15/10/2019 מאת: ירון לוי

קביעת יעדים היא סוגיה המעסיקה רבים מבעלי העסקים בשלבים ומצבים שונים של הפעילות. לכאורה מדובר בעניין פשוט: רק מגדירים לאן רוצים להגיע ומתחילים ללכת. אולם כמו במקרים רבים אחרים, גם במקרה הזה המציאות יותר מורכבת ומערבת אתגרים מהפן הפיננסי והאישי כאחד. אז בשורות הבאות נבהיר בקצרה איך לקבוע יעדים לעסק ומדוע חשוב לבצע זאת עם ליווי של יועץ עסקי.

מה רוצים להשיג?

על מנת להציב יעדים צריך להבין תחילה מה רוצים להשיג וכבר כאן אנו נתקלים במורכבות מסוימת. ראשית, היעדים תלויים במצב הנוכחי של העסק, בדגש על המצב הפיננסי, ובמקרים רבים אנשים נסחפים אחרי חלומות שאינם עולים בקנה אחד עם המציאות. כך לדוגמא, יזם המעוניין להקים עסק חדש ושואף לראות רווח אופטימאלי בתוך 5 חודשים, צריך לבצע הגדרה מחדש של היעדים שלו לאור הבנת השוק, הענף, התחרות, ההוצאות וההיבטים השונים של הקמת והרצת עסק. במילים אחרות, כדי להציב יעדים אנו צריכים להבין היכן אתם בכלל נמצאים מבחינת מכירות, רווחיות, הוצאות, מוניטין, מיתוג וכן הלאה.

יחד עם זאת, הגדלה של הרווחיות היא רק אחד מסוגי היעדים שניתן להציב לעסקים. כך למשל, ייתכן שהמטרה תהיה יותר ברמה האישית – לעבוד פחות שעות בשבוע, למצוא איזון יותר טוב בין הבית לעבודה וכדומה. וישנן גם מטרות שהן יותר ברמת המיתוג, למשל להגיע לחשיפה הרבה יותר רחבה ברשת, להיחשב למותג מוביל בתחום, וכדומה. 

אם כך, מה שיש לעשות בשלב הראשון הוא להגדיר את המטרות לפי חלוקה לתחומים ותתי תחומים, ובהתאם למה שבאמת קורה בעסק ובשוק. ואולם, רבים נתקלים במכשול עוד הרבה יותר מוקדם, כלומר מתקשים אפילו להגדיר לעצמם יעדים (עם וללא קשר למציאות). אכן, על מנת להגדיר את היעדים יש גם להבין את החזון, את החלומות ואת הערכים שלכם, מה "עושה" לכם את זה, מה ייתן מוטיבציה, סיפוק ותחושה של הצלחה. לא פעם אנשים מתקשים להגדיר זאת וזקוקים לסיוע של יועץ עסקי שינחה אותם בתהליך של בירור החזון והיעדים הנגזרים ממנו. כפי שראינו, הגדרה של היעדים תלויה גם במציאות הקיימת ולכן יועץ עסקי בעל הבנה כלכלית וניסיון רב, יכול לסייע רבות בנושא.

ומה הלאה?

בסיוע של יועץ עסקי תוכלו כאמור לבנות רשימה של יעדים לעסק תחת הגדרות שונות. לעיתים זו יכולה להיות רשימה ארוכה למדי שאליה יש לחזור, להתבונן, לחשוב ולהגדיר את סדרי העדיפויות. כלומר, אילו יעדים הם החשובים ביותר עבורכם ואילו יכולים לעבור לרמת חשיבות משנית. כעת ניתן לקחת את היעדים מסדר העדיפות העליון ולבחון כיצד הם משתלבים זה בזה (בסופו של דבר הם אכן משתלבים ומשלימים אחד את השני). עכשיו גם ניתן להתחיל ולחשוב על הדרכים שיובילו אל היעד, כלומר להתחיל לרדת אל הפרטים המעשיים – למשל בניית אתר ויציאה עם קמפיין שיווקי ברשת, עבודה על הלוגו ופרטי המיתוג האחרים של העסק, הפחתה של עלויות הייצור ו/או התקורות בדרכים שונות, וכן הלאה. 

לצד ההיבטים המקצועיים, לעיתים קרובות נתקלים בעלי עסקים בחסמים המצויים ברמה האישית, אשר עומדים בינם ובין היעדים שהציבו. לדוגמא, יש שאינם מעיזים להציב יעדים מספיק גבוהים בשל חוסר אמון בעצמם, יש הנרתעים מהמהלכים שנדרשים לביצוע (למשל התחלת שיתופי פעולה עסקיים), יש שאינם מכירים מספיק טוב את נקודות הכוח שלהם, ויש שאינם יודעים כיצד לנצל את נקודות הכוח הללו למען השגת המטרות. תפקידו של יועץ עסקי הוא לסייע בכל אלו. 

במילים אחרות, הצבת יעדים לעסק אינה רק תהליך מקצועי-פיננסי אלא גם תהליך אישי של בירור החזון והחלומות, הגדרה של הערכים והרצונות, הכרת נקודות התורפה והכוח שיכולות לסייע (הן ברמת העסק והן ברמת הכישורים העסקיים), עיגון של השאיפות אל המציאות, חידוד היעדים שהוצבו ובניית הדרכים ליישומם. ייתכן שהדבר נשמע קצת מורכב אולם מדובר בתהליך קצר וממוקד שעושה סדר ומאפשר להתקדם הלאה באופן ברור ולכיוון שמתאים לכם.  

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.