוך בהוצאות כספיות לטווח קצר וארוך. קנה המידה שלהן משתנה בין היתר בהתאם למאפייני תהליך הפיתוח ומידת השינוי שהוא יחולל בעסק.
  • שינוי קו מחשבה- נכונות לצאת מקו החשיבה המוכר ולנסות דרכי חשיבה והתנהלות חדשות, לרבות הרחבה של יעדי העסק והחזון שלו.

פיתוח עסקי עם יועץ עסקי

בכדי שהפעולות של פיתוח עסקי יהיו נכונות ומוצלחות, חשוב לבצען בסיוע של יועץ עסקי שיש לו ידע וניסיון רב בתחומי שיווק, פיננסים ובכלל בניהול עסקים. היועץ העסקי יבחן לעומק את מאפייני העסק והיבטי פעילותה, על נקודות החוזק והחולשה שלו, הייחוד שלו, מצב השוק והמתחרים, ועוד. בהתאם לכך, הוא יסייע בבחירת אופציות הפעולה המתאימות.

למעשה, יועץ עסקי הוא הדמות הנכונה לקחת רעיונות עתידיים, יצירתיים וחדשניים שחושבים מחוץ לקופסא, ולהפכם לכדי יוזמה עסקית ריאלית, נכונה וכדאית. היועץ העסקי מכיר היטב את השוק המקומי ואת כיווניי ההתקדמות שלו, ויכול אף הוא לספק רעיונות מקוריים וחדשים לפיתוח העסק.

בכל מקרה, יועץ עסקי ידע כיצד לבחון רעיון וכיוון לפעולה חדשה באמצעות כלים פיננסיים ועסקיים נאותים, להבין את משמעות התהליך וההיערכות העסקית שיש לבצע על מנת ליישמו באופן מוצלח, וכיצד לעשות זאת באופן מסודר ומותאם למאפייני העסק. כך יוצר היועץ העסקי תוכנית מובנת שיש מאחוריה מודל עסקי מוגדר וברור. התוכנית יכולה לכלול גורמים והיבטים שונים בעסק, לרבות הדרכת אנשי מכירות, מציאת מקורות מימון וכיוצא בזאת.

כאמור, תוכנית הפיתוח מותאמת באופן מלא לנתונים ולצרכים המיוחדים של כל עסק, הלך מתוכנית שניתן לבצע יחסית בקלות עם השלכות מינוריות על פעילות העסק, ועד לתוכנית פיתוח  שמחייבת לכתוב תוכנית עסקית חדשה ושיש לה השלכות מהותיות על היבטים שונים בארגון, כגון ברמת התפעול והייצור, הרמה הכלכלית, השיווקית וכדומה.

תפקידו של היועץ העסקי הוא לראות את המצב העסקי באופן כולל ושלם, ולהכווין לכדי פיתוח עסקי ניתן ליישום, כך שבסופו של דבר יביא למימוש היעדים המבוקשים של העסק ולהגדלת הרווחיות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטסאפ או בהודעה.

 

 

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

מדובר בתופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים רבים על פניו הדוחות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם