תכונות אופי חשובות של בעל עסק

יש תכונות רבות שמסייעות לבעל עסק להצליח ומטבע הדברים לא כולם מחזיקים בהן. מה שחשוב להבין הוא שאין כישורים שהם אך ורק מולדים ושאת הכל אפשר לשפר עם הזמן והניסיון. מצד שני, הרבה פעמים זמן וניסיון לבדם אינם מספיקים ויש צורך ללמוד ולפתח את התכונות עם מישהו שיודע להנחיל אותן.

בדיוק לשם כך מיועד האימון העסקי שבו היועץ עובר עם בעל העסק על מגוון הכישורים הנדרשים. היועץ מביא ארגז כלים נרחב שרכש במשך שנים של ניהול בשטח, ובליווי של מנהלים ובעלי עסקים ממגזרים שונים. חשוב להדגיש כי לא מדובר בייעוץ תיאורטי המתבסס רק על ספרים וקורסים, אלא הוא מחובר ישירות למה שקורה בעסק. היועץ לומד לעומק את מה שקורה, עומד על בעיות במישורים שונים (לרבות במישור הניהולי) ומציע את הכלים היעילים לביצוע שינוי. בתוך כך, היועץ זמין לבעלי העסק ומלווה אותם, ואפשר להתייעץ איתו לאורך הזמן בשאלות והתלבטויות. לכן, כאשר אתם קוראים את המאמר הבא קחו בחשבון שכל תכונה המובאת להלן אפשר בהחלט לשפר באמצעות אימון עסקי.

הובלה ומנהיגות

מדובר במאפיין אישיותי חשוב מאוד של בעלי עסקים, אשר במקרים רבים נדרשים להניע עובדים, לדרבן אותם ולתת להם חיזוקים להתפתחות, חתירה קדימה והתייעלות. מובן מאליו שכדי להשיג את המטרות האלו צריכה להיות כריזמה בסיסית, אך לא די בכריזמה. בעל העסק צריך גם להוות דוגמא ומודל לעובדים על ידי מעורבות גבוהה, הכרה של הפרטים, השקעת זמן, עניין ממש בתחומי הפעילות השונים, והרגשת של שמחה ועידוד מהצלחות ומכניסה לפרויקטים חדשים. בעל עסק כזה מסייע לכל עובד לשפר את הכישורים והמיומנויות, להתפתח באופן אישי ולהתגבר על חסמים ומכשולים. המעורבות הגבוהה, החתירה קדימה והדוגמא האישית, מאפשרות להוביל את העובדים ואת העסק בכללותו.

בחירת עובדים והאצלת סמכויות

תנאי בסיסי הוא שבעל העסק יהיה בעל ידע מצוין בתחום הפעילות, ומלבד זאת הוא נוגע באופן שוטף גם בתחומי המכירות, הפיננסים וכיוצא בזאת. למרות שחשוב שיהיה מעורב בתחומים אלו ויקדיש להם זמן הולם, אין הכרח שיהיה "אשף" בתחומים אלו. מצד שני, הדבר מחייב אותו להסתייע באנשים שאכן מחזיקים בידע ובכישורים הולמים, בין אם מדובר בשותף, בעובדים מקצועיים או ביועץ עסקי שמלווה אותו. על כן, תכונה חשובה היא היכולת לבחור בצורה נכונה את האנשים המתאימים לתפקידים השונים בעסק.

בהקשר זה חשוב לציין את היכולת להאצלת סמכויות, אשר לא כל בעלי העסקים מצטיינים בה, למשל בגלל שקשה להם לסמוך על אחרים, בגלל קשיי תקשורות וכדומה. הבעיה היא שללא האצלת סמכויות נותרת ריכוזיות יתר של משימות ותפקידים בידי בעל העסק. העומס והלחץ על כתפיו הולכים וגדלים בעוד העובדים אינם רוכשים את הידע לפתרון בעיות – למרות שהכישורים אכן קיימים אצלם. ואם כבר הזכרנו את ההתמודדות עם בעיות, תכונה טובה של בעל עסק היא יכולת לראות בעיות שצצות מעת לעת בתור אתגרים, ואפילו בתור הזדמנויות להגיע למקומות חדשים על ידי תובנות וצעדים להתפתחות. זאת, להבדיל מראיית בעיות בתור מקור לסכנה ולחששות.

יכולות שיווק ומכירה

אמנם אמרנו שבעל העסק לא חייב להיות "תותח" בכל התחומים, שאותם יכולים להשלים בעלי כישורים וידע אחרים. ואולם, בכל זאת חשוב שלבעלים תהיה היכרות טובה עם תחום המכירות והשיווק, לרבות כישורים ומיומנויות נדרשים. כלומר, לדעת כיצד לשווק את עצמם ואת המוצרים והשירותים של העסק, איך להפוך ליד לעסקה, ואיך לתמחר במחירים שבאמת מגיעים להם. יש לציין כי חלק גדול מהכישורים האלו נלמדים עם הזמן, למשל ביצוע פולואפ על מכירה, מעקב אחרי לידים, חזרה ללקוח אחרי הצעת מחיר וכדומה. דרך אגב, תכונה חשובה בהקשר זה של מכירות (וגם בתחומים אחרים של העסק), היא תעוזה. מדובר למשל בחתירה ליצור שיתופי פעולה עם גורמים מחוץ לעסק, ולהיות מספיק נועז כדי ליצור את הקשרים ולהציע יוזמות משותפות בתנאים טובים לעסק.

ניהול עצמי, ניהול זמן, משמעת ועצמאות

בניגוד לשכיר, בעל עסק הוא המנהל של עצמו על כל המשתמע מכך. לכן, חשוב שתהיה לו משמעת עצמית ומערכת ניהול פנימית אפקטיבית. זאת, בין אם מדובר בניהול נכון ויעיל של הזמן, יכולת לקבל החלטות אובייקטיביות ומושכלות בעת הנכונה, יכולת לשאת באחריות וגם רצון לשאת בה, וכן יכולת לניהול עצמי ברמה המנטאלית – הרגשית. מדובר בתכונות המסייעות להתמודד עם מצבי עומס ולחץ המופיעים לא פעם ברמה היומית.

יש לציין כי משאב מרכזי שעומד לרשות בעל העסק הוא הזמן, וחשוב שיידע לנצל את המשאב הזה בצורה נכונה. לעומת זאת, בעל עסק שלא יודע להפריד בין עיקר לטפל אינו עובד באופן יעיל ולא מנצל נכון את זמנו. מדובר למעשה ביכולת לזהות את סדרי העדיפויות הנוכחיים בעסק, לקבוע ולארגן אותם באופן מסודר ולהקדיש להם את הזמן ההולם.

יכולות לתקשורת בינאישית

אחת המשימות העיקריות העומדות לפתחו של בעל העסק היא לעשות את ההתנהלות של העובדים ליעילה ורווחית ככל הניתן. המטרה החשובה הזו יכולה להיות מושגת בדרכים שונות, כמו מתן דוגמא אישית, יכולת הובלה, שימוש בתמריצים מסוגים שונים וכדומה. כמו כן, ישנה חשיבות ליכולות אינטליגנציה רגשית. לדוגמא, על בעל העסק להיות מסוגל להקשיב לעובדים שלו ולהבין אותם. כאשר הוא מקשיב להם הוא מקבל מידע על מה שמניע את העובדים, מהם החיזוקים שיוכלו לקדם אותם, מה המצב המורל שלהם, לקבל מהם תובנות חשובות וכיוצא בזאת. כלומר, היכולת להקשיב ולתקשר עם אחרים בעסק מאפשרת לבעלים לדעת מה בדיוק קורה, לתת מוטיבציה ולגייס את העובדים להתקדמות בסביבת עבודה נעימה ותומכת.

כמובן, כישורי התקשורת הבינאישיים חשובים לא רק להתנהלות מול העובדים, אלא גם להתנהלות מול הלקוחות, מול ספקים וגורמים אחרים שמשתפים עימם פעולה.

מצד שני, אינטליגנציה רגשית איננה מורכבת רק מתכונות "רכות". כך לדוגמא, הבעלים צריך להיות מסוגל להפגין אסרטיביות ותקיפות בעת הצורך, לעמוד על שלוף ולדעת להחזיק את המסגרת במקום העבודה באמצעות נוכחות חזקה. דימוי מוצלח לנושא זה הוא בניין המורכב מקירות בטון שהם הגבולות שמעמיד בעל העסק כמו זמנים, פרויקטים, חלוקת תפקידים, תקציבים, סדרי פעולה וכן הלאה. בתוך המסגרת הברורה הזו אפשר ליצור סביבת עבודה שמעודדת חופש ויצירתיות, תושייה ותמיכה הדדית. ואולם, אם הקירות עשויים מגומי שכל הזמן מתרחב ומתכווץ (כלומר המנהל ותרן יתר על המידה והעובדים מנצלים זאת), נוצר מצב של חוסר ודאות, כאוס ובלבול. בתנאים אלו גם העובד לא יכול לחוש ביטחון מספיק על מנת להיות יצירתי ולבטא את הכישורים שלו.

זו הייתה סקירה חלקית של תכונות אופי נדרשות מבעל עסק. לפרטים נוספים על אימון עסקי בתהליך ייעוץ עסקי, לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם