הצלחה בעולם התיירות היא משימה המורכבת משורה ארוכה של פרמטרים שאותם צריך לתכנן היטב וליישם באופן מתמיד ברמה היומית. זאת לצד המשימות השוטפות של שיווק באפיקים השונים, התנהלות מול עובדים וספקים, דאגה לאיכות השירות והתנאים ללקוחות וכיוצא בזאת.
וכמובן שיש גם להסתכל קדימה ולתת מענה לשינויים ותמורות המתחוללים בשוק המקומי והגלובלי. אחד הכלים החיוניים לעמידה במשימות אלו היא תוכנית עסקית לתיירות שאותה יש להכין באמצעות יועץ עסקי מיומן בעל בקיאות מעמיקה בתחום.
עקב המורכבות הגבוהה והעומסים בשוטף, רבים מבעלי חברות התיירות אינם מוצאים את הזמן על מנת לבצע עצירה, לקבל תמונה רחבה ולכתוב תוכנית עסקית שתוביל אותם ברמה האסטרטגית, הפיננסית והעסקית במשך תקופה ארוכה.
אפילו אם הם מכירים היטב את עולם התיירות, יש להם כישורים מעולים וחזון בתחום, אין זה אומר בהכרח שיש להם כישורים מעולים בכל הקשור להתנהלות עסקית ופיננסית, ולא תמיד ביכולתם לספק מענה לסוגיות בטווח הקצר והארוך.
יתר על כן, כתיבתה של תוכנית עסקית חייבת להיות מבוססת על נתונים מדויקים ועל צלילה על פרטי הפרטים של העסק ושל השוק בכללותו, והיא כוללת בין היתר הערכות וצפי בסעיפים שונים המשפיעים זה על זה.
לכן חשוב לפנות אל יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית מקיפה, אשר עבד בעבר עם עסקים רבים בעולם התיירות ומאחוריו מאות תוכניות עסקיות שנכתבו לחברות במצבים שונים ולמטרות שונות.
המהות של תוכנית עסקית לתיירות
בראש ובראשונה, תוכנית עסקית לתיירות מביאה תחזית מפורטת של ההוצאות וההכנסות בעסק ברמה החודשית לתקופה של שנה או שנתיים הבאות. היא מהווה עוגן ובסיס חיוני לפעולה בכל סוג של עסק תיירות ובכל תחומי הפעילות, תוכנית עבודה הכרחית המאפשרת לדעת את התקציב, את ההכנסות ואת ההוצאות בכל סעיף.
היא תלווה את העסק לתקופה ארוכה של כשנה עד שנתיים ותאפשר לו לשמור על מסלול יציב ונכון גם אל מול שינויים מקומיים וגלובליים. יחד עם זאת, אם מדובר ביזם השוקל להקים חברת תיירות חדשה, התוכנית העסקית תעניק אומדן של ההיתכנות הכלכלית ולאחר מכן תלווה את העסק להתנהלות מאורגנת וברורה בתקופת ההקמה והערצה.
למעשה, תוכנית עסקית לתיירות היא סוג של מצפן ומפה שבעזרתם יודעים הבעלים בדיוק היכן הם עומדים, לאן הם מכוונים וכיצד הם עתידים להגיע אל היעדים המבוקשים. זאת בניגוד להתנהלות בדרך של כיבוי שריפות, הנחת טלאים ותגובות מהבטן לצעדים של מתחרים ולשינויים בשוק.
עם התוכנית העסקית ניתן להציב באופן נכון יעדים, להקפיד על סדר פיננסי, לקבל החלטות נכונות ומושכלות ולשאוף למיצוי הפוטנציאל הפיננסי והעסקי תוך כדי ניצול הזדמנויות ויישום מהלכים שנותנים יתרון.
התוכנית העסקית מתייחסת לכל המרכיבים הקשורים לחברה או לעסק, כולל השירותים המוצעים, המוצרים שנמכרים, עולם הפרסום והשיווק, קהלי היעד, היסודות הכלכליים, תוכניות לצמיחה ועוד. בתוך כך היא מביאה צעדים ישימים שמתבססים על נתונים מדויקים שעולים מתוך בדיקה מעמיקה שמבצע בשלב הראשון היועץ העסקי.
המטרה של התוכנית היא להביא לניצול של הזדמנויות, למקסום של הנכסים, לתיקון ליקויים קיימים ולשיפור בעיות ברמה העסקית, וכל זאת עם קו אסטרטגי ברור המלווה את החברה מכאן והלאה, ומוביל לשיפור של הרווחיות ואף להגדלה של המחזור.
מה כוללת תוכנית עסקית לתיירות
כאמור, תוכנית עסקית לתיירות מתחילה בשלב האבחון שמבצע היועץ העסקי בכל מרכיבי החברה. היועץ העסקי עובר בין היתר על דוחות כלכליים כגון דוח רווח והפסד של רואה חשבון, משווה את הביצועים של החברה אל מתחרים בתחום, בוחן את המקומות שבהם הרווחיות טובה או שאינה טובה ומאתר את מקור הבעיות, בוחן את ההוצאות על כל מרכיביהן, ועוד.
כבר בשלב זה בעלי החברה לומדים להבין את הדוחות הכלכליים ומטרותיהם ואת האפשרויות הפתוחות בפניהם בכל הקשור לשולי רווח מקובלים בענף, עלויות התמחור וכיוצא בזאת. במידת הצורך הם גם יקבלו דוחות כלכליים ברורים ובזמן אמת המתייחסים להיבטים הנחוצים לניהול השוטף של החברה.
תוכנית עסקית לתיירות עשויה לעסוק בקשת רחבה מאוד של נושאים ומשתנה בהתאם לנסיבות הכתיבה. כך למשל קיימת תוכנית עסקית עבור יזם המעוניין להקים עסק תיירות חדש שכוללת כאמור בדיקת היתכנות, ותוכנית עסקית לחברה הקיימת שמטרתה לתת מענה לסוגיות ולבעיות שהתגלו, להגדיל רווחיות ולתת צעדים להשגת יעדים.
בנוסף, קיימות תוכניות עסקיות לבנקים ולקרנות לצורך קבלת הלוואות, תוכניות עסקיות לשותפים פוטנציאליים וכדומה, כאשר בכל תוכנית יושם דגש אחר. מעבר לכך, תכני התוכנית העסקית משתנים כמובן בין עסק לעסק וגם בהתאם למצבו, למשל אם מדובר בחברת תיירות החווה התקופה של דשדוש, חברת תיירות שמעוניינת לנצל את המומנטום של ההצלחה כדי להתרחב ולצמוח, חברה המבקשת לבצע שינויים משמעותיים בשירותיה או באוכלוסיות היעד שלה, ועוד.
כך למשל, התוכנית העסקית עשויה לעסוק בתמחור שירותי החברה באופן שיהיה רווחי מצד אחד ועדיין אטרקטיבי ללקוחות, בין אם מדובר בתמחור סוף שבוע בצימר, חדר בבית מלון, טיול מאורגן וכדומה. בנוסף התוכנית עשויה להמליץ על התרחבות לתחומים חדשים.
היא עשויה לכוון לשינוי מסוים במיתוג ובשיווק בין אם מדובר בשימוש ברשתות החברתיות ובגוגל או בביצוע עיצוב פנים ושיפוץ לצימרים וחדרים. התוכנית גם עשויה לכוון לגיוס כוח אדם פנימי לצורך משימות מסוימות או לפנות לשירותי מיקור חוץ המקטינים את העלויות, והיא גם עשויה להתייחס לגיוס שותפים, לצמצום משרות בחברה, לכניסה למשא ומתן מחודש עם ספקים, לסגירה ומחזור של הלוואות וכן הלאה.
חשיבותו של היועץ העסקי
חשוב להדגיש כי התוכנית העסקית איננה בגדר פקודות שמוסר היועץ העסקי לבעלי העסק אלא מדובר בעבודה משותפת בגובה העיניים. החל משלב הבדיקה הראשונית מתחיל להיווצר אימון ביכולותיו וברמתו המקצועית של היועץ העסקי, דבר המסייע לאחר מכן ביישום ההמלצות והתובנות שהובאו בתוכנית העסקית.
אכן, לעיתים יהיה צורך לבצע שינויים המוציאים את הבעלים מאזור הנוחות שלהם, וכאן האמון ביועץ עסקי והנחייתו מסייעים בהתגברות על מכשולים וחסמים ברמה המקצועית והאישית.
למעשה, היישום של התכנית העסקית במשך השנה או השנתיים הבאות חשוב לא פחות מכתיבתה, לכן כדאי שהיועץ העסקי ימשיך ללוות את העסק לאורך התקופה, יתמוך בקבלת החלטות ובשמירה על הקו הנכון כפי שמתווה התוכנית העסקית, ינטר את הביצועים בפועל לעומת הצפי של התוכנית ובמידת הצורך ימליץ על ביצוע שינויים מתבקשים.
כמו כן, מאחר שהיועץ העסקי מכיר היטב את העסק ובנה את התוכנית העסקית, יש ביכולתו לתת מענה מצוין לשאלות, סוגיות ובעיות שמתעוררות בדרך בעודו מהווה משענת מקצועית שאליה ניתן לפנות וניתן להתייעץ.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.