החשיבות של מיקוד עסקי

עצמאיים ובעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם עם הזמן בתחושה לא נוחה. לעיתים התחושה היא שהפעילות אינה משקפת את המוטיבציה האישית האמיתית, לעיתים שאין מיצוי של הפוטנציאל העסקי-כלכלי, לעיתים הרגשה שרודפים אחרי הזנב ואחרי מטרות ערטילאיות, ועוד. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא היעדר מיקוד עסקי, שאולי התחיל כבר משלבי ההקמה של העסק או אולי הלך והתפוגג לאורך השנים. בכל מקרה, מיקוד עסקי הוא צעד חשוב שיש לבצעו הן בשלבי ההקמה והן לאורך הזמן, על מנת להשיג התייעלות, לשפר את הרווחיות ואת ההתנהלות השוטפת.

מה הבעיה עם חוסר מיקוד

ראשית, כאשר מדברים על מיקוד עסקי הכוונה להגדרת יעדים עסקיים ברורים המתכתבים עם המהות והפוטנציאל של העסק, ובהמשך גם בניית והטמעת פעילות של היעדים הללו בהתאם למשאבים העומדים לרשותכם לאורך זמן. היכרות רבת שנים עם עולם העסקים בישראל מלמדת כי חלק גדול מבעלי העסקים אינם ממוקדים מספיק, דבר המוביל לתוצאות עגומות. יש להבין שגם עם מוטיבציה גבוהה, כישורים הולמים והרבה רצון טוב, בכל זאת משאבי העסק, עובדיו ובעליו הינם מוגבלים. כך למשל, בעל עסק אינו בעל אנרגיות בלתי מוגבלות לפעילות היומיום וקידום יעדים שונים. הוא גם אינו בלתי מוגבל בזמן העומד לרשותו לאורך היום, וכמובן גם שאינו בלתי מוגבל בכסף לצרכי השקעות, שיווק ופרסום.

לפיכך, התנהלות שאינה ממוקדת מובילה עד מהרה לבזבוז משאבים. כלומר, במקום לקחת את המשאבים והנכסים שעומדים לרשותכם ולמקד אותם ביעד ברור וריאלי, אתם מכוונים בבת אחת לכמה וכמה מטרות שחלקן ברורות יותר וחלקן פחות. על הדרך אולי שכחתם מה היה המניע העיקרי להקמת העסק, מהם התחומים שבהם אתם באמת מצטיינים, היכן יש לכם יתרון אמיתי על פני מתחרים, ולאן בעצם אתם רוצים להגיע. בהתאם לכך, ההתנהלות השוטפת של העסק מאופיינת בחוסר יעילות, הזנחה של תחומים חשובים, התרוצצות בלתי פוסקת, תחושה של חוסר סיפוק אישי או חוסר מיצוי של פוטנציאל כלכלי, ובחוסר יכולת לבדל את העסק ולהתבסס בנישה או הנישות שבהן היתרון שלו בולט.

באילו תחומים נוגע המיקוד העסקי

מצד אחד, מיקוד עסקי אינו צריך לעסוק בכלל המרכיבים של העסק ולרדת לפרטי הפרטים שלהם. מצד שני, כפי שנראה בהמשך הוא יכול ואף צריך לבוא מתוך ראיה כוללת של הפעילות העסקית הנוכחית בעסק קיים או הצפויה לעסק חדש, וגם יהיו לו השלכות על פעילויות שונות של העסק, שאם לא כן העבודה תישאר ברמה התיאורטית בלבד.

מיקוד עסקי נוגע ביעדים הכי ראשוניים ובסיסיים של העסק. זוהי מעין עצירה לצורך חשיבה מחודשת אודות הערכים, החזון והמוטיבציה הבסיסית, אשר לוקחת בחשבון גם את המצב הריאלי בענף, את הנכסים העומדים לרשותכם, את מה שרווחי יותר ומה שרווחי פחות, וכדומה. כך למשל, במהלך מיקוד עסקי שואלים לגבי נקודות הכוח שלכם ושל העסק בכלל, למשל אילו מוצרים חזקים יותר יש לכם, המוניטין שצברתם, קשרים טובים עם ספקים ולקוחות, חוויית קניה מיוחדת, ידע מעמיק וכישרון בתחום מסוים וכדומה.

בנוסף, בוחנים את הפעילות בעסק ובודקים מה הם התחומים שבהם רואים ברכה והצלחה, היכן קיימת רווחיות טובה ולעומת זאת באילו מחלקות ישנו דשדוש ו/או רווחיות נמוכה ואפילו פעילות בהפסד. כמו כן מגדירים שוב או לראשונה בצורה ממוקדת את קהל היעד, את מאפייניו, את הרגלי הקנייה שלו, את הפתרון שאתם יכולים לתת לצרכיו, וממקדים את הקהלים היותר רלוונטיים שאליהם שווה ומשתלם לפנות באפיקים השונים.

חשוב לזכור שלפני שמפתחים תחומים או מוצרים חדשים בעסק, הדורשים מטבע הדברים משאבים פיננסיים וניהוליים, יש למצות את הפוטנציאל, לשפר ולהביא למצוינות את מה שמצוי בליבת העסק. לא עוברים לשלב הביא בעסק לפני שמיציתם את מה שיש לכם. זוהי למעשה המהות של מיקוד עסקי. למען הדוגמא ניקח חנות למוצרי חשמל שמכירותיה אינן מתרוממות מפני שמחירי המכירה יקרים מידי. לחנות כזו לא יהיה נכון להגדיל את המכוון ובוודאי לא נכון להתפתח באון ליין בטרם תיפתר בעיית המחירים, שיכולה לנבוע מתמחור שגוי, מעלויות גבוהות מדי של ספקים או מתקורות גבוהות.

בכל מקרה, בדיקות ותובנות אלו ונוספות צריכות להוביל אל המטרה הראשית של המיקוד העסקי, והיא הגדרת יעדים ריאליים וברורים. יחד עם זאת, בכך לא תם התהליך שכן כעת יש לבחון ולבנות את הדרכים שבהן המיקוד יתבטא. למשל, ייתכן שהמיקוד יכוון לצמצום פעילות במחלקות מסוימות של העסק, ייתכן שעל צמצום היקפי משרות או הגדרות תפקיד, ייתכן שעל תמחור מחודש, על שינוי כיוון מבחינה שיווקית ופרסומית, על פנייה לשירותי מיקור חוץ, על סיום התקשרות עם ספקים, על נהלי עבודה חדשים לעובדי העסקים, ומרכיבים נוספים. במילים אחרות, את היעדים החדשים יש להטמיע בעסק החל מרמת הבעלים ועד לרמת העובד הבודד, וכמובן שיש לקיים ולשמר את התהליכים האלו לאורך זמן לצורך השגת היעדים.

עם מי מבצעים מיקוד עסקי

תהליך של מיקוד עסקי מוצע כיום על ידי גורמים שונים ומגוונים, אשר לא מעטים מהם הינם קואוצ'רים ומלווים עסקיים למיניהם. כבודם של אלו במקומם מונח, אולם חשוב לזכור שהתהליך אינו מתמצה בכמה הגדרות כלליות של "מה חשוב לי", "מה אני אוהב" ו- "מה אני רוצה להשיג". על מנת להגדיר בצורה ברורה וריאלית את היעדים של העסק לא מספיק לתת תשובות לשאלות שלעיל, אלא יש להתייחס כאמור למגוון פעילויות. אדם שאינו יועץ עסקי מיומן המחזיק בניסיון עשיר, לרבות בהקמת וניהול עסקים בשטח, ואינו בעל השכלה אקדמית-כלכלית מקיפה, יתקשה לזהות את נקודות התורפה הנוכחיות, ואת המקומות שבהם קיים בזבוז משאבים.

כמו כן, מיקוד עסקי מערב כמעט בכל מהלך ובוודאי בשורה התחתונה שלו תוצאות כלכליות, או במילים אחרות הגדלה של הרווחיות ואף של המחזור. כל תחום פעילות הנבדק בעסק, וכל שינוי שיתקיים בעקבות תהליך המיקוד, יהיה בעל השפעה כלכלית שיש לאמוד אותה על סמך נתונים מדויקים ולאור היכרות מצוינת עם הענף ועם מה שקורה במשק בכלל. מיקוד עסקי שאינו מביא להגדרות ריאליות יישאר על הנייר במקרה הטוב, או יוביל למפח נפש והפסדים במקרה הרע, לכן חשוב מאוד לבצעו עם קרקע איתנה ומבוססת במציאות. יתר על כן, גם לצורך הטמעת היעדים בעסק, הנעת התהליכים המתבקשים ושימורם לאורך זמן, נדרשים ניסיון, הבנה ובקיאות כפי שיש ליועץ עסקי מיומן.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם