אסטרטגיית היציאה לעסקים ממשבר הקורונה

משבר הקורונה עדיין איתנו וקשה להעריך את פרק הזמן עד ל- "יציאה מלאה" או כיצד היא תיראה. גם מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות מתקשים לחזות את המועד, ולגבש ולהסכים על צעדי היציאה של המשק. יחד עם זאת, כפי שהם משקיעים בניסיונות לתכנן ולייצר אסטרטגיית יציאה, כך גם על בעלי העסקים להתנהג. אבל ממה מורכבת אסטרטגיית היציאה לעסקים ממשבר הקורונה, באילו פרמטרים כדאי להתחשב ואילו צעדים ניתן לנקוט? על כך בשורות הבאות.

נכון, כאשר בונים אסטרטגיה רוצים להתבסס על מידע כמה שיותר אמין ומדויק, המאפשר צפי והערכות טובות לגבי העתיד, ולגבי יעילות השקעת הזמן והאנרגיה בכיוונים מסוימים. ואולם, כל העסקים בימינו מוצאים את עצמם במציאות לא ברורה, חסרת ודאות, שבה קשה מאוד לצפות כיצד ייראה "היום שאחרי" מבחינת נפח הפעילות, התנהגות הצרכנים, זמינות המלאי מספקים, המצב התזרימי וכדומה. גם אם העסק לא נפגע קשות ואפילו אם הצליח לעבור את התקופה עד כה בצורה יחסית טובה, עדיין ישנם משתנים רבים שמקשים על גיבוש אסטרטגיה מדויקת לתקופת היציאה.

אכן, אפילו הדיבור על "היום שאחרי" עשוי להטעות את מי שמקווה שהשוק פשוט יחזור למסלול הקבוע מלפני המשבר, והעסק יחזור לפעילות הרגילה. יחד עם זאת, עדיין חשוב ואף הכרחי לגבש את הרעיונות והכיוונים, לבצע מהלכים וליצור את האסטרטגיה הבסיסית שתסייע לעסק בעת שהמשק מתחיל לחזור לשגרה כלשהי. כמובן שלכל עסק יתאימו מהלכים שונים בהתאם לענף הספציפי ולמה שקורה וצפוי לקרות בו, וכן בהתאם למצבו הספציפי בכל מישורי הפעילות והפיננסים, אולם ישנם מספר דברים משמעותיים שכל עסק יכול לעשות. בשורות הבאות נביא מספר מהלכים מרכזיים שיתרמו לבניית אסטרטגיה והכנה ליציאה מהמשבר.

ניצול הזמן הפנוי לצורך ארגון נתוני העסק

על בעלי עסקים רבים כפה משבר הקורונה "זמן פנוי". פעם הם היו כל כך מייחלים לו והיום רק מחכים שייגמר. אבל במקום לקפוא על השמרים במצב של חוסר אונים, כדאי לחזור ולגייס את האנרגיות וגם את האופטימיות, ולנצל את הזמן הפנוי כדי לבצע סדר, ארגון והיערכות במספר מישורים של העסק. כך למשל, בעסקים רבים הוזנח בשוטף הניהול הפיננסי, וזהו הזמן לעשות סדר בנושאים כגון תזרים המזומנים, בדיקה של הוצאות התפעול להיבטיהן השונים, לסדר את ההלוואות, את הביטוחים, ובעסקים שעדיין פעילים גם את התשלומים לספקים, את הגבייה מלקוחות וכן הלאה. בקיצור, נצלו את הזמן ליצירת סדר פיננסי. בנוסף, הקדישו מחשבה לנושא המשאב האנושי בארגון, שגם בו יש לא פעם אי סדר כגון היקפי משרות שלא באמת הצדיקו את עצמן. סקרו את התפקידים והמשרות של העובדים בעסק, בין אם הם עדיין מועסקים או נמצאים בחל"ת, ורשמו אילו תפקידים ואנשים יותר ופחות חיוניים. בהתאם למצב הפיננסי המצטייר ולכוח האדם, רשמו תסריטים שבהם תיאלצו לצמצם משרות או אף להיפרד מחלק מהעובדים, על פי מיקומם בסולם סדר העדיפויות.

לחשוב חכם ולזהות הזדמנויות

אין ספק שמשבר הקורונה מביא עימו שינוי והגלים שלו עוד ימשיכו ללוות אותנו לתקופה מסוימת, בלי קשר למועד "היציאה מהמשבר". השינויים יכולים להתבטא בקשת רחבה של היבטים, החל בשינויי בהרגלי הצריכה של הציבור, דרך קשיים ואף סגירה של מתחרים שמפנים לכם את הדרך, הורדה או עלייה במחירי שירותים מסוימים שהעסק נעזר בהם, עסקים אחרים שפותחים את הראש ומחפשים שיתופי פעולה, דרישה גוברת למוצרים ושירותים מסוג מסוים, ועוד הדוגמאות רבות.

לכן, במקום להתאבן ולשקוע בתסכול, גייסו את המשאבים ומצאו את הרגיעה שתאפשר לחשוב בצורה יצירתית ומחוץ לקופסא הרגילה. היו עם היד על הדופק בכל מה שמתרחש כרגע בענף, נסו לגלות מה עושים עסקים מקבילים, קבלו השראה מהם ומאחרים, קראו את העיתונות הכלכלית, קראו מאמרים (כמו זה) שכתבו יועצים עסקיים, והתחילו לזהות לצד הקשיים והאתגרים גם הזדמנויות. ייתכן שההזדמנות תתבטא באפשרות לפנות לקהל יעד חדש עם היציאה מהמשבר, להיכנס אל תוך וואקום שהשאיר מתחרה שפרש, ללכת על ליין מוצרים שלפי הבנתכם צפוי לזכות לביקוש רב כתוצאה מהמשבר, ואולי זו הזדמנות לצבור יתרון על פני אחרים בתחום המיתוג והפרסום (על כך נדבר בהמשך), או ליצור שיתוף פעולה עם גורמים חדשים.

הסתייעות בייעוץ עסקי

אם ייעוץ עסקי היה שירות חיוני שכדאי לקבל בשוטף, על אחת כמה וכמה חשוב להסתייע בו בשעת המשבר ובהיערכות ליציאה ממנו. מדוע? אם ניקח למשל את ההזדמנויות שעליהן דיברנו לעיל, יועץ עסקי מביא עימו כמה איכויות חשובות שיכולות לתרום לזיהוי וייזום שלהן. ראשית, הוא אינו קשור רגשית אל העסק ולכן יכול להתבונן על העסק באופן אובייקטיבי. שנית, ההיכרות המעמיקה שלו עם השוק, עם הפן הפיננסי ועם המגמות שהולכות ומצטיירות, וכן ההיכרות עם אפשרויות חדשות שנפתחות – כל אלו מאפשרים להצביע על יוזמות והזדמנויות שבעל העסק יתקשה להבחין בהן.

היועץ העסקי גם מביא ניסיון רב בתור מנהל של עסקים בשטח, שכבר התמודד בעבר גם עם משברים ואתגרים שונים ויציאה מהם, לצד השכלה כלכלית – אקדמית נרחבת. לכן ביכולתו לסייע בייצוב וארגון התשתית שתעזור לעסק בזמן יציאה מהמשבר, ובו בזמן להקטין את הנזקים הנוצרים ושעדיין מצטברים בגינו. את הייעוץ ניתן לקבל בעסק עצמו (במידה שהדבר עולה בקנה אחד עם ההנחיות), או במקומות אחרים, וניתן גם לקבלו באמצעים דיגיטאליים מבלי שהיועץ יגיע אל מקום הפעילות הפיזי.

תשתיות הפרסום והשיווק

מצד אחד, הנטייה הנכונה בתקופת המשבר היא לצמצם בעלויות שאינן ממש חיוניות, ותקציב הפרסום כלול בהן. מצד שני, במיוחד כאשר אנו שומעים על התכוננות ליציאה מהמשבר, זהו הזמן להחזיר את המחשבה לנושא הפרסום שייתן תשתית של חשיפה, חזרה למודעות, ובהמשך לקוחות ומכירות. יש לקחת בחשבון שיהיה יתרון לעסקים שיידעו לפרסם נכון ומדויק בתהליך בתהליך היציאה.  אם אינכם יודעים עדיין חשוב שתדעו שהמדיה הדיגיטלית מציעה אפשרויות פרסום ושיווק בתקציבים סבירים ומוגדרים. יש הרבה פלטפורמות שניתן להיעזר בהן, וחלקן מאפשרות הגדרת תקציב ברמה מדויקת לחלוטין, שגם יש בה קורלציה בין התשלום ויעילות הפרסום. עוד חשוב לדעת כי בימים אלו, בגלל המשבר, ניתן למצוא הצעות עוד יותר נוחות ומשתלמות שמציעים גורמים בתחום הפרסום והשיווק, מה שיכול לעלות בקנה אחד עם תקציב מוגבל.

את הנוכחות במדיה הדיגיטלית ניתן לחזק כאמור במספר דרכים ופלטפורמות, וגם כאן יועץ עסקי מיומן יכול להביא מידע רב ערך ואף לכוון אתכם לאנשי מקצוע רציניים. זכרו שלצד הירידה הכללית במכירות ובפעילות העסקית ברוב המגזרים, אותו "זמן פנוי" מביא לעלייה משמעותית בצריכת תכנים באינטרנט וברשתות החברתיות. לכן, זהו זמן טוב לחזק את הנוכחות ולקבל חשיפה לקהל שכרגע יותר פנוי לצרוך תכנים לעומת ימים רגילים.

לדוגמא, ניתן לנצל את דף הפייסבוק, את האינסטגרם והלינקדאין ליצירת תכנים שיוצרים שיתוף והזדהות ברמה האישית. הזמינו תגובות מצד העוקבים שלכם והגיבו לתגובות שלהם, צרו רשימות תפוצה של לקוחות ובעלי עניין בפעילות העסק, ובאופן כללי דאגו להישמר בתודעה ואף לחזק את הנוכחות, כדי שביציאה מהמשבר יהיה עם מי לדבר. אם אינכם מבינים מספיק במדיה הדיגיטלית, כדאי להסתייע באנשי מקצוע מיומנים, אשר יידעו לספק תוצאות בהתאם לאסטרטגיה שלכם ותחת מגבלות התקציב.

לנצל את המומנטום של היציאה מהמשבר

היציאה מהמשבר תהיה אומנם הדרגתית אבל סביר להניח שהרצון של הלקוחות שלכם כמו כול אזרחי המדינה יהיה לצאת כמה שיותר מהר ולחזור לשגרה, סביר גם להניח שאנשים ירצו לפצות את עצמם על התקופה הקשה שעברו . בד בבד ויש לקחת בחשבון שחלק מהמתחרים העסקיים שלכם יחזרו לאט לאט או שאולי חלקם פשוט יעלם ולכן יש לנצל את זמן הדמדומים הזה כדי לפרוץ חזק ולנצל את המומנטום של היציאה מהמשבר .

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם