תכנית עסקית לפטנט

רישום המצאה כפטנט מעניקה הגנה משפטית לתקופה ארוכה מפני שימושים בלתי מאושרים על ידי הממציא. יחד עם זאת, לצד היבטים טכניים, טכנולוגיים, בירוקרטים ומשפטיים של רישום פטנט, יש לבצע עבורו גם תכנית עסקית ובדיקת כדאיות כלכלית בעזרת יועץ עסקי מיומן.

למעשה, תחום רישום הפטנטים הוא עולם בפני עצמו עם אפשרויות וסוגים שונים של צורות רישום, הגנות משתנות, רישומים מקומיים, זמניים, בארצות שונות, תחת אמנות בינלאומיות, ועוד. הדרך לרישום הפטנט וקבלת אישור עבור הבקשה איננה קצרה או פשוטה, והיא מחייבת לא מעט סבלנות והשקעה של זמן, מחשבה וכסף. דווקא עקב סיבות אלו אין זה מומלץ להסתמך אך ורק על שירותי עורכי פטנטים, אלא יש לבצע עבודה משותפת ומקבילה עם יועץ עסקי.

אין ספק כי הרישום כפטנט עשוי להיות חשוב ובעל ערך רב בטווח הקצר והארוך, אולם יש לבחון את המיזם כולו תחת זכוכית מגדלת עסקית-כלכלית. למשל, יש לבחון את השוק שאליו מכוון הפטנט, הצרכים של קהל היעד והפתרונות שההמצאה נותנת להם, מוצרים אחרים בשוק, האטרקטיביות והייחוד של ההמצאה, כיצד נממן את הדרך הארוכה לרישום הפטנט והגעה לכדי ייצור המוני רווחי, וזאת בנוסף לקשת רחבה של היבטים נוספים אותם נתאר בהמשך.

בדיקת כדאיות לפטנט

אם כן, תכנית עסקית לפטנט פחות מתעניינת בהיבטים טכניים של המוצר עצמו, ויותר בכוח השוק שלו וביכולתו להיות רווחי לאור ההשקעה הצפויה. יתר על כן, התכנית העסקית מתווה את הדרך להשגת היעדים. ואולם, לפני שיושבים לכתוב את התוכנית העסקית יש לבצע מחקר מעמיק של בדיקת כדאיות, אשר ממצאיו ישמשו גם בכתיבת התוכנית לאחר מכן.

יש לציין כי ממציאים רבים מגלים רוח יזמית והתלהבות ונכנסים אל המיזם החדש עם חלומות שאינם ריאליים. ואולם, בכל מיזם חדש ובוודאי אם מדובר בדרך הארוכה והיקרה של רישום פטנט, יש להתבסס על נתונים מציאותיים ומדויקים, כגון הערכת עלויות ייצור ותקורות, היכולות הפיננסיות, מקורות מימון קיימים ופוטנציאליים, שחקנים מרכזיים בשוק, ועוד. גם אם הממציא הינו "גאון" בכל הקשור לטכניקה, אין בכך לומר שהוא בעל כישורים עסקיים מעולים, ולשם כך יש לפנות אל יועץ עסקי מיומן ובעל ניסיון רב. בדיקת הכדאיות הכלכלית שמבצע היועץ נקראת בעגה המקצועית GO NO GO, ומטרתה להגיד האם כדאי ללכת על רישום הפטנט תחת הקונספט המתוכנן, לבצע שינויים מסוימים כדי לבסס הצלחה, או אולי לוותר על רישום הפטנט או אפילו על המיזם כולו.

כדי להגיע למסקנות אלו יש לבצע בדיקת עומק הנשענת על ידע כלכלי מקיף, היכרות מצוינת עם השווקים ותחומי הפעילות הרלוונטיים, וכן עם תהליך רישום פטנטים ומשמעויותיו. אכן, מדובר בבדיקה קפדנית ורצינית אך היא מחויבת המציאות על מנת למנוע כישלון, מפח נפש ובזבוז של המון זמן, אנרגיות וכסף.

לאור הבדיקה המעמיקה הזו, בהנחה שאנו רואים כי ישנה כדאיות כלכלית סבירה ואף טובה, אנו יכולים להמשיך עם הנתונים שהתקבלו ולצקת אותם לתוך התוכנית העסקית.

היבטים שונים של תוכנית עסקית לפטנט

את הפטנט חשוב לתמחר נכון, למצוא אסטרטגיה שיווקית נכונה ולבנות מודל עסקי נכון. תוכנית עסקית לפטנט בונה היועץ העסקי ביחד עם הממציא, ובמידת הצורך בשיתוף פעולה עם גורמים אחרים כמו משרד עריכת פטנטים שאליו פנה היזם. התוכנית עצמה מורכבת משורה ארוכה של פרמטרים המחולקים לסעיפים שונים. למעשה, היא מאחדת את כל הנתונים ומתווה את הדרך להשגת היעד, שהוא השגת רווחיות מהפטנט – בין אם בדרך של הגעה לייצור המוני, מכירת הזכויות על הפטנט, או אפשרויות אחרות.

כך לדוגמא, התוכנית חייבת להתייחס אל השוק המסוים שאליו הפטנט אמור לחדור. עליה לקחת בחשבון האם מדובר בשוק המקומי בישראל, בשוק בארה"ב, באירופה, במדינות מסוימות וכן הלאה. התוכנית חייבת להתבסס על נתונים ברורים באשר למאפייני השוק והבחירה בו: האם במדינה המסוימת קיימים פחות חסמים לרישום ההמצאה כפטנט, ישנו יתרון מבחינת עלויות ייצור, האם במדינה קיים צורך גדול בפתרון שההמצאה מעניקה, וכדומה.

התוכנית גם מתייחסת אל המוצר עצמו וקהל היעד. לדוגמא, אם כבר קיימים בשוק מוצרים הנותנים פתרונות דומים, מהו הייחוד והערך המוסף שנותן הפטנט לקהל? ומיהו בכלל הקהל הזה? מהם הרגלי הצריכה שלו בהקשר למוצר? עד כמה הוא זקוק לו? מהו כוח הקנייה? כמובן שיש גם להבין ולהגדיר כיצד אנו עומדים להגיע אל אותו קהל, בפרט כאשר מדובר בהמצאה ומוצר חדש שאינו מוכר עדיין, או לפחות אינו מוכר תחת מותג זה. כיצד מביאים לידיעת הציבור את החדשות אודות המוצר, על יתרונותיו וחידושיו? מהם הערוצים הנכונים ביותר לשיווק ופרסום אשר מתאימים הן למוצר עצמו, הן לקהל היעד והן למקובל במדינות היעד?

מעבר לכך, התוכנית גם צריכה להתייחס אל מקורות המימון הקיימים והפוטנציאליים. בחלק גדול מהמקרים הממציא אינו מסוגל לממן בעצמו את המיזם בכללותו, ויש לפנות אל משקיעים שונים בהתאם לתחומה של ההמצאה. על מנת לשכנע את המשקיע הפוטנציאלי בדבר ההיתכנות והכדאיות הכלכלית של השקעתו, יש לבנות את התוכנית העסקית בצורה חיובית ומשכנעת ככל האפשר, אך כמובן באופן נאמן למציאות.

מטבע הדברים, תוכנית עסקית לפטנט חייבת לקחת בחשבון גם את ההוצאות, אשר בכל מקרה צפויות להיות בלתי מבוטלות בהקשר לרישום הפטנט. יתר על כן, בהנחה שמדובר בהמצאה שאינה מיועדת למכירת זכויות אלא להגעה לייצור המוני, יש להביא בחשבון עלויות פיתוח וייצור, עלויות אחסון, הפצה והובלה, עלויות שיווק וכיוצא בזאת.

מעבר לכך, תכנית עסקית לפטנט שבונה יועץ עסקי תעסוק בעוד קשת רחבה של נושאים. זו חייבת להיות תוכנית מקצועית, רצינית ומדויקת המבוססת על ניתוח מעמיק והבנה כלכלית נרחבת. וגם לאחר שהתוכנית נבנתה היועצים העסקיים שלנו ממשיכים ללוות אתכם ביישומה, בוחנים את הביצוע לעומת התכנון, מעניקים סיוע ועצות, עוזרים בקבלת החלטות, ובמידת הצורך בביצוע שינויים בתוכנית העסקית.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם