25/11/2019 מאת: ירון לוי

גם בעלי עסקים קיימים, ובעיקר יזמים המתכוונים לפתוח עסק חדש, שואלים את עצמם איך בונים אסטרטגיה לעסק. מדובר בתהליך הדורש מכם לעצב את החזון של העסק ולאחר מכן ממנו לגזור ממנו את הדרך להגשמה. יועץ עסקי מיומן הוא איש המקצוע הנכון לביצוע תהליך חיוני זה.

כאמור, בניית אסטרטגיה לעסק מורכבת משני היבטים מרכזיים: הראשון הוא החזון שמגדיר למעשה את הסיבה לקיום העסק ואת האני מאמין שלו, הערכים והשאיפות לעתיד. השני הוא המודל העסקי שלמעשה לוקח את החזון ונותן לו את "הבשר", את הדרך שבאמצעותה עומדים להגשים את החזון באופן מפורט.

מתחילים עם החזון של העסק

הדבר הראשון שהחזון צריך לעסוק בו הוא בהגדרות הבסיסיות ביותר של העסק: מהי הסיבה שבגללה אנחנו מקימים (או הקמנו אותו), מדוע הוא קיים ומהו האני מאמין שלנו. מכאן ייגזרו ערכים כגון קדמה, אמינות, רצינות, מקצועיות, עזרה לזולת, שיפור איכות החיים וכן הלאה. אין ספק שאחת המטרות המרכזיות ואולי החשובה ביותר בעיניכם להקמתו ולקיומו של העסק – היא להרוויח. אולם כאן איננו עוסקים עדיין ברווחים אלא בהגדרה של ייעוד וערכים מנחים בעסק, שאותם כמובן ניישם בהמשך עם מודל עסקי רלוונטי. 

היבט נוסף של החזון הוא ראייה עתידית של העסק ובעליו. בהחלט מותר בשלב זה לתת לדמיון לעבוד שכן מדובר על תקופה ארוכה ואין צורך להיצמד לפרטי הפרטים. אבל גם איננו רוצים שהחזון יהיה מנותק מהמציאות ובהחלט צריך לבסס אותו על הבנת היכולות שלכם והשוק בו אתם עומדים לפעול. דמיינו איך אתם רואים את עצמכם ואת העסק בעוד שנים, כאשר הוא עומד על הרגליים, מצליח ומבוסס. לדוגמא, יש מי שידמיין את עצמו מחזיק 3 סניפים באזור הצפון, יש מי שרואה את עצמו כמותג ידוע המביא את הגדג'טים הכי חדשים לישראל, וכן הלאה. בכל מקרה, האיזון צריך להיות בין ראייה עתידית שיוצרת מוטיבציה אמיתית והתלהבות, לבין אחיזה במציאות.

אם כן, שני ההיבטים הבסיסיים של חזון העסק הם הגדרת סיבת קיומו, האני מאמין והערכים, ביחד עם הראייה העתידית לעוד שנים כאשר העסק נמצא במצב של מיצוי פוטנציאל והצלחה.

בניית האסטרטגיה העסקית

כעת, כאשר יש לכם חזון מגובש ניתן להמשיך אל תכנון האסטרטגיה שהיא למעשה הדרך להגשמתו. יחד עם זאת, אם הראייה העתידית שעליה דיברנו הלכה הרבה שנים קדימה, יש לחזור אחורה ולראות כיצד מיישמים את הערכים והמטרות בתקופה קצרה יותר וריאלית. למהלך זה של פירוט הדרכים להשגת היעדים קוראים גם "מודל עסקי" והוא מורכב ממספר סעיפים חשובים.

חשוב להדגיש שלכל עסק חדש צריך להיות מודל עסקי, והוא בוודאי אינו שייך אך ורק לארגונים גדולים. אמנם מדובר במשימה קצת מורכבת המצריכה ניסיון וחשיבה, אולם לא בפרויקט הגדול על מידותיכם, וכדאי מאוד להסתייע לשם כך ביועץ עסקי. למעשה המודל העסקי בוחן כיצד מייצרים של השלד של העסק בצורה רווחית, מעין בדיקת כדאיות כלכלית אשר בה בוחנים את המודל או המודלים שמאפשרים להפיק רווחים, לצד בדיקה פיננסית שמראה האם, מתי ובאילו תנאים ניתן להגיע לרווחיות.

במילים פשוטות, האסטרטגיה העסקית שבונים צריכה לתאר את מבנה הפעילות העקרוני של העסק ולתת אינדיקציה להיתכנות כלכלית. יש לציין כי בשלב זה עוד לא צוללים אל פרטי הפרטים, שאליהם תגיעו בהמשך בבניית התוכנית העסקית.

סעיפים שונים של המודל העסקי

כל מודל עסקי משתנה בהתאם לסוג העסק, אופי הפעילות וכדומה, אולם ישנם מספר סעיפים שתמיד צריכים לחזור:

  • מה עושים: מהו השירות או המוצר שעליהם הפעילות מבוססת. לכאורה מדובר בסעיף פשוט אולם כאשר בוחנים אותו מקרוב רואים שישנן מורכבויות. לדוגמא, ייתכן שנראה שהיצמדות למוצר הדגל שעליו בניתם את כל המגדל איננה התרחיש הטוב ביותר, ודווקא הרחבת סל המוצרים תביא למחזור ולרווחיות טובים יותר
  • מה רוצים להשיג: כמובן שרוצים למכור את השירות או המוצר ברווח. כעת גם כדאי להתחיל לחשוב על הרווחים שבאמת תרצו להפיק באופן ריאלי, ללא פנטזיות.
  • מיהו קהל היעד של העסק: האם פונים למשל לנשים או לגברים, למבוגרים או צעירים, לאימהות לילדים קטנים, לאנשים ממעמדות סוציו-אקונומיים גבוהים יותר או פחות, וכן הלאה.
  • מיקום ואזור פעילות: בהתאם להגדרות קהלי היעד יש להבין האם עדיף לפתוח את העסק במרכז או בפריפריה, האם בשכונה ספציפית, האם קרוב לאזור מגוריכם, היכן שניתן לצבור מוניטין במהירות, וכן הלאה.
  • שיווק: מהגדרות העסק, השירותים, המוצרים וקהל היעד יש להבין מהם אפיקי השיווק הטובים והמתאימים ביותר. לדוגמא, שילוט רחוב, קידום אורגני של אתר באינטרנט, כנסים, אירועי קידום מכירות, נטוורקינג, שיתופי פעולה עסקיים, המלצות מפה לאוזן, המדיות הוותיקות, וכדומה.
  • כוח אדם: האם מדובר למשל בחנות קטנה שבה עובדים רק בעל העסק ואדם נוסף, האם יש כוונה להעסיק עוד אנשים עם יכולות, כישורים, ניסיון והשכלה מיוחדים, האם יש צורך להעסיק מנהל חשבונות? האם יש שירותים שיינתנו במיקור חוץ? וכן הלאה.

התייחסות לפן הפיננסי

קיימים סוגים שונים של מודלים עסקיים, החל ממודל הפיתיון ועד לזכיינות, שאותם יועץ עסקי יוכל להסביר לכם. בנוסף, כל סוג של מודל ישתנה בהתאם לפעילות ומטרות העסק. אבל השאלה שתמיד חייבת לקבל תשובה היא האם האסטרטגיה שיצרתם באמת מציאותית וישימה מבחינה כלכלית. לכן, יש לקחת בחשבון גם היבטים כגון הוצאות צפויות בתקופת ההקמה וההרצה של העסק, כיצד בונים את התמחור באופן המכסה על ההוצאות ומביא לפעילות רווחית בשוטף (לאחר שהעסק הגיע לנקודת האיזון), מהם מקורות המימון העומדים לרשותכם, האם תוכלו להשיג את המימון הדרוש וממי. וכמובן שצריך להבין האם אחרי כל ההוצאות וההתחייבויות הצפויות, ולאור התמחור וההכנסות הצפויות, מתי תגיעו אם בכלל לנקודת האיזון. מכאן גם ניתן לגזור האם המודל מציאותי ומספק, או שצריך לבצע שינויים בו.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ עסקי ללא עלות, פנה אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.