מה שצריך לדעת לפני שלוקחים הלוואה

נטילת הלוואה לעסק אינה עניין של מה בכך. היא מערבת שיקולים שונים, מצריכה זהירות והערכה נכונה, וצריך גם להכיר את האפשרויות הקיימות על היתרונות והחסרונות שלהן. מעבר לכך, על מנת ליטול הלוואה שבאמת מתאימה וטובה לעסק יש להבין את התהליך מול הבנק על משמעותיו והשלכותיו.

לקחת הלוואה או להשתמש בהון העצמי?

זוהי אחת הסוגיות בה מתלבטים בעלי עסקים לפני נטילת הלוואה, וחשוב לדעת שישנם יתרונות וחסרונות אופייניים לכל אחת מהאפשרויות – נטילת הלוואה, שימוש בהון העצמי בלבד, או שילוב כלשהו של השניים על מנת לממן את ההשקעה שבפתח.

ראשית, הלוואות אינן נטולות חסרונות. מובן שנטילת הלוואה כרוכה בהפסד כספי מסוים עבור העסק, כי בעצם זו עסקה שבה קונים כסף ומשלמים עליו יותר כסף בגלל הריבית. לעומת זאת, כאשר משתמשים בהון העצמי אין את הבעיה הזו. בנוסף, נטילת הלוואה מחייבת אתכם להחזרים חודשיים וככל שהם גדולים יותר כך הם נוטים להעיק על תזרים המזומנים, אז לכאורה עדיף להשתמש בהון העצמי על מנת להקטין את ההחזרים. כמו כן, ישנה בעיה שכיחה מאוד של בעלי עסקים שאינם מבינים את המערכת הבנקאית ואופן פעולתה, נוטלים הלוואות לא טובות מבחינת הריביות וההחזרים, ואז מתחיל מעגל מתיש ומבלבל של נטילת הלוואות חודשיות בריביות נמוכות יותר. לבסוף, מאחר שהחזרי ההלוואות אינם משתקפים בדוח רווח והפסד של רואה החשבון ואינם מוצגים ברווח הנקי, עלול הדבר לגרום לאי הבנה של מצב התזרים, לחובות מצטברים ולהחלטות בלתי מושכלות.

מצד שני, לשימוש בהון העצמי יכולות להיות בעיות גדולות אפילו יותר. ראשית, מדובר בנכס משמעותי במיוחד שלכם ולא רצוי לעשות בו שימוש אם אינכם חייבים. הוא בהחלט עשוי להידרש בתקופות פחות טובות ובימים קשים, והסטטיסטיקה מוכיחה שכמעט כל העסקים בארץ עוברים תקופות כאלו בשלב זה או אחר של חייהם. נכון שבתקופה כזו אפשר לפנות אל הבנק שכבר מכיר את העסק ואת התנהלותו התקינה עד כה, אבל בתנאים של תחרות גדולה, שוק משתנה, עסק שמדשדש קמעה ואפילו מנהל סניף חדש שלא מכיר אתכם – תגלו שקשה מאוד להשיג הלוואה ובוודאי לא בתנאים טובים. דווקא כאן היה ההון העצמי יכול לגלות את ערכו הרב, אבל כזכור כבר השתמשתם בו. אם כן, חשוב לזכור שההון העצמי הוא נכס שמשתמשים בו בתבונה ובמתינות, ועדיף לשמור עליו לתקופות שבהם הוא באמת הכרחי.

לסיכום, כל עוד אתם יכולים ליטול הלוואה מהבנק, ולא לעשות שימוש בהון העצמי, עדיך ללכת על הלוואה ולהקפיד על ניהול תקין של תזרים המוזמנים. יחד עם זאת, קיימת גם אפשרות ביניים של הקטנת ההלוואה על ידי שימוש חלקי בהון העצמי, ולעיתים קרובות היא אופטימאלית מבחינת היתרונות והחסרונות. הניסיון מראה שהתמהיל האידיאלי הוא התבססות על כ- 25% עד 40% הון עצמי למימון ההשקעות, כששאר 60% עד 75% מגיעים מהלוואות.

השגת הלוואות בתנאים נוחים

יש הלוואות שהבנקים די אוהבים לתת, למשל למטרות כלליות או למשכנתא. ואולם, כל מי שניסה לאחרונה לקחת הלוואה עסקית יודע שמדובר בשוק אחר, מפני שכאן הבנק צריך להתמודד עם יותר סיכונים ולהיות הרבה יותר זהיר. הדבר משפיע לא רק על התהליך של אישור ההלוואה אלא גם על הריביות שיהיו פחות אטרקטיביות ועל התנאים שיהיו פחות נוחים לעסק. יחד עם זאת, גם עסקים יכולים להשיג הלוואות בתנאים טובים ונוחים אם יודעים כיצד להתנהל מול הבנק.

הדבר הראשון שכדאי לזכור הוא שאין ממה לפחד. כלומר, הבנק מעוניין בסופו של דבר לתת הלוואות כי זהו מנגנון רווח מרכזי שלו. מנהל הסניף מבין שהוא עתיד להרוויח לא רע מההלוואה שיאשר לכם, ולכן מה שיש לעשות הוא לעזור לו להשתכנע שהרווחים שלו מובטחים. העיקרון אומר ששכל שתקנו למנהל הסניף ביטחון בכך שתעמדו בהחזרים, כך תוכלו לקבל הלוואה בריביות יותר נמוכות. ואולם, הדבר גם אומר שככל שתחום הפעילות שלכם מאופיין ביותר סיכונים פיננסיים ואי ודאות, כך קטן הסיכוי שתקבלו הלוואה בתנאים טובים, או שתקבלו אותה בכלל.

אם כן, אתם רוצים לשכנע את הבנק בפוטנציאל העסקי הטוב שלכם, והשאלה היא איך עושים זאת. כלומר, איך גורמים לבנק להבין שההלוואה תהווה נדבך מהותי במעבר מהפסד לרווח או בהגדלה של הרווחיות? התשובה היא שאתם צריכים להציג תוכנית עסקית מקצועית, רצינית, טובה ומשכנעת. הבעיה היא שלחלק גדול מבעלי העסקים אין את הידע או הזמן כדי לבנות תוכנית עסקית ייעודית לקבלת הלוואות, וגם אינם מבינים את התהליך על כל הפרמטרים והשיקולים הכרוכים בו. כפועל יוצא מכך, הם מציגים תוכנית עסקית שאינה משקפת את הפוטנציאל הממשי של העסק ומובילה להלוואה בתנאים לא נוחים (במקרה הטוב), או תוכנית עסקית חובבנית שפשוט מביאה לדחיית הבקשה לגמרי.

לכן מומלץ להסתייע בשירותיו של יועץ עסקי מיומן שיבנה לכם תוכנית עסקית מסודרת ומקצועית, חיובית ונכונה, העוסקת בין היתר בשירותים ומוצרים של העסק, בהיבטי מכירות ושיווק, בשוק בו אתם פועלים והתחרות הקיימת בו, במבנה ההנהלה והעסק, ובפרמטרים רבים נוספים. יועץ עסקי מיומן יודע לבנות תוכנית נאמנה למציאות מחד, אך כזו שמאירה באור חיובי את העסק ומשכנעת את הבנק בסיכון הנמוך מאידך. ראוי לציין שלצד התוכנית העסקית, גם יכולת השכנוע האישית יכולה להשפיע על קבלת ההלוואה. הכוונה היא שאת התוכנית העסקית עליכם להציג בצורה רצינית, ברורה ומקצועית. אם אתם מרגישים בטוחים, נינוחים וכשירים לעשות זאת לבד, הקפידו על נימוס ורהיטות בפגישה, התלבשו יפה ומכובד ושדרו ביטחון. אם לא, יועץ עסקי יכול לעזור לכם בהצגת התוכנית למנהל הסניף לאור ניסיון בבניית והצגת תוכניות עסקיות רבות, ולעיתים גם לאור היכרות עם הבנק והסניף הספציפי.

הכירו את ההלוואות בערבות מדינה

הלוואות בערבות מדינה ניתנות על ידי ארבעה בנקים בישראל, ובהן המדינה מעמידה ביטחונות המקטינים מאוד את הסיכון שנוטל הבנק, ומאפשרים לו לתת לכם הלוואת בתנאים נוחים במיוחד. מדובר בהלוואת שיש להן מספר יתרונות חשובים, כגון תקופת גרייס של חצי שנה, אי היכללות של ההלוואה באובליגו, פריסה של 5 שנים, ביטחונות קטנים מצידכם, ועוד. יחד עם זאת, הנתונים מראים שחצי מהבקשות להלוואת בערבות מדינה נדחות וגם כאן הסיבה היא לרוב הגשת תוכנית עסקית שאינה מקצועית ומדויקת. לעומת זאת, כאשר נעזרים ביועצים העסקיים שלנו לבניית התוכנית העסקית, ולסיוע בצליחת התהליך, יש יותר מ- 90% סיכוי לקבל את ההלוואה. מלבד העובדה שהיועץ העסקי מגדיל מאוד את הסיכוי לקבלת הלוואה בתנאים טובים, הוא גם חוסך לכם טרחה, דאגות, התרוצצויות וזמן בתהליך מול הגורמים השונים שמאשרים אותה.

מעבר לכך, היועץ העסקי לומד את העסק ממגוון היבטים, כולל הפיננסי, ויכול לעזור לכם בתחומים רבים נוספים. לעיתים הייעוץ אפילו מייתר את הצורך בנטילת הלוואה על ידי זיהוי פתרונות אחרים, המעניקים מענה טוב ונכון יותר לצורך הפיננסי הנוכחי.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם