איך עושים בדיקת התכנות לעסק?

רבים וטובים בישראל מחליטים מדי שנה לפתוח עסקים חדשים במגוון מגזרי פעילות. יחד עם זאת, המרחק בין החלומות היפים למציאות עשוי להיות גדול, ועל מנת שהמיזם יצליח בטווח הקצר והארוך כאחד יש לתכננו וליישמו באופן רציני ומקצועי. אחד השלבים הראשונים והחשובים ביותר הוא בדיקת התכנות כלכלית למיזם העתידי. במאמר הבא יוסבר איך עושים בדיקת התכנות לעסק, מדוע היא כה חשובה וכיצד יועץ עסקי יכול לסייע בכך.

מדוע יש לבצע בדיקת התכנות לעסק?

ראשית, יש להבהיר כי בדיקת התכנות כלכלית אינה בגדר המלצה אלא מהווה צעד חשוב וחיוני, שממש לא כדאי לצאת לדרך בלעדיו. על כך מעידים למרבה הצער, לא מעט עסקים שנפלו אל הצד העגום של הסטטיסטיקה, האומרת כי חלק נכבד מהמיזמים העסקיים הנפתחים בישראל אינם צולחים את השנים הראשונות. למעשה, יותר ממחצית מהעסקים החדשים ייסגרו בתוך חמש שנים. אמנם יש היבטים כלכליים, משקיים וצרכניים שלא ניתן לשלוט בהם, אולם לא מדובר בגזירת גורל. יזמים המבצעים את תהליך התכנון, החשיבה והיישום באופן מקצועי, מגדילים משמעותית את סיכוייהם להיכנס לצד הנכון והרצוי של הסטטיסטיקה.

אין ספק שהחלומות היפים, ההתגייסות והמוטיבציה הינם חיוניים להקמת, הרצת ותפעול העסק. ואולם, לעיתים החלומות מעוורים את העין מלראות את המורכבות והאתגרים של המציאות, חלקם ברורים וגלויים ואילו אחרים נסתרים. הקמתו של עסק חדש (או קניית עסק פעיל) אינה מבוססת רק על המוטיבציה, הידע והעניין בתחום הספציפי או על כישורים אישיים, אלא גם על נתונים מדויקים וריאליים. כך לדוגמא, יש לבחון היטב את היכולות הכלכליות של היזם ואת מקורות המימון  הפוטנציאליים שלו, את העלויות המוערכות של הקמת והרצת העסק, את הוצאות הייצור והתקורות, את השוק בכללותו ואת התחרות הצפויה, את ההכנסות המוערכות בתקופת הקמת והרצת העסק, את זמן ההגעה לנקודת האיזון, וכן הלאה. כאן נכנסת לתמונה בדיקת התכנות לעסק, אותה יש לבצע עם יועץ עסקי שהינו גם כלכלן.

מהי בדיקת התכנות לעסק?

לפני שנצלול אל המרכיבים השונים של בדיקת התכנות לעסק, יש להסביר את מהותה. על קצה המזלג, בבדיקה בוחנים את הנושאים שתוארו לעיל ועוד רבים אחרים, כאשר המטרה המרכזית היא להגיע למסקנה לגבי המיזם, שיכולה להיות אחת משלוש:

  1. הולכים על הקמת העסק כפי בהתאם לקונספט שעליו חשב היזם (GO).
  2. הולכים על הקמת העסק אולם עם שינויים מסוימים בקונספט ובמרכיבים, על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה שלו.
  3. מוותרים על המיזם לאור ההבנה שלא ניתן להגיע לרווחיות, אפילו אם יבוצעו שינויים מסוימים (NO-GO).

זוהי המטרה הראשונה של בדיקת התכנות כלכלית, אך ישנה מטרה עיקרית נוספת ולא פחות חשובה: במידה שמחליטים ללכת על הקמת העסק , הבדיקה מספקת מסקנות ונתונים שאותם יוצקים בהמשך אל תוכנית עסקית, תוכנית כלכלית ותוכנית עבודה מסודרת לתקופת ההקמה וההרצה של העסק. כלומר, הבדיקה אינה מסתפקת במסקנות כלכליות, חדות ופשוטות לכאורה, אלא מייצרת תשתית נכונה, מעמיקה, מדויקת ומציאות לביסוס פעילות העסק בשנים הראשונות.

ניתן להבין, אם כן, שמדובר בבדיקה יסודית ורצינית, המצריכה ידע כלכלי נרחב, היכרות מצוינת עם תחום הפעילות והשוק, ניסיון רב בהקמת וניהול עסקים, וכמובן עבודת מחקר מקצועית. ביצועה חיוני למניעת כישלונות העלולים לעלות ליזם ביוקר בזמן ובכספים, בעוגמת נפש ואף במשבר כלכלי חמור, ומאידך היא חיונית לביסוס עסק יציב ומשגשג לאורך זמן.

ממה מורכבת בדיקת התכנות לעסק?

בשורות הבאות נביא סקירה קצרה ותמציתית של חלק מהנושאים הנבחנים במהלך בדיקת התכנות לעסק. כמובן שכל אחד מהנושאים הללו נבחן לעומקו על היבטיו השונים והשלכותיו, ועל המסקנות והצעדים האופרטיביים המשתמעים מהנתונים:

  • הגדרת קונספט העסק – הגדרת הקונספט מבוססת על השירותים המתוכננים לרבות פירוט מדויק של המוצרים והשירותים, אפיון קהלי היעד, דרכי מכירה מתוכננות, הפתרונות שהמוצר/השירות מעניק לצרכים מסוימים, מיקום מיטבי לעסק הלוקח בחשבון את תנועת קהל היעד ואת מיקומי המתחרים, מיתוג העסק וכיוצא בזאת.
  • מצב השוק – יש לבחון ולהבין היטב את מצבו הנוכחי והצפוי של השוק אליו מתכוון היזם להיכנס, למשל מבחינת התמחור של המתחרים על מוצרים ושירותים דומים, שולי הרווח המקובלים בענף ומהי הרווחיות הצפויה ליזם, וכן יש לבדוק ולהגדיר יתרונות של מוצרי ושירותי העסק המתוכנן בהשוואה למתחרים שכבר פועלים בשוק, למשל עלויות נמוכות, איכות משופרת, חוויית קניה נוחה יותר וכדומה.
  • הערכת עלויות – פתיחת עסק כרוכה בהוצאות בלתי מבוטלות, המשתנות כמובן בין תחומי העיסוק השונים. העלויות כוללות בין היתר רכישת מלאי מוצרים ראשוני, רכישת ציוד ומיכון לתחילת הפעילות, ביצוע שיפוצים במבנה הנבחר, הוצאת רישיונות ואישורים מהרשויות, וכדומה. עוד יש להתחשב בהוצאות שוטפות כגון כוח אדם והעסקתו, אחזקת ושכירות המבנה, ציוד משרדי, חשמל, ארנונה וכן הלאה.
  • תמחור- יש להעריך מראש את מחירי המכירה של המוצרים והשירותים על בסיס העלויות הספציפיות של העסק ועל בסיס השוואת המתחרים. בתוך כך, יש לבדוק האם בכלל ניתן להרוויח מספיק כדי להצדיק את המיזם. לעיתים השוק רווי והרווחיות בענף כה נמוכה עד שאין סיבה מוצדקת להיכנס, או לחילופין צריך למתג אחרת או לשנות קונספט.
  • מקורות מימון – לאור העלויות הגבוהות (לעומת ההכנסות הנמוכות יחסית של תקופת ההרצה), ברור שיש לבחון את מקורות המימון העומדים לרשות היזם ואת היכולות הכלכליות שלו. לדוגמא, יש לבדוק את ההון העצמי של היזם, את סיכוייו לקבל מהקרן להלוואות בערבות מדינה או מהבנקים את ההלוואה בסכום הנדרש, ובסופו של דבר את היכולת לעמוד בעלויות תקופת ההקמה וההרצה של העסק.

חשיבותו של סיוע מקצועי

כפי שניתן להבין, בדיקת התכנות לעסק אינה משחק ילדים, לא מבחינת מורכבותה, לא מבחינת הסקת המסקנות הנכונות, ובוודאי לא מבחינת העתיד המונח על כף המאזניים. לכן, לצורך הבדיקה יש לפנות אל יועץ עסקי שיבצע אותה בצורה רצינית, מעמיקה ונאמנה, תוך שמירה על הזהירות המתחייבת וראייה מציאותית של הדברים. מעבר לכך, סיוע של יועץ עסקי אינו מתחיל ונגמר בבדיקת ההיתכנות. כאמור לעיל, בדיקת התכנות לעסק היא רק שלב אחד ראשוני וחיוני בהקמת עסקים חדשים, והיועץ העסקי מלווה את היזם בכל השלבים. בין היתר, הוא מסייע לבעל העסק לחדד את הקונספט בהתאם לממצאים, לבנות את התוכנית העסקית ואת תוכנית העבודה, לפנות אל מקורות המימון הפוטנציאליים, וגם לחשוב, להחליט ולארגן עוד קשת רחבה של מרכיבים הנדרשים לביסוס עסק יציב ומצליח.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון  035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם