איך בונים תקציב שיווק?

שיווק ופרסום הם מהיסודות שעליהם עומד העסק, איתם הוא רץ ומתפתח, מגיע ללקוחות ולמחוזות חדשים, שומר על רמת הכנסות נאותה, מגדיל את המחזור וכן הלאה. יחד עם זאת, כמו כל תחום בו העסק משקיע יש לבנות עבור השיווק תקציב הולם, אשר מצד אחד יעניק מענה אופטימאלי למטרות באמצעות אפיקי הפרסום הרלוונטיים, ומצד שני עושה זאת בצורה משתלמת המצדיקה את עצמה. בשורות הבאות נסביר איך בונים תקציב שיווק וכיצד יועץ עסקי מיומן יכול לסייע בכך.

על פניו, בניית תקציב השיווק היא מלאכה פשוטה. כל שצריך לעשות הוא לחבר את המספרים: כמה אלפים שהולכים אל המדיה הדיגיטלית, כמה אלפים שהולכים אל מוצרי קידום מכירות, כמה אלפים שהולכים אל שילוט חוצות וכן הלאה, והסכום המתקבל הוא תקציב השיווק שלכם. יחד עם זאת, כמו הרבה דברים בחיים, בעסקים ובכלכלה, הדברים אינם כה פשוטים. מדוע?

מפני שכל עסק פועל בשוק שונה מבחינת התחרות, קהלי היעד, אפשרויות ההגעה לקהלים אלו ועלויותיהן, היותן אפקטיביות פחות או יותר, השאיפה להגיע לכמות מסוימת של לקוחות, היכולת לטפל בעלייה בכמות ההזמנות, עמידה בהגדרות ומטרות של התוכנית העסקית, מגבלות התקציב הכללי של העסק, מצב תזרים המזומנים שלו, ועוד הרשימה ארוכה.

לכן, בניית תקציב שיווק לעסק היא משימה שיש להתייחס אליה ברצינות, ועוד הרבה לפני שמגיעים אל השורה התחתונה יש להתייחס לכמה וכמה פרמטרים, אותם נתאר להלן.

אפשרויות שיווקיות ועלויותיהן

לא פעם בעלי עסקים אינם מכירים את מכלול הערוצים השיווקיים הפתוחים בפניהם. אם הדבר נכון גם לגביכם כדאי שתפנו אל יועץ עסקי בעל ניסיון רב ובקיאות בתחום הפרסום והשיווק, אשר מחזיק גם בהשכלה כלכלית הולמת. היועץ העסקי יוכל להסביר לכם לגבי כמה אפיקי שיווק מרכזיים, מידת האפקטיביות שלהם ועלויותיהם, למשל:

  • קידום אורגני בגוגל – אם עדיין אין לכם אתר אינטרנט חשוב מאוד שיהיה כזה ויפה שעה אחת קודם. העלויות יכולות להתחיל באפס (בניית אתר בחינם על פלטפורמות שונות) ורק תשלום על אחסון ודומיין, ולהגיע עד עשרות אלפי שקלים לאתר גדול ומרהיב. גם אם יש לכם כבר אתר במצב מניח את הדעת הרי שקידום אורגני הוא בגדר חובה על מנת ליהנות מחשיפה נרחבת וממוקדת ברשת. על פי רוב העלויות עומדות על אלפי שקלים בחודש ואף למעלה מכך, וצריך לקחת בחשבון שהגעה למקומות גבוהים בגוגל לוקחת זמן.
  • קידום ממומן בגוגל – זוהי אפשרות המתאימה לעסקים שרוצים לתת בוסט חד פעמי לאתר שלהם, למוצר או לשירות מסוים, למבצע לרגל החגים וכדומה. כאן מגיעים באופן מיידי אל התוצאות הראשונות של גוגל ומשלמים סכום מסוים על כל גולש שמקליק על המודעה שלכם. יש בערוץ הזה שליטה טובה ומדויקת מאוד על התקציב שכן ניתן להגדיר את הסכום היומי/השבועי/החודשי, והקמפיין מפסיק באופן אוטומטי עם ההגעה. ראוי לציין כי התשלום על כל הקלקה משתנה ותלוי בין היתר במידת התחרות בענף שלכם ובמילות המפתח שאתם רוצים לקדם.
  • רשתות חברתיות – גם פייסבוק, אינסטרגם, לינקדאין, יוטיוב ורשתות חברתיות נוספות, מהוות אפיקי שיווק שכדאי לעשות בהם שימוש מושכל. גם אצלן קיימות אפשרויות של קידום אורגני המצריכות עבודה והשקעה לטווח ארוך לעומת פעולות של קידום ממומן המאפשרות להשיג תוצאות בזמן קצר.
  • שיתופי פעולה – יועץ עסקי מיומן גם יבאר לכם את האפשרות של קיום שיתופי פעולה עסקיים. מדובר לרוב בפנייה אל עסק שאינו מתחרה ישיר שלכם אלא פועל בתחום משיק, המציע שירות משלים לשלכם, דבר שיכול להביא לכם עוד לקוחות מבלי להשקיע הרבה כסף או זמן. במידת הצורך היועץ העסקי יעזור לכם להתגבר על חסמים שמעכבים אתכם מלעשות את המהלך הזה.
  • ערוצי שיווק נוספים – יש רבים כאלו ובהם השתתפות בכנסים ואירועי קידום מכירות, השקעה במוצרי קד"מ, שלטי חוצות, שילוט על רכבים, נטוורקינג, פניות יזומות, המדיות הוותיקות כמו הרדיו והטלוויזיה, ועוד. מטבע הדברים, לכל אחד מאפיקים אלו יש את העלויות המאפיינות אותו.

אתגרים והיבטים בבניית תקציב שיווק

כאשר אתם יושבים לבנות את תקציב השיווק של העסק, עד מהרה תיתקלו בכמה אתגרים לא פשוטים. בראש ובראשונה, כאשר אנו מדברים על שיווק ופרסום איננו יודעים מה יעלה בחכתנו, ולכן מדובר רק בהערכות לגבי כמות הלקוחות שנצליח להשיג. יועץ עסקי מיומן יוכל להפנות אתכם אל נתונים מדויקים המביאים ממוצעים של אפקטיביות הפרסום בערוצים השונים, אולם בסופו של יום – עדיין מדובר בתחזיות. אכן, כמו כל השקעה יש כאן מרכיב של סיכון שאותו נרצה להתאים ולאזן בין שני צדדים: מצד אחד, תקציב העומד במסגרת היכולות הכלכליות של העסק, ומצד שני תקציב שמספק מענה הולם למטרות שהצבתם.

לכן אחד ההיבטים שיש להבין אותם היטב הוא המצב הכלכלי של העסק, כפי שמתארים אותו הדוחות הכלכליים וכפי שחוזה התוכנית העסקית. מצד אחד, מטרתו של התקציב השיווקי היא למנוע מצב בו תידרשו לפתע, במהלך השנה, להשקעות גבוהות שלא היו מתוכננות על מרכיב זה. מצד שני, הוא חייב להיות מעוגן אל קרקע המציאות בהתאם להתחייבויות שלכם, ההוצאות וההכנסות הצפויות, מצב תזרים המזומנים וכדומה, על מנת שלא תיכנסו להשקעה שתכביד עליכם ואף לא תוכלו לעמוד בה.

יש לציין שאם מדובר בעסק חדש צריך לקחת בחשבון כי תקציב השיווק יהיה יחסית גבוה לאורך תקופת ההרצה והשנים הראשונות, במטרה למשוך ולייצב את קהל הלקוחות שבשלב זה עדיין איננו מודע לעסק וליתרונותיו. בעסקים חדשים יש לבנות את התקציב ממש מהתחלה בהסתמך על ניסיונו של היועץ העסקי, ובהתבסס על שקלול פרמטרים כגון מידת התחרותיות בענף, אפיקי הפרסום המקובלים, האזור המסוים בארץ או לחילופין המדינות שאליהן מעוניינים לפנות, וכדומה.

לעומת זאת, אם מדובר בעסק קיים ניתן ורצוי להתבסס בבניית התקציב על נתוני העבר. כאמור, אנו עוסקים במידה רבה בתחזיות והמטרה שלנו היא להקטין את הסיכון למינימום. לכן ניעזר בתקציב שאיתו עבד העסק בשנה החולפת ונראה על כמה הוא עמד, במה הושקע, מה הלך טוב יותר ופחות ומדוע, ומה הצליח התקציב להביא מבחינת ההכנסות. לאחר מכן נבחן את המטרות לשנה הבאה: האם נרצה להביא עוד לקוחות, כמה אנו מרוויחים על כל לקוח, האם נוכל לטפל בעלייה בכמות ההזמנות, וכיוצא בזאת. מאחר שאנו כבר מבינים פחות או יותר מהי ההשקעה הכספית הנדרשת בכל אפיק שיווקי, ומהם הערוצים שהצליחו יותר, נוכל כבר לגזור את הסכום שנרצה להשקיע בהם השנה.

לבסוף, כאשר בונים תקציב שיווק יש להתייחס אל מצבים מיוחדים בהם נתון העסק. למשל, תקציב השיווק של השנה החולפת עשוי שלא לתת את הבסיס הרצוי במידה שאל תחום הפעילות ו/או לאזור הגיאוגראפי שלכם נכנס שחקן חדש, שמפגיז בקמפיינים המאיימים על מעגל הלקוחות שלכם. כמו כן, התקציב הקודם עשוי שלא לתת בסיס מספיק טוב אם יש כוונה להתרחבות משמעותית, החל בפתיחת סניף חדש, הכנסת ליין מוצרים חדש וכדומה. בנוסף לכך, אם העסק עבר השנה טלטלה או משבר אשר לווו בפגיעה בשמו הטוב ובמוניטין שלו, הרי שיהיה צורך להשקיע בצורה מאסיבית יותר בפרסום ושיווק אפקטיביים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם