איך יודעים שיש בעיה בתזרים – ומה עושים?

תזרים המזומנים הוא לחם חוקם של עסקים מכל תחום פעילות ובכל קנה מידה. ניהול נכון שלו מהווה את הבסיס והיסוד להתנהלות ריאלית ונבונה מבחינה כלכלית, והוא מאפשר לקבל החלטות מושכלות ולהתנהל על באופן שקט בטווח הקצר והארוך. ואולם, בעסקים רבים יש בעיות בתזרים, לא פעם עקב ניהול שגוי או חוסר ניהול שלו, דבר היוצר קשיים נגררים ויכול להביא עד כדי משבר של ממש. באמצעות ייעוץ עסקי תוכלו להבין האם יש לכם בעיה בתזרים ומה ניתן לעשות כדי לפתור את המצב.

לא מנהלים תזרים כראוי – סכנה לעסק

כאמור, יש עסקים שבהם לא מנהלים כראוי או בכלל את תזרים המזומנים, ומסתמכים אך ורק על הדוחות התקופתיים של רואה החשבון. ואולם, הדוחות האלו אינם מייצגים נאמנה את הכספים הנזילים שעומדים לרשות העסק, מה שעלול לגרום לאי הבנות ולשגיאות חמורות. לדוגמא, ישנם כספים המשמשים לכיסוי הלוואות, למתן אשראי ללקוחות, לכיסוי של מגוון היבטי ההתנהלות השוטפת ועוד. בלא ניהול קבוע ורציני של תזרים המזומנים יש סכנה אמיתית של חריגה ממסגרת האשראי, לקיחת הלוואות שאינן לצרכי התפתחות וצמיחה, צבירה של נקודות שחורות בבנק, ריביות נגררות וחריגות, ותפיחה של החובות. על כן, ישנה חשיבות עליונה לניהול תזרים המזומנים שנותן את מצב ההתחייבויות וחשבון הבנק מול ההכנסות, ולכן הלכה למעשה את שיעור הנכסים הנזילים. כך אפשר לדעת מה יהיה המצב בחשבון הבנק לתקופה של מספר חודשים קדימה, ומכאן להתנהל בצורה שקטה עם תכנון ריאלי וקבלת החלטות נכונות.

אז איך יודעים שיש בעיה בתזרים?

הנקודה היא שבעיה בתזרים יכולה להתחיל להתבטא בהיבטים שוליים לכאורה, שחומקים מן העין. רק עם הזמן הממדים הולכים וגדלים ומתפשטים לעבר מגוון תחומי הפעילות והמצב הפיננסי. כמובן שאת הבעיות כדאי וצריך לגדוע בעודן קטנות, ולכן חשוב לשים לב לכמה סימנים מחשידים.

הסימן הראשון שיכול להעיד על בעיה הוא שאתם לא שקטים בגלל שאתם לא מבינים את יתרת הבנק שלכם, היא לא מתאימה למה שצריך להיות. אין זה משנה אם לפי הדוחות של רואה החשבון אתם ברווח תפעולי ונקי סביר, ואין זה משנה אם העסק מתפקד כהלכה. במידה שאתם חשים דאגות, אי שקט ומתחים שנובעים מאי התאמה בכל הקשור לפן הפיננסי, והפעילויות השונות מלוות בחששות לגבי ההשלכות הכלכליות – יכול מאוד להיות שיש בעיה בתזרים. מלבד הבריאות הנפשית שלכם, הבעיה היא שהדבר מקרין ישירות על ההתנהלות בעסק: במקום לתעל את האנרגיות למחשבות וצעדים של התרחבות, הגדלת הרווחיות והמחזור, אתם עסוקים בחשבונאות קטנה וחוששים מהשיחה הבאה של מנהל הסניף.

כפי שאמרנו, אם הפעילויות והתשלומים השוטפים מלוות בדאגות, תקלות ודחיות, זהו סימן מחשיד לבעיה בתזרים. כך לדוגמא, אם בחודש או בחודשים האחרונים התמהמהתם עם תשלומי המשכורות, ואם העובדים שלכם מעקמים פרצוף לקראת מועד התשלום הבא, יש כאן בעיה. אותו הדבר לגבי הספקים – אם בתקופה האחרונה אתם נאלצים לדחות תשלומים, עוברים משוטף פלוס 30 לשוטף פלוס תשעים וכן הלאה, ואם פתאום נראה לכם שגיליתם את אמריקה עם דחיית התשלומים לנצח – סביר להניח שיש בעיה בתזרים.

הזכרנו גם את מנהל הסניף. לא צריך לחכות עד שהוא יכיר את המספר שלכם. מספיק שאתם מקבלים טלפון מאחד הפקידים שמזכיר את החריגות ממסגרת האשראי או את האיחור בהחזר ההלוואה בשביל להדליק נורות אדומות. לא מדובר "סתם" באי נעימות קטנה וחולפת, אלא בסימן שיש בעיה העלולה להחמיר ולגרור קשיים חמורים הרבה יותר.

ומה עושים?

בראש ובראשונה, מתחילים לנהל את תזרים המזומנים בצורה שוטפת וקבועה. אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת פנו אלינו לקבלת ייעוץ עסקי הכולל עזרה בהכנת דו"ח תזרים מזומנים וניהולו הקבוע והנכון. שנית, מכיוון שכבר נוצרה בעיה בתזרים צריך לאתר ולזהות את הנקודות הבעייתיות ולפעול לפתרונן. יועץ עסקי מגיע לעסק שלכם, עושה בחינה מעמיקה, מזהה את הבעיות ומציע את הפתרונות הנכונים שמתבטאים בתוכנית עסקית ברורה ומסודרת. התוכנית מתייחסת לכלל ההיבטים הפיננסיים, לרבות התזרים של העסק, כמו גם להיבטי ניהול, שיווק ומכירות וכדומה. מדובר בתהליך מקצועי של ייעוץ עסקי המסייע לפתור את בעיית התזרים, ומטרתו הסופית היא להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור בהתבסס על ניסיון רב וצעדים נכונים ומוכחים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם