שיקום עסק במשבר – איך עושים את זה?

חלק נכבד מהעסקים במשק המקומי נתקלים בתקופות של קושי ואף מגיעים לכדי משבר, בעיקר במהלך השנים הראשונות של הפעילות אך גם לאחר מכן. לעיתים במצבים אלו בעל העסק נואש מניסיונות לשפר את המצב (לרוב הוא גם אינו מבין את הסיבות לאשורן), ומתחיל לחשוב על אפשרויות כמו מכירת העסק או אפילו הליכים של פשיטת רגל. ואולם, חשוב לדעת שבאמצעות ייעוץ עסקי הניתן על ידי בעלי מקצוע מיומנים ומומחים בשיקום עסק במשבר ניתן בהחלט לשקם עסקים המצויים במשבר. בשורות הבאות נראה כיצד עושים זאת.

לעצור את הסחף

במידה ומדובר בעסק המצוי זה מכבר בחובות, ואף בחובות כבדים לספקים, עובדים או נושים שונים, ותלויים כנגדו הליכים משפטיים, חשוב בתחילה לעצור את הסחף ולאפשר את מהלך השיקום. לשם כך ניתן להיעזר בעורך דין אשר יפנה לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים לצורך שיקום, כאשר במקרים רבים נוטים השופטים לאשר את הבקשה שיש בה להיטיב עם הנושים עצמם, עם בעלי העסק, העובדים וכדומה. יחד עם זאת, המרכיב המרכזי של שיקום עסק במשבר הוא כמובן תכנון וביצוע של מספר צעדים בפן העסקי – הפיננסי. את הצעדים האלו שיש לבצע בתהליך מסודר של ייעוץ עסקי נסקור להלן.

מדוע בכלל יש משבר?

הצעדים המתבקשים לצורך הוצאת העסק ממשבר ישתנו בהתאם למצבו, אופי פעילותו, השוק המסוים, הבעיות המיוחדות וכן הלאה. לכן, יש לבצע תחילה מחקר מעמיק אודות כלל ההיבטים של העסק. לכאורה בעל העסק אמור להיות מעורה מאוד בהיבטים אלו ומסוגל לפתרם בעצמו. ואולם, אם הדבר היה נכון לא היה נקלע העסק למשבר מלכתחילה. האמת היא שבמקרים רבים בעלי העסק אינם מצליחים להצביע על הנסיבות המדויקות שהובילו למשבר, בין אם הם נעדרי ידע פיננסי הולם, מפני שאינם מצליחים לראות מבעד לדפוסי העבודה הרגילים, מפני שההיקשרות הרגשית יוצרת עיוורון לנקודות מסוימות, וכן הלאה.

על כן, מה שצריך הוא יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית – אקדמית שיבצע סקירה מקיפה של העסק וייתן תמונה מהימנה, אובייקטיבית ומובנת. הסקירה תתייחס להיבטים ניהוליים, פיננסיים, שיווקיים ואחרים תוך הצבעה על נקודות התורפה והבעיות, כמו גם על נכסים ומנועי צמיחה פוטנציאליים. כך לדוגמא, יועץ עסקי יצלול אל המים הפיננסיים של העסק תוך שהוא סוקר את דוחות רואה החשבון, מצב ההתחייבויות, הוצאות התפעול, התקורות, תזרים המזומנים, מבנה הנכסים, תמחור המוצרים וכיוצא בזאת. כמו כן היועץ יבנה במידת הצורך דוחות כלכליים חדשים שהינם ברורים ומובנים לבעל העסק, ומשקפים את מצבו בזמן אמת ובאופן רלוונטי לפעילות השוטפת.

כבר בשלב זה עשויה להצטייר תמונה ברורה וטובה יותר מאשר יכולים לספק דוחות רווח והפסד של רואה החשבון. בנוסף, כבר בשלב הזה מתקיימת למידה חשובה אודות התנהלות פיננסית נכונה, למשל ניהול קפדני של תזרים המזומנים כאשר היועץ העסקי מסייע בבניית הדו"ח ובהבנת חשיבותו וסעיפיו השונים.

מלבד זאת, הבדיקה המקדימה תעסוק במגוון היבטים נוספים כגון מערך הגבייה של העסק, מערך השיווק והמכירות, יכולות וכלים ניהוליים אשר משמשים את בעלי העסק, תפוקת העובדים במשרות השונות, מה קורה בשוק, המבנה הארגוני, יעילות ההתנהלות השוטפת, פעילות של מתחרים וכן הלאה. כל זאת בשיתוף פעולה מלא עם בעל העסק והסברים מפורטים אודות הממצאים, כך שיקבל תמונה ברורה, מלאה ומובנת לחלוטין.

עוברים מבעיות לפתרונות

לאחר שיש בידינו תמונה מהימנה של הנעשה בעסק, על הבעיות מחד והפוטנציאל מאידך, נוכל לעבור אל הצעת פתרונות ריאליים ונכונים. יש להדגיש כי לא מדובר בהנחת טלאים או כיבוי שריפות, אלא ביצירת תוכנית עסקית המביאה את הפתרונות ואת הדרכים ליישומם באופן הדרגתי ובטוח. התוכנית העסקית מבוססת על הבעיות שזיהינו בבדיקה ועל ניסיון רב שנים בייעוץ עסקי לעסקים מאותו מגזר פעילות, כמו גם על ניסיון רב בניהול עסקים בשטח. באופן כללי, בתהליך של ייעוץ עסקי לעסק במשבר אנו פועלים בשני כיוונים מרכזיים: הראשון הוא הגדלת הרווחיות ולעיתים אף הגדלת המחזור, ואילו השני הוא ייצוב המצב הפיננסי והקטנת החובות וההוצאות. הפתרונות המוצעים עשויים להיות בין היתר:

  • שקט תזרימי – יש להשיג שקט בתזרים על ידי הזרמת הון דרך שותפים, משקיעים או הלוואה מהבנק.
  • תמחור מחודש של מוצרים – מדובר בצעד שאינו כרוך בעלויות גבוהות אך יכול להיות בעל משמעות גדולה מבחינת ההכנסות והרווחים. במקרים רבים אנו מגלים בעסקים במשבר שהתמחור נעשה בצורה חובבנית וללא הסתמכות על מכלול הנתונים הנדרשים, דבר שיצר רווחיות נמוכה ואף הפסדית לאורך השנים. התמחור המחודש שמבצע יועץ עסקי מביא לרווחיות טובה יותר ולעיתים אף יומלץ כצעד ראשוני ועוד לפני סיום תהליך התמחור על העלאת מחירים מהירה של עד 5%.
  • חיזוק המכירות והשיווק – לא פעם בבדיקה שאנו מבצעים מתגלה כי מערך השיווק והמכירות של העסק אינו ממצה את הפוטנציאל. לעיתים הסיבה היא כישורים שיווקיים לא מספיק מפותחים אצל בעל העסק, המשליכים על העובדים, ולעיתים מבוצעות טעויות עקב חוסר ידיעה והבנה – דבר המוביל לאובדן מיותר של לקוחות. מלבד ייעוץ והדרכה בנושאים אלו, יועץ עסקי גם בוחן את השימוש בערוצי השיווק השונים ובמידה שהוא אינו מיטבי יומלץ על חיזוק האפיקים המתאימים לעסק בדגש על המדיה הדיגיטלית, שיתופי פעולה ונטוורקינג.
  • הקטנת הוצאות – התוכנית העסקית עשויה להתוות מספר מהלכים של הקטנת הוצאות. לדוגמא, צמצום של חלק מהמשרות ממשרה מלאה לחלקית, העברת חלק מהשירותים בעסק למיקור חוץ, ייבוא עצמי של מוצרים או רכיביהם, משא ומתן מחודש עם ספקים או פנייה לספקים חדשים, ויתור על מוצרים או שינוי הרכבי מוצרים שאינם רווחיים מספיק או בכלל, הקטנת תקורות כמו הוצאות שכירות, חשמל וכדומה.
  • ייצוב המצב הפיננסי – מלבד הגדלת הרווחיות והקטנת ההוצאות, ייצוב המצב הפיננסי יכלול בין היתר בדיקה של ההלוואות הקיימות. במידת האפשר, ולאור מצבו הבעייתי של העסק, נבחן אם ישנן אפשרויות לסגירת או מחזור הלוואות בתנאים טובים יותר. כמו כן נבחן את האפשרות של הזרמת הון לעסק, למשל הכנסת משקיע או שותף על כל המשתמע מכך מבחינה ניהולית, פיננסית ואחרת.

צעדים נוספים

מלבד האמור לעיל, שיקום עסק במשבר עשוי לכלול צעדים רבים נוספים, כולל מתן כלי ניהול אפקטיביים המסייעים בייעול והטבת ההתנהלות השוטפת כעת ובעתיד. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם