יועץ אסטרטגי – מה זה ומי צריך?

בשנים האחרונות בוחרים יותר ויותר עסקים, ארגונים וחברות בישראל לקבל ייעוץ אסטרטגי, אשר נוגע בחזון הבסיסי, במטרות העיקריות ובדרכי ההגשמה שלהן. מיהו היועץ האסטרטגי, באילו עניינים הוא מייעץ ומתי כדאי להזמין את שירותיו? על כל אלו ועוד במאמר הבא.

מיהו היועץ האסטרטגי

התשובה לשאלה זו אינה אחידה שכן היא תלויה בתחום המסוים בו נדרש הייעוץ. כך לדוגמא, קיים הבדל משמעותי בין ההשכלה, הניסיון והכישורים הנדרשים מיועץ אסטרטגי של גוף פוליטי, לבין יועץ אסטרטגי לתאגיד ענק. בכל הקשור לעסקים, הייעוץ עשוי להידרש בשלבים מסוימים ולאור תמורות שונות בעסק, אך כמעט בכל המקרים מעורב היבט פיננסי מובהק. על כן, חשוב מאוד שליועץ תהיה השכלה אקדמית פיננסית.

כמו כן, מאחר שמדובר בנדבכים הבסיסיים והעקרוניים ביותר שינחו את העסק לאורך תקופה ארוכה, חשוב שליועץ יהיה ניסיון אמיתי בשוק העסקים וכמובן בתפקיד ניהולי. בנוסף, חשוב במיוחד שהיועץ יכיר את השוק המקומי בכלל, ואת הענף בו העסק שלכם פועל בפרט. מטבע הדברים, ככל שליועץ יש יותר ניסיון בתחום הייעוץ האסטרטגי, כך עולים הסיכויים שיצא לו לעבוד עם עסקים מתחומים מקבילים לשלכם ובסדר הגודל של פעילותכם. ברור שככל שההיכרות שלו טובה יותר עם תחום העיסוק שלכם, עם השוק והשחקנים, ועם התמורות והדרישות המיוחדות של הענף שלכם, כך ביכולתו לספק מענה מדויק, נכון ואפקטיבי יותר.

באילו זמנים יש צורך ביועץ אסטרטגי?

זוהי שאלה חשובה והתשובה עליה משתנה בהתאם לצרכי ופעילות העסק. ראשית, ניתן לומר באופן כללי שעסק שעדיין לא קיבל ייעוץ אסטרטגי לאורך תקופת פעילותו, יפיק תועלת מרובה מהיועץ ללא קשר לשלב המסוים בו הוא נמצא. עולמנו הופך במהירות לכפר קטן, בכל שנה נכנסים שחקנים חדשים, מוצרים שנותנים מענה משופר ללקוח, טכנולוגיות המסייעות לייעל את השירות, והתחרות הולכת ונעשית מורכבת יותר. לכן, מעבר למענה המהיר והטקטי שיש לתת לשינוים אלו על מנת להצליח, יש גם לבחון ולמקד את האסטרטגיה שמנחה ומובילה את הפעולות.

האסטרטגיה היא כמו המצפן או המגדלור שלפיהם נעה הספינה של החברה, הארגון או העסק, לעיתים לכאן ולעיתים לשם, אך בתוך הגלים הסוערים אנו יודעים מי אנחנו ולאן אנו שטים. ארגונים המכבדים את עצמם פונים אל יועץ אסטרטגי מעת לעת, בדיוק בגלל השינויים המהירים והדינאמיים של העידן הנוכחי. מדוע הם עושים זאת? מפני שהם יודעים שלעיתים יש צורך לחזור, להזכיר ובמידת הצורך גם לשנות את החזון והמטרות של החברה, וכמובן את התוכניות והצעדים הנגזרים מהם על מנת לעמוד ביעדים.

מלבד זאת, קיימים שלבים שונים בחיי העסק שבהם שירותי יועץ אסטרטגי נדרשים ביתר שאת. כך לדוגמא, ייתכן שהעסק מדשדש כבר תקופה ארוכה ואפילו נקלע למצב משברי. יכולות להיות סיבות רבות למצב מצער זה, החל בהתנהלות לא אפקטיבית ועד לבעיית מכירות ושיווק, אך במקרים רבים הדבר מעיד שיש לחזור אל הבסיס. כלומר, יש להיזכר ולחשוב מהו החזון של העסק וה- "אני מאמין" שלו, כיצד הוא רואה את עצמו בעתיד הנראה לעין, מהם הערכים והאיכויות שמנחים ומבדלים אותו, וכיצד הוא מתכוון ליישם את כל אלו ולכוון את מהלכיו על פיהם.

כפי שאמרנו, יועץ אסטרטגי טוב לעסקים הוא מי שמחזיק בהשכלה וניסיון פיננסי, ולכן תרומתו הולכת הרבה מעבר ל- "סיעור מוחות" באשר לעתיד החברה. הייעוץ שהוא מעניק אינו "ברומו של עולם" אלא נובע מתוך ראייה והבנה אמיתית של הפרטים הקטנים המסתתרים בדוחות הכלכליים, איתור הנקודות הבעייתיות והכרת אפשרויות מגוונות לפתרונן. יתר על כן, במידה שהיועץ גם מחזיק ביכולות ובניסיון בתחום אימון המנהלים, ביכולתו לספק מענה והכנה אישית לקראת שינויים שעשויים להתבקש עקב שידוד המערכות הטקטי והאסטרטגי.

יחד עם זאת, ממש לא כדי להמתין עם פנייה ליועץ אסטרטגי עד שמופיעים קשיים, או כאשר מצב משברי מסתמן באופק. כפי שראינו, הייעוץ מועיל וחשוב בכל תקופה בחיי העסק ובפרט כאשר חושבים על שינויים מהותיים בפעילות העסק, כמו חידוש מותג, הצעת שירותים חדשים, צמצום פעילות בשוק מסוים או בכלל, ביצוע שינויים רציניים בפן התפעולי, חילופי מנהלים, הכנסה של שותף, שאיפה להיכנס אל תחום חדש בישראל או בחו"ל, וכדומה. יש להדגיש כי דברים אלו נכונים לגבי עסקים מכל תחום פעילות במשק ומכל סדר גודל, שכן המילה "אסטרטגיה" אינה גדולה על אף אחד.

הקושי לקבל ייעוץ אסטרטגי

בדומה לשירותים, כלים ותפיסות עסקיות רבות, גם הייעוץ האסטרטגי תפס תחילה תאוצה במדינות המערב ובהדרגה מחלחל גם אל השוק המקומי. אחת הסיבות המרכזיות לכניסה המאוחרת של הייעוץ למחוזותינו, טמונה למעשה בשורה האחרונה של הפסקה הקודמת. למרבה הצער, בעלי עסקים רבים באמת חושבים שהמילה "אסטרטגיה" גדולה עליהם. כתוצאה מכך ההתנהלות של העסק היא ברמה הטקטית והזמנית בלבד, והנטייה היא לפעולות ותגובות מזדמנות, ללא תפיסה כוללת המנחה ומגדירה את הצעדים. ייתכן שהתנהלות זו מצליחה לזמן מה, ואפילו לתקופה ארוכה, אך עקב השינויים והשלבים הרבים כבר קשה לזהות את "עמוד השדרה" שממנו יוצא הרציונאל וממנו נובעות הפעולות. מכאן קצרה הדרך לתחושה של הנחת טלאים, כיבוי שריפות ובלגן שאיכשהו מתפקד אבל עלול לאבד את הדרך ולהתפרק מול אתגרים שונים.

מכאן גם עולה סיבה נוספת לקושי לפנות לייעוץ אסטרטגי, והיא שכבר התרגלתם לעבוד בצורה מסוימת. זו אולי לא השיטה הטובה ביותר, לא מביאה למיצוי הפוטנציאל של העסק, או להגשמת היעדים המקוריים, אבל אתם גומרים את החודש וזה מספיק. לעומת זאת, הכנסת יועץ אסטרטגי מאיימת באיזשהו שינוי ומרבית בני האדם חוששים משינויים. ואם לא די בכך, יועץ אסטרטגי נוגע בליבת העסק, באור ובמצפן שמכוונים אותו, וחלק גדול מהמנהלים ובעלי העסקים עשויים לחשוש מאדם מקצועי המתערב בעניינים אלו.

לכן, חשוב להבין שייעוץ אסטרטגי נעשה אך ורק למענכם ובשיתוף פעולה מלא אתכם. הוא לא נועד לבקר, לשפוט או לשנות אתכם, אלא להיפך – לחזק ולגבש את התפיסה העסקית, להזכיר את מה שחשוב ולעזור לכם להתוות את הכיוון שמתאים לעסק – כפי שאתם רואים אותו.

ממשיכים ללוות אתכם לאורך הדרך

חשוב להדגיש שאנו לא מסתפקים בלמידת העסק, בכמה ישיבות ובהוצאות דוחות ומסקנות, כי הרי את כל אלו יש ליישם בהתמדה ובנחישות לאורך זמן. לכן, אנו ממשיכים ללוות אתכם ככל הנדרש, מסייעים בהיבטים ובאתגרים השונים שכרוכים ביישום ההמלצות שלנו, בין אם ברמה האישית או הארגונית, עוקבים אחר הצלחת התהליך ובמידת הצורך יושבים אתכם על המדוכה כדי לבצע שינויים.

לפרטים נוספים על ייעוץ אסטרטגי והתאמתו לכם, אנו מזמינים אתכם לשיחה עם היועצים העסקיים שלנו ולקביעת פגישה ראשונה ללא עלות וללא התחייבות. לשם כך, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם