המדריך לסוגי תוכניות עסקיות

תוכנית עסקית היא יסוד ועוגן להתנהלות נכונה של עסקים בכל שלבי חייהם, ומספקת את המפה והמצפן לעמידה ביעדים ברורים ומוגדרים לשנה או השנתיים הקרובות. יחד עם זאת, תוכנית עסקית אינה נדרשת רק לניהול השוטף של עסקים קיימים ויש לבנות אותה גם לצרכים נוספים, בעיקר לצורך הקמה של עסק חדש או כניסה לתחום חדש, תוכנית עסקית המיועדת לעיניו של שותף או משקיע פוטנציאלי, ותוכנית המיועדת להשגת מימון מהבנק או מקרנות שונות.

אמנם, קיים מבנה בסיסי ואחיד לתוכנית עסקית, אולם הסעיפים והדגשים משתנים בהתאם לייעודה של התוכנית, וכמובן גם התכנים עצמם המשתנים בהתאם למאפייני העסק. יש להדגיש כי אי הקפדה על דגשים חשובים וספציפיים כאלו עלולה להוביל להחטאת מטרתה של התוכנית, ולכן צריך לעבוד עם מי שמכיר היטב את התחום. מעבר לכך, בניית תוכנית עסקית היא תמיד משימה בעלת מורכבות, למשל מבחינת הערכות מושכלות של הכנסות חזויות ומבחינת תיאום בין סעיפי ההוצאות השנים. גם מסיבה זו, מומלץ בחום להסתייע בשירותיו של יועץ עסקי מיומן שכבר סייע למאות עסקים לבנות תוכניות עסקיות, ובדגש על התחום בו העסק פועל והמטרות שלשמן התוכנית נכתבת.

סעיפים בסיסיים של תוכנית עסקית

לפני שייסקרו ההבדלים המרכזיים בין סוגי תוכניות עסקיות, יש להסביר את המבנה הבסיסי של תוכנית עסקית המחולקת למספר חלקים בסיסיים. חלק ראשון (שאותו נהוג לכתוב דווקא בסוף העבודה) הוא סיכום מנהלים. כאן מובא סיכום תמציתי של סעיפי התוכנית השונים כגון תיאור העסק, היסודות להצלחתו, שירותיו ומוצריו, מבנה ההנהלה, מצבת העובדים, קהלי היעד, יסודות כלכליים ותוכניות צמיחה, וכדומה.

החלק הבא מפרט לגבי שירותי ומוצרי העסק, הבעיה שהם פותרים לקוח הפוטנציאלי, יתרונות לעומת מתחרים ברמה הפיננסית והשיווקית, עלויות ייצור ופיתוח, אחסון, הובלה והפצה, שיווק וכדומה. החלק השלישי עוסק במבנה העסק וההנהלה, העץ הארגוני, יתרונות מיקום העסק, יתרונות העובדים וההנהלה מול מתחרים עבור לקוחות פוטנציאליים עלויות שכר, שכירים ופרילנסרים, תפקידים שונים ותרומת העובדים להצלחה.

השלב הרביעי עוסק בשוק ובמתחרים בהתאם למחקר מקדים שנערך, למשל נקודות כוח ותורפה של מתחרים, אסטרטגיות להצלחה ותחום השיווק והמכירות: כיצד מושכים לקוחות לעסק, כיצד משמרים אותם, איך מתבצעים תהליכי שיווק ומכירה, ההכנסות הצפויות מיעדי מכירה ושיווק, ומשאבים שיושקעו במיתוג ושיווק. השלב החמישי והחשוב ביותר היא התוכנית הפיננסית, אשר עוסקת באיזון בין הכנסות להוצאות ומביאה את הצעדים להגדלת הרווחיות והמחזור באמצעות צעדים כגון תמחור, צמצום עלויות, שיווק, השקעות וכן הלאה.

תוכנית עסקית למטרות ניהול שוטף ושיפור הרווחיות

הסוג הראשון של תוכנית עסקית הוא זה שמיועד למטרות ניהול שוטף בעסקים קיימים. כאן מדובר למעשה בתוכנית עבודה המציבה יעדים ברורים ומוגדרים. התוכנית מבוססת על מחקר מעמיק שבוצע בעסק על ידי היועץ העסקי, ועל התגליות והתובנות שעלו מהמחקר. לצד תחזית הוצאות והכנסות מפורטת ברמה החודשית לשנה או השנתיים הבאות, התוכנית תגדיר צעדים ריאליים וישימים להגדלת הרווחיות, למשל הקטנת הוצאות והגדלת המחזור, ותביא פתרונות לבעיות ולנקודות תורפה שהתגלו בבדיקה המקדימה. הצעדים עשויים להתייחס לכל מכלול הפעילות של העסק, החל בכוח האדם, דרך תמחור מוצרים ושירותים, ועד לתחום השיווק והמכירות. לאורה יתנהל בעל העסק מעתה והלאה תוך שמירה על קו אחיד ומוגדר, המביא את העסק באופן ריאלי, הדרגתי ובטוח אל היעדים. תוכנית עסקית זו מהווה תוכנית עבודה ברורה ומדויקת והיא חיונית לכול בעל עסק שרוצה להגדיל את הרווחיות.

תוכנית עסקית למשקיע

סוג נוסף של תוכניות עסקיות הוא זה המיועד לעיניו של משקיע. כאן, התוכנית העסקית יכולה להיות מלאה כאמור לעיל, או להתמקד בעיקר בפן הכלכלי. בנוסף, יש לזכור כי תוכנית עסקית למשקיע נועדה לעיניו של אדם או גוף שישנם סיכויים סבירים שימלאו תפקיד משמעותי בעסק. בניגוד אל בעל העסק שמכיר היטב את העסק שלו, ובניגוד לבנק שאינו מעורב בניהול, המשקיע עתיד להיות הרבה יותר מעורב אך מעבר לתמונה הראשונית אינו מכיר עדיין את העסק ואת התחום כפי שמכירים הבעלים. לכן, יש לבנות עבורו תוכנית המתארת גם את השוק, המתחרים והמגמות הצפויות, וכמובן את העסק ומצבו לפרטי הפרטים על מנת שהחלטתו תהיה מושכת ונכונה, ואם יחליט להשקיע כבר יהיו לו נתונים מספיקים על מנת להמשיך בפעילות.

תוכנית עסקית לעסק חדש

תוכנית עסקית לעסק חדש דומה למדי לתוכנית העסקית לניהול שוטף של עסק קיים, רק שכאן מושם דגש רב על סוגיית ההקמה, תקציב ההקמה, ועל תקופת ההרצה של העסק. בעוד שבתוכנית עסקית לעסק קיים הכוונה היא לחדד וללטש את הפעילות המתנהלת, במקרה של עסק חדש ההתנהלות עדיין אינה קיימת ולפיכך יש גם לבנות מספר תרחישים הצופים פני עתיד – מהאופטימי ועד לפסימי. התרחישים הללו מהווים חלק מבדיקת הכדאיות הכלכלית של העסק, המאפשרים להבין האם שווה ללכת על ההקמה וכל המשתמע ממנה, האם לבצע שינויים מסוימים בקונספט ובמוצרים, או שעדיף לוותר על המיזם מכל וכל. כך לדוגמא, ייתכן ולאור התוכנית העסקית, הנתונים והתרחישים יבין היזם כי ההגעה לנקודת האיזון של העסק תארך זמן רב יותר ממה שהוא מוכן/יכול להמתין, או שייתכן כי יבחר בתרחיש בו מוסיפים עוד מוצר בעל רווחיות טובה שמקדים את נקודת האיזון בזמן או מביא לרווחיות ששווה להפשיל בשבילה שרוולים.

תוכנית עסקית לבנק

עוד סוג של תוכנית עסקית הוא זה המיועד לעיני הבנק, ומדובר בדרישה בסיסית לצורך קבלת הלוואה. כאשר כותבים תוכנית עסקית לבנק יש לזכור שככל שהעסק מצטייר כמצוי בסיכון גבוה יותר, בין אם מבחינת מצבו הפיננסי הנוכחי ובין אם מבחינת תחום הפעילות, כך הסיכון של הבנק יהיה גבוה יותר והריבית ותנאי ההחזר יהיו פחות טובים. לפיכך, אחת המטרות המרכזיות של התוכנית העסקית תהיה להראות סיכון כמה שיותר נמוך, קודם כל בשביל שההלוואה עצמה תאושר, ובנוסף – כדי שהיא תאושר בתנאי החזר ובריביות המתאימים לעסק.

יש להראות לבנק שקיים פוטנציאל עסקי טוב בעסק, גם באופן כללי ובעיקר לגבי תקופת ההלוואה שתביא להגדלת הרווחיות. לפיכך, יש לשים דגש מיוחד על יכולות ההחזר דרך תיאור המצב הכלכלי כיום ובעתיד בהקשר לפעילות העסקית, לנכסים, להון העצמי ולמקורות מימון נוספים. כאמור, התוכנית העסקית היא מרכיב בסיסי שאיתו מגיעים לבנק, ועליה להיות כתובה באופן נכון, מקצועי וחיובי ככל הניתן, אך תוך שמירה על אמינות והתבססות על נתונים ריאליים.

תוכנית עסקית לקרנות מימון

גם בפנייה לקרנות מימון לצורך קבלת הלוואה מהווה התוכנית העסקית תנאי בסיסי. יחד עם זאת, כאן התוכנית מבוססת על פורמט שקובע הגוף המסוים, למשל קרן נתן, עוגן, גופים חוץ בנקאיים נוספים או הלוואות בערבות מדינה.

הקרנות אינן מכירות את העסק ולכן מבקשות לרוב מידע הרבה יותר רחב בהשוואה לבנק, כדי להימנע מעיוותים וסילופים. כך למשל, הקרן עשויה לדרוש שיוצגו הצעות מחיר מספקים אם רוצים להקים עסק חדש, להביא הצעות מחיר מקבלן, להוכיח כמה עולה מכונה כזו או אחרת וכן הלאה. יתר על כן, במקרים רבים התוכנית העסקית והמסמכים הנלווים נבחנים על ידי יותר עיניים מקצועיות, הן של אנשי הקרן, הן של הגוף המתווך והן של הבנק המלווה. לפיכך, כתיבת תוכנית עסקית שאינה מספיק רצינית, ו/או ללא היכרות עם הדרישות המיוחדות, היא מתכון לפסילה. הדבר נכון לגבי תוכניות עסקיות לקרנות ולמעשה לגבי כל סוג של תוכנית עסקית העלולה להחטיא את מטרתה.

לפיכך, ישנה חשיבות גדולה להסתייעות ביועץ עסקי מיומן שילווה את כתיבת התוכנית, ואף יבצע תהליך של ייעוץ עסקי התורם לעסק במובנים רבים. במידת הצורך, היועץ העסקי גם מלווה את הגשת התוכנית לבנקים ולקרנות, מייצג את העסק ומביא להגדלה משמעותית בסיכוי לאישור ההלוואה ובתנאים מיטביים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם