רווחיות העסק וכלכלת הבית ומה שביניהם

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.

 

הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו

אין זה נדיר שבעסקים עצמאיים המוגדרים כעוסק מורשה, אין הפרדה כלכלית בין העסק והמשפחה. למעשה, יש חשבון אחד שאליו נכנסים וממנו יוצאים הכספים, ולכאורה הדבר יותר נוח ופשוט מהחזקת שני חשבונות נפרדים. ואולם, ההתנהלות הזו לא מאפשרת להבין מהי הרווחיות האמיתית של העסק, שכן כדי להבין אותה צריך לדעת כמה העסק מכניס ומוציא.

בחשבון משותף מצויות כל ההוצאות בערבוביה – שכר הדירה או המשכנתא ביחד עם השכירות והארנונה על העסק, ההכנסות מהחודש האחרון ביחד עם הכנסות מדירה להשקעה או המשכורת של בת הזוג, וכיוצא בזאת.

אמנם, חשבון משותף כזה מאפשר לראות את הסך הכללי של המשפחה, אך הוא לא מאפשר לראות את הרווחיות של העסק, שהיא ההכנסות פחות ההוצאות של העסק בלבד.

חשוב לציין שגם הדוחות של רואה החשבון אינם מציגים היטב את התמונה, ולא ניתן להסתמך עליהם בלבד, שכן הם לא מראים את המצב בזמן אמת אלא כמה חודשים אחורה, לא כוללים רכישת ציוד, החזרי הלוואות וכדומה, וממילא לא כולם מבינים מה הדוחות האלו באמת אומרים.

אם לא מתייחסים אל העסק בנפרד, ואל הבית כעסק העומד בפני עצמו (משכורות של שני בני הזוג מינוס ההוצאות של המשפחה), אין תמונה של רווחיות העסק. לכן, אי אפשר לקבל החלטות מושכלות ולבצע מהלכים נכונים, למשל לא ניתן לדעת אם מה שצריך לעשות הוא להגדיל את כמות הלקוחות, להגדיל את מספר השעות המושקעות בעסק וכן הלאה, כי לא ברור מה האלמנט שמצריך טיפול.

 

היבטים נוספים שחשוב לקחת בחשבון

מלבד החשבונות, שאותם יש כאמור להפריד, ישנם עוד חוטים רבים המקשרים בין כלכלת הבית והעסק. כך למשל, אדם המעוניין לפתוח עסק עצמאי צריך לקחת בחשבון תקופה לא קצרה שבה יהיו יותר הוצאות ולעומתן הכנסות לא גדולות ולא וודאיות.

על כן, לצד בדיקת היתכנות כלכלית של המיזם יש להבין מתי מגיעים לנקודת האיזון, מהו הסכומים הנדרשים להשקעה, מהם מקורות המימון וכדומה. בד בבד, יש לבחון את ההוצאות ומקורות ההכנסה האפשריים של המשפחה, ולהבין כמה זמן ניתן יהיה להמשיך לאור האתגר הכלכלי הצפוי. בדיוק באותו האופן, יש להבין לא רק כמה אתם רוצים להרוויח, אלא מה הצפי הריאלי ומה המינימום הדרוש.

כאשר יש עסק פעיל, החשבון של העסק משמש למשיכת משכורות. נכון שאצל עוסק מורשה אין הגדרה של שכיר כפי שקורה בחברות בע"מ, אבל יש להתייחס כך אל משיכת המשכורת, כלומר משכורת אמיתית שמשקפת את שווי העבודה שלכם. גובה "המשכורת" משתנה מאדם לאדם.

אפשר למשל לשאול את עצמכם כמה הייתם משלמים לעובד שכיר המחליף אתכם בביצוע התפקידים שאתם מבצעים ובניהול העסק. זו המשכורת שמושכים מחשבון העסק ומעבירים אל חשבון העובר ושב של הבית.

לכאורה, מדובר בהתנהלות מגושמת יותר מרווחים שנכסים לחשבון משותף. אך שוב, בלי שיודעים כמה משכורת מושכים אי אפשר להבין מהי בדיוק הרווחיות של העסק, והבלגן מתחיל לחגוג. כמובן שחשוב מאוד להימנע ממצבים של משיכת יתר, כלומר להכניס לכאורה משכורת גבוהה לחשבון הביתי, שאותה "מכסות" הלוואות עסקיות.

גם מפעולה הפוכה יש להימנע, כלומר לא למשוך משכורות או למשוך משכורות נמוכות מאוד לאורך תקופה, מה שמצייר לכאורה תמונה חיובית של רווחיות העסק, ובמקום זאת לחיות על החשבונות של המשפחה. לכאורה יש לכם ביד עסק מצליח ורווחי, אלא שהתמונה האמיתית שונה מאוד.

אגב, שימו לב שגם כאן דוחות של רואה החשבון יכולים להטעות, ובמיוחד למי שאינו מפריד בין חשבונות, שכן דוחות שאינם כוללים את המשכורת מציגים רווח גדול משמעותי מהאמיתי.

בכל מקרה, יש לשמור על המשכורת שעליה החלטתם, שעוברת בקביעות, באותו המועד החודשי ובאותו ההיקף אל חשבון המשפחה, מבלי להגדיל או להקטין אותה בתכיפות לפי רווחיות העסק. במידה וקיים שינוי משמעותי ברווחיות, ניתן לשקול שינוי במשכורת.

כמו כן, כאשר אתם קובעים את גובה המשכורת זכרו לקחת בחשבון את ההפרש בין ברוטו לנטו, כלומר שמהברוטו יורד מס הכנסה, ביטוח לאומי, הפרשות לפנסיה או לקרנות וכדומה.

 

להתנהל נכון מהפן העסקי והמשפחתי

מלבד האמור לעיל, יש עוד אלמנטים רבים שראוי לשים לב אליהם ולפעול בהתאם. למשל, אם נוצר עודף גדול בחשבון העסק, יש להחליט לבד או בעצה משותפת עם המשפחה, האם מגדילים את המשכורת שמושכים לחשבון הפרטי, האם עושים זאת חד פעמית או בכמה פעימות, או האם משתמשים בכסף להשקעה במלאי, ציוד, פרסום ושיווק וכן הלאה – כלומר להקדיש את הכסף להמשך התרחבות וצמיחה של העסק.

לא פעם, ההתנהלות מול רשות המיסים והביטוח הלאומי נוגעת הן לעסק והן לתא המשפחתי. גם כאן כדאי לאמץ הרגלים נכונים, למשל לפנות מבעוד מועד להקטנת המקדמות, אך לעשות זאת רק אם קיים צפי לירידה משמעותית בהכנסות. בעיקרון, עדיף לשלם יותר ובסוף השנה להיות שזכאים להחזרים, מאשר להיות בחוב הצובר ריבית.

מבחינת הוצאות המשפחה, יש לתכנן את התקציב החודשי כך שיהיה מותאם להכנסות, כלומר שיהיה נמוך יותר מהמשכורת שאתם מושכים מהעסק ומהמשכורת של בת הזוג, כמו גם מקורות הכנסה אחרים העומדים לרשותכם.

ברור שהוצאה מתחת לרמת ההכנסה תוביל לשיפור הדרגתי, בין אם הגדלת היתרה בעו"ש שלכם ובין אם הקטנה של המינוס. למעשה, השליטה על הוצאות המשפחה חשובה ממש באותה המידה כמו השליטה בהוצאות העסק. הגברת השליטה עוברת לא רק דרך הפרדת חשבונות בנקאיים, אלא בדרכים נוספות, כמו שימוש בשני כרטיסי אשראי בלבד ולא יותר מכך.

 

גיליתם רווחיות נמוכה? פנו לייעוץ

 אם אחרי שעשיתם סדר בכלכלת המשפחה והעסק גיליתם שהרווחיות בפועל נמוכה, או שאינכם מצליחים להגיע לרווחיות הרצויה, כדאי לפנות לייעוץ עסקי. ליועץ העסקי ניסיון רב בניהול עסקים בשטח ובמתן ייעוץ עסקי, ובעל השכלה כלכלית מקיפה המאפשרת לראות את התמונה השלה, למצוא את נקודות התורפה, ולמצוא פתרונות מתאימים. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

 

 

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

מדובר בתופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים רבים על פניו הדוחות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

או להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם

רגע אחד יכול לשנות את העסק שלך

חבל לפספס
ההזדמנות במרחק קליק אחד לוואטסאפ