מהו אבחון וכיצד הוא מסייע לעסק שלך?

תהליך של ייעוץ עסקי מורכב ממספר שלבים סדורים, כאשר הראשון שבהם הינו אבחון עסקי. בשלב זה יועץ עסקי העובד איתך בוחן קשת רחבה של היבטים בעסק מבחינה ניהולית, שיווקית, פיננסית ועוד. לאור הדיאגנוזה הזו ניתן לגזור מסקנות ולהמשיך אל בנייתה של תוכנית עסקית, אשר בה ניתנים הפתרונות לנקודות החולשה ולבעיות שזוהו, עם קידום מנועי צמיחה פוטנציאליים של העסק.כ

מי צריך אבחון עסקי?

כפי שאמרנו מדובר בשלב הראשון של תהליך ייעוץ עסקי המביא את הנתונים ואת ההבנות הדרושות, אשר ישמשו בהמשך לקידום הרווחיות והצמיחה בעסק. אם כך, האבחון נדרש במצבים ובשלבים שונים של חיי עסקים, למשל אם העסק נמצא בתקופה של דשדוש, קושי כלכלי או אפילו במשבר, אם הרווחיות שלו נמוכה מזה תקופה, או כאשר מעוניינים להגדיל את המחזור ואת הרווחיות. את האבחון גם מומלץ לבצע לפני שנכנסים לצעדים משמעותיים בחברה או בעסק, כגון מכירה או קנייה של עסק, כניסה לאפיקי פעילות חדשים, השקעת הון עצמי, שינויים מהותיים בהגדרות התפקידים ובהנהלה, מיזוגים, רכישת זיכיון, הכנסת משקיע או שותף, וכדומה. מעבר לכך, אבחון עסקי כחלק מתהליך של ייעוץ עסקי הינו חשוב לכל חברה או עסק באשר הם, ולכן הוא מומלץ לביצוע אחת לשנה עד שנתיים לכל היותר. 

אילו היבטים נבדקים במהלך אבחון עסקי

כאמור, אבחון עסקי צריך להתייחס אל מכלול ההיבטים של העסק, ומכאן שמדובר בדיאגנוזה מעמיקה המקנה ליועץ העסקי שעובד איתך הבנה מצוינת של הפעילות, הנפשות הפועלות, נקודות הכוח והחולשה, וכדומה. לפניך סקירה של מספר היבטים הנכללים באבחון עסקי, כפי שמבצע יועץ עסקי מיומן ורציני:

  1. תמחור של מוצרים ושירותים – זהו נושא מרכזי שחובה להתייחס אליו. היועץ העסקי בוחן את התמחור של המוצרים והשירותים השונים בעסק שלך ומזהה האם יש יותר ופחות רווחיים מאחרים, ומאיזו סיבה. כידוע, התמחור הוא המנגנון המרכזי להפקת הכנסות ורווחים בעסק, אך לעיתים קרובות מתגלה באבחון שהתמחור אינו מקצועי ונכון, לרוב בגלל שהוחלט עליו רק ביחס למחירים של המתחרים ולמקובל בשוק. הבעיה שתמחור כזה לא לוקח בחשבון מגוון היבטים ספציפיים כמו ייחוד המוצרים שלך, שאיפות הרווח שלך, המיתוג והמוניטין, התקורות המיוחדות שלך, הוצאות הייצור/האספקה וכן הלאה. מכאן קצרה הדרך למכירה של מוצרים ושירותים ברווחיות נמוכה ואפילו לפעילות בהפסד.
  2. הלוואות של העסק – עוד נושא מרכז שייבחן על ידי יועץ עסקי הוא ההלוואות שהעסק מחויב להן. לעיתים קרובות הבחינה מעלה שיש הלוואות שנלקחו בתנאים לא טובים ברמת פריסת ההחזרים וגובה הריביות, ושאינן נחוצות באמת להתרחבות והשקעה. כמו כן, היועץ העסקי בוחן אם אתה מכיר ומבין את האופציות הפתוחות בפניך לקבלת הלוואות בתנאים יותר טובים, למשל לפנות בבקשה אל הקרן להלוואות בערבות מדינה, או לנהל משא ומתן מול סניף הבנק שלך.
  3. מתחרים ומה שקורה בשוק – הדיאגנוזה שמבצע היועץ העסקי כוללת גם את השוק שבו אתה פועל. מדובר בסקירה מקיפה המתייחסת בין היתר לפעילות של המתחרים, כיצד הם מתמחרים שירותים ומוצרים דומים, מהן אסטרטגיות המכירה והשיווק שלהם, במה הם מצליחים ובמה לא – ומדוע, באילו תחומים יש להם יתרון עליך ואילו תחומים הם חלשים, היכן קיים פוטנציאל התפתחות בשוק המסוים, וכיוצא בזאת.
  4. גבייה בעסק – היועץ העסק גם בוחן את מערך הגבייה שלך וכיצד הא מתפקד. גם כאן, לא פעם מתגלים ליקויים וכשלים המביאים לכך שכסף שצריך היה להיכנס לחשבון על הנייר,  לא נכנס בפועל. מכאן קצרה הדרך לבעיות בתזרים המזומנים, לאי הבנה ובלבול לגבי המצב הכלכלי האמיתי של העסק, וכמובן לקבלת החלטות נכונות בראייה לעתיד. היועץ בוחן האם והיכן נמצאים כשלים במערך הגבייה שלך, מה גורם להם ומול אילו לקוחות.
  5. פיננסים – זהו מרכיב בסיסי, נרחב וחשוב ביותר של אבחון עסקי, אשר מתבסס בתחילה על הדוחות הכלכליים שרואה החשבון שלך מעביר. לא פעם, היועץ העסקי מגלה שהבעלים אינם מבינים את מצב העסק לאשורו מבחינה פיננסית, אם מפני שאינם מקדישים את הזמן ההולם לעיסוק בנושא זה, או מפני שאין להם ידע כלכלי מספק. בין היתר, היועץ בוחן את הרווח הגולמי, התפעולי והנקי שלך, את האשראי, הלוואות והתחייבויות, הרווחיות של המוצרים והשירותים השונים, התקורות, הוצאות הייצור וכן הלאה. במידת הצורך, כבר בשלב הבדיקה יתחיל היועץ לבנות עבורך דוחות כלכליים משלו, אשר ישקפו את מצב העסק בזמן אמת, יהיו רלוונטיים להתנהלות השוטפת ולקבלת ההחלטות, ויהיו ברורים ומובנים לך.
  6. עבודה מול ספקים – הדיאגנוזה תתייחס גם לכל הקשור לעבודה מול ספקים, ובפרט לנושא של העלויות שלהם וביחס למה שקורה בשוק. לעיתים קרובות בדיקה זו מגלה כי תוכל להשיג מחירים יותר טובים, למשל על ידי פנייה אל ספק חדש שעושה צעדיו הראשונים ומוכן להתפשר על המחיר כדי ליצור מעגל לקוחות, או כניסה למשא ומתן מול הספק הנוכחי שלך.
  7. הוצאות ייצור/אספקה ותקורות – כאמור, אבחון עסקי מתייחס בצורה נרחבת אל הפן הפיננסי של העסק, המורכב כמובן גם מהוצאות הייצור והתקורות. המטרה של בדיקה זו היא לזהות נקודות בעייתיות המביאות לפגיעה ברווחיות שלך. כך למשל, היועץ יבחן את שרשרת הייצור של מספר מוצרי דגל בדגש על שלבים שבהם תוכל ליהנות מחיסכון, כגון ויתור על מרכיבים מסוימים במוצר, ייבוא עצמי של חלקים, העברה של חלק מהשרשרת למיקור חוץ ואפילו לחו"ל, וכדומה. ייתכן שהבדיקה תעלה שקיימים מוצרים שיש לשקול ויתור עליהם מכל וכל, שכן גם עם שינויים כאלו ואחרים לא ניתן להגיע איתם לרווחיות טובה. מעבר לכך, הבדיקה תעסוק בכל הקשור לתקורות בעסק, לרבות כוח האדם שאליו נתייחס מייד, הוצאות שכירות ומיסים על המבנה, חשמל וכיוצא בזאת. נתונים אלו יאפשרו ליועץ העסקי להמליץ על צעדים שיפחיתו בתקורות בנקודות מסוימות, וגם יהוו בסיס לקביעת תמחור נכון ומקצועי בהמשך.
  8. העובדים בעסק –  כוח האדם בעסק הוא עוד נדבך משמעותי שבו יעסוק אבחון עסקי. היועץ העסקי יתייחס אל תפקידים, משרות ומבנה ההנהלה, למשל אם עובדים במשרה מלאה עודם מצדיקים את היקף המשרה, או שעדיף לאחד תפקידים, לשנות הגדרות, או אולי לצמצם את ההיקף לחצי משרה. היועץ גם יבחן כאמור את האפשרות להעביר חלק מהתפקידים למיקור חוץ, מה שיחסוך בהעסקת עובדים מן המניין על כל המשתמע מכך.
  9. היבטים ניהוליים – במהלך אבחון עסקי מתייחסים גם אל הפן הניהולי, ולא פעם מתגלה שיש נקודות שניתן לשפר בתחום הזה. כך לדוגמא, לעיתים קרובות מתגלה התנהלות לא יעילה המובילה לבזבוז של זמן יקר, לכפל עבודות בין שותפים, למורל נמוך וחיכוכים של העובדים מול ההנהלה ובין העובדים לבין עצמם, וכדומה. היועץ העסקי יבחן באילו נקודות מצויים קשיי הניהול ואיך הם משתקפים בפעילות העסקית, במטרה לספק פתרונות רלוונטיים.
  10. מערך המכירות והשיווק – עוד מרכיב בסיסי ומשמעותי מאוד באבחון עסקי. היועץ בודק את מכלול הפעילויות המכירתיות והשיווקיות של העסק, כגון טעויות והצלחות בתהליכי מכירה, שיעור המכירות הנסגרות, האפיקים שיווקיים שבהם אתה נעזר, כישורי השיווק העצמי שלך, ועוד. כך למשל, היועץ העסקי יבחן אם אתה עושה שימוש מושכל ויעיל בכלים של המדיה הדיגיטלית כמו גוגל, פייסבוק, אינסטגרם ולינקדאין. בנוסף הוא יבדוק אם אתה עובד נכון להיום עם אנשי מקצוע רציניים ומיומנים בתחומים האלו, והאם אתה מקבל מהם תמורה הולמת לכספך.

כאמור, התוצאות והתובנות שעולות בעקבות האבחון העסקי נוצקות אל תוך תוכנית עסקית, אשר המטרה שלה היא לתת פתרונות הולמים, מסודרים, בטוחים וריאליים לבעיות שזוהו ולמנועי הצמיחה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם