העסק עובד אבל לא מרוויח – מה עושים?

אתה משקיע המון זמן, אנרגיה, רצון טוב ומחשבה בעסק, אבל סופו של יום הוא לא מרוויח. אתה שובר את הראש – מה לא בסדר? מה אפשר לעשות? וברקע מצויים הדאגות והחששות, אתה מקבל טלפונים מהבנק, ואולי גם יש מחשבות על מכירה או סגירה. שים לב! הניסיון שלנו כיועצים עסקיים מראה שניתן לשפר את המצב ולהביא את העסק לרווחיות טובה, ולמעשה זוהי בדיוק המטרה של ייעוץ עסקי. אז בוא נראה מה אפשר ומה צריך לעשות במקרה של עסק שלא מרוויח.

קודם כל: להבין איפה נמצאת הבעיה

אם העסק עובד אבל לא מרוויח ברור שישנה בעיה במקום מסוים, והשאלה היא איפה. לשם כך צריך לצלול אל מכלול ההיבטים הפיננסיים של העסק להבין בדיוק מה קורה. לכאורה היית יכול להבין את המצב מסקירה של דוחות רואה החשבון, אבל הדוחות האלו לא תמיד נותנים תמונה מהימנה. כמובן שאם אתה רואה שאין לך רווח גולמי מדובר בבעיה חמורה שחייבת פתרון (בהמשך נעסוק בפתרונות), ואם אין רווח תפעולי גם כאן צריך ואפשר לפתור. ואולם, חשוב לזכור שהדוחות של רואה החשבון אינם מקיפים את סך ההתחייבויות שלך, כמו למשל החזרי הלוואות והשקעות, וכך בסופו של דבר הם עלולים להטעות ולהוביל לקבלת החלטות שגויות. כל זאת עוד לפני שהזכרנו את העובדה שצריך הבנה פיננסית טובה בשביל להגדיר במדויק את הבעיות ולגזור אותן מתוך הדוחות, מה שלא תמיד נמצא בכישורים של בעלי עסקים מהשורה.

אם אין לך כישורים פיננסיים והבנה כלכלית טובה חשוב מאוד שתסתייע ביועץ עסקי. הדבר הראשון שהיועץ יעשה הוא לסקור את מגוון ההיבטים העסק בצורה מעמיקה, ובתחילה הדגש יהיה על הפן הפיננסי. היועץ יבחן בין היתר היכן מופיעה בעיית חוסר הרווחיות, למשל תמחור לא נכון של מוצרים ושירותים, הלוואות לא טובות או לא נחוצות, הוצאות ייצור/אספקה גבוהות, ניהול לקוי של תזרים המזומנים, וכן הלאה. במידת הצורך היועץ גם יוציא סדרת דוחות משלו שיהיו קריאים, מובנים וברורים, ויאפשרו לך להבין את מצב העסק בזמן אמת. מכאן גם ניתן יהיה לצאת לדרך של שינויים שיעבירו אותך לרווחיות ואף להגדלת המחזור, עם תוכנית עסקית ברורה וסדורה.

אז מה ת'כלס אפשר לעשות

בחלק הבא של המאמר נתאר כמה צעדים שניתן לעשות כדי להביא את העסק לרווחיות. יחד עם זאת, ברור שהצעדים הספציפיים בעסק שלך צריך להתאים לבעיות שאותרו, לאופי הפעילות, לתחום העיסוק וכן הלאה. אז בוא נראה מה אפשר לעשות, בהנחה שגילינו את הבעיות המתוארות להלן.

לשנות תמחור

רוב העסקים בארץ מתמחרים את המוצרים שלהם נמוך מדי, ויכול להיות שזו גם הבעיה שמובילה לחוסר רווחיות אצלך. אם זה המצב יש שני דברים עקרוניים שניתן לעשות. הראשון, אתה יכול להעלות מחירים. לא מדובר בהעלאה משמעותית אלא בסדר גודל של כ- 5% וגם זאת ניתן לבצע בקפיצות קטנות. לפני שאתה נבהל מהעלאת מחירים חשוב שתדע שעבור הלקוחות שלך המחיר הוא רק מרכיב אחד מתוך הבחירה במוצרי ושירותי העסק. יש עוד דברים שהם מעריכים כמו חוויית הקנייה, איכות המוצר, האמינות, המותג, שעות הפתיחה וכן הלאה. הניסיון מראה שהעלאת מחירים קטנה יכולה להיות משמעותית מאוד עבור רווחיות העסק, אבל לא מאוד משמעותית ללקוחות. זה לא שהלקוחות אינם שמים לב להעלאת מחירים, אבל הם נוטים לקבל אותה בהבנה ונשארים עם העסק. מאידך, את גובה ההעלאה, את התזמון שלה ואת המדרג יש לתכנן בצורה נכונה לאור ההשלכות האפשריות.

הדבר השני שניתן וחשוב לעשות הוא לצלול אל המשימה של תמחור מחודש של המוצרים והשירותים שלך.  אם לא ביצעת אותה מלכתחילה עם איש מקצוע חשוב שתפנה אליו כעת, כי סביר להניח שהתמחור לא משקף בצורה נכונה את הוצאות הייצור והתפעול שלך, וזוהי סיבה מרכזית לחוסר רווחיות בעסקים. יועץ עסקי יודע לבצע תמחור נכון ומקצועי של מוצרים ולוקח בחשבון את מכלול ההוצאות שלך, את שולי הרווח המקובלים בענף, את ייחוד המוצרים והשירותים של העסק, את שאיפות הרווח שלך ועוד מגוון פרמטרים. אחרי שהתמחור יהיה מוכן תוכל לרוץ איתו בידיעה שהוא משקף רווחיות טובה, ועל הבסיס שלו תוכל לבצע שינויים מעת לעת במידת הצורך.

לשנות את הרכב ההלוואות

בעסקים רבים מורגלים להסתמך על הלוואות שמאפשרות להתנהל בשוטף ולבצע השקעות. אין כל רע בהלוואות כשלעצמן אולם הן אינן נטולות בעיות ולא פעם מעיקות מאוד על התזרים ועל הרווח. יתר על כן, הדוחות של רואה החשבון אינם מתייחסים אליהן ולכן בעל העסק לא מבין כיצד הן גורעות מהרווחיות. מה שצריך לבדוק תחילה הוא אם הן באמת הכרחיות וטובות לעסק. במידה שמתגלות הלוואות לא טובות יש להשיג הלוואות טובות יותר, אבל מרבית בעלי העסק לא יודעים כיצד להשיג הלוואות יותר טובות מהבנק, משלמים ריביות די גבוהות ומחזירים תשלומים בצורה שלא מתאימה לפעילותם.

יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית אקדמית, המכיר היטב את ההתנהלות מול הבנק גם בתור מנהל עסקים בשטח, יוכל לעזור לך במשימה הזאת. הוא יוכל לכוון אותך למשל לפנייה אל מספר בנקים על מנת לקבל הצעות להלוואות בתנאים טובים יותר, לנהל משא ומתן מול מנהל הסניף שלך, או לפנייה לקרן להלוואות בערבות מדינה. כמו כן היועץ העסקי יוכל להכין עבורך תוכנית עסקית שתוצג למנהל הסניף או לגורמים השונים בקרן להלוואות בערבות מדינה, מה שישפר באופן מהותי את הסיכוי לאישור הלוואה בתנאים מועדפים. זכור: הקטנה של ההחזרים החודשיים יכולה לעשות הבדל משמעותי מבחינת הרווחיות שלך ולתת הרבה יותר אוויר לנשימה.

צמצום הוצאות

ייעול העסק הוא נקודת מפתח במעבר לרווחיות, כשאחת הנקודות המרכזיות היא צמצום בהוצאות. לדוגמא, ייתכן שבחלק מהמוצרים שלך קיימים אלמנטים שעליהם אתה מוציא לא מעט כסף. התוצאה היא מוצר איכותי שהלקוחות אוהבים אבל בסופו של דבר הוא לא ממש רווחי. יכול להיות שתוכל לוותר על כמה אלמנטים במוצר הזה, להשתמש בחומרים אחרים או באנשי מקצוע פחות יקרים, ולקבל מוצר דומה אך בפחות עלויות. מובן שצריך לבצע את המהלך תוך הבנת ההשלכות שלו, למשל על המותג, המוניטין ושיעור המכירות, אבל ברור שצריך לבחון את הדרכים להפוך מוצרים לא רווחיים לרווחיים, בלי קשר לעובדה שאתה אוהב אותם.

עוד אפשרות של צמצום הוצאות היא להעביר חלק מהפעילויות בעסק למיקור חוץ. לדוגמא, אם אתה יכול לקבל את אותו השירות של עובד בעסק מפרילנסר, אתה חוסך לעצמך את התנאים הסוציאליים, המיסוי, הרכב וכן הלאה. כיום העולם הולך במגמה של מעבר למיקור חוץ ולמעשה ניתן לקבל כמעט כל שירות בדרך הזו. השירות ניתן על ידי בעלי מקצוע טובים ורציניים שיש להם אחריות כלפיך כלקוח, ואתה יכול לתפור מולם את החבילה בהתאם לצרכים שלך.

יש עוד הרבה צעדים שניתן לבצע כדי לצמצם את ההוצאות בעסק, לייעל את ההתנהלות, ומהלכים נוספים שמובילים להגדלת הרווחיות. כאמור, חשוב מאוד שאת התהליך יבצע יועץ עסקי מיומן שיתווה עבורו תוכנית עסקית ברורה ומוגדרת, אשר תיקח אותך באופן בטוח לעבר רווחיות טובה. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם