מהו אימון עסקי ולמה צריך אותו

אימון עסקי, המכונה לא פעם קואוצ'ינג עסקי, הוא תהליך ליווי הניתן לבעלי עסקים, ליזמים, לבכירים בארגונים, לעצמאיים ועוד. כמו גישות רבות בעולם העסקים של ימינו, גם גישה זו הגיעה לארץ מארה"ב לאחר כמה עשורים של התפתחות ועדויות ליתרונותיה והישגיה. האימון העסקי יכול לתרום למתאמן בשורה ארוכה של היבטים מקצועיים, פיננסיים ואישיים, וזאת כתלות ברמת ההתגייסות והנכונות של המתאמן, בקשר שנוצר עם הקואוצ'ר, ולא פחות חשוב – בגישה וביכולות של המאמן.

אז מה זה אימון עסקי

למעשה, תחת הכותרת אימון עסקי יש לא מעט גישות, תהליכים והגדרות. בראש ובראשונה, הוא נשען על גישת הקואוצ'ינג הכללית המיועדת להביא את המתאמן להתגברות על מכשולים ואתגרים ברמה הפסיכולוגית והסביבתית, להגביר ולשמר מוטיבציה גבוהה, ולספק כלים שיתרמו להשגת יעדים ברורים ומוגדרים. לדוגמא, קואוצ'ר כללי עשוי לקדם את ניהול הזמן של המתאמן, את ביטחונו העצמי ואת יחסיו עם אחרים, ולעומת זאת מאמן עסקי יתמקד ביכולות הניהול, ביחסים מול עובדים, לקוחות ושותפים, בקידום עבודת צוות, ובאופן כללי בהשגת יעדים עסקיים.

מלבד המטרות שיכולות להיות שונות ממתאמן למתאמן, גם המאמנים נבדלים ביכולותיהם, בגישותיהם, בשיטה שלמדו, בניסיון המצטבר שלהם, בידע שרכשו אודות האפקטיביות של שיטה זו או אחרת, וכן ההתאמה ללקוח הספציפי שמולו עובדים. כך למשל, ישנם מאמנים שיבחרו להתמקד בשינוי תבניות חשיבה, אחרים יתפקדו בפן הרגשי והנפשי, יש שישמו את הדגש על ערכים התורמים להתקדמות המתאמן, ויש גם כאלו המשלבים תפיסות רוחניות מהעידן החדש וממסורות מוכרות.

בכל מקרה, המשותף לאימון עסקי מכל שיטה, הוא לתת כלים חדשים, לחזק את הכישורים הנוכחיים ולהביא להשגת יעדים מוגדרים, וזאת בפרק זמן קצר ובתהליך ממוקד. על פי הצרכים והמטרות של הלקוח, ובהתאם לגישת המאמן, התכנים עשויים להשתנות, אולם העיקרון תמיד זהה: המאמן מחזיק אמונה ביכולתו של המתאמן להתפתח ולגדול, ולהשיג את המטרות שהוגדרו. מטבע הדברים, הליווי נעשה תוך עבודה קרובה והיכרות טובה, עם שפה משותפת ובגובה העיניים, בעוד המאמן העסקי דואג להתאמות עבור המתאמן ומסייע בלקיחת אחריות על השגת המטרות.

הכלים הניתנים בתהליך אימון עסקי

כאמור, בתהליך אימון עסקי עשויים להינתן כלים מגוונים, חלק יותר קונקרטיים ומעשיים ואילו אחרים מהווים מסגרת לעבודה והתקדמות. כך למשל, המאמן העסקי עשוי לעזור למתאמן להבהיר את ערכיו האישיים והמקצועיים, להכיר את המכשולים והמחסומים שעומדים בפניו, לחשוף את החזון והשאיפות האמיתיות שלו, להגדיר את המטרות שנובעות מהם, ולבנות דרכי יישום ופעולה שאותן מלווה המאמן.

מהצד השני, המאמן התומך לאורך זמן המוטיבציה וההתגייסות של המתאמן, יכול לספק כלים מעשיים רבים, המחזקים את חשיבה התוצאתית, מתגברים על חסמים, מחזקים שימוש במשאבים קיימים וכיוצא בזאת. חיזוק ההיבטים האלו תורם בין היתר לנושאים כמו ניהול זמן, קשרים מול לקוחות וספקים, פיתוח אסטרטגיה שיווקית, עבודת צוות בעסק או בחברה, וכיוצא בזאת. אם המתאמן בעצמו הוא בעל עסק, הרי שהאימון בהחלט עשוי לתרום לקידום הרווחיות, לייעול ההתנהלות, לתחושה האישית ולהצלחה העסקית.

ניתן לומר שמדובר בתהליך של העצמה המלווה במעבר הדרגתי ונכון מהמקום שבו נמצא המתאמן נכון להיום, לעבר העתיד שאליו הוא באמת מעוניין ושואף להגיע. לאורך הדרך הולך ונבנה האמון בין השניים בעוד המאמן העסקי מחדיר מוטיבציה, מספק עידוד ותמיכה, ומסייע ביצירת תוכנית פעולה ברורה לעתיד. הוא עוזר להכיר את נקודות הכוח ואת נקודות התורפה, לאמץ דרכי חשיבה עסקית ריאליות שאינן מבוססות על רגשות או ציפיות לא מציאותיות, לברר סדרי עדיפויות ועוד, וכל זאת באופן ממוקד וקצר בזמן.

האם מאמן עסקי הוא גם יועץ עסקי?

מדובר בשאלה חשובה והתשובה עליה שלילית. אמנם מדובר בתחומים מקבילים במידת מה, אולם הלכה למעשה המומחיות שמחזיק יועץ עסקי הינה נרחבת ומעמיקה יותר מזו של מאמנים עסקיים. חשוב להבין זאת כדי שתוכלו לפנות אל בעל המקצוע ולבצע את התהליך שבאמת ייתן מענה לצרכים והציפיות שלכם. בהמשך אפרט שהשילוב של בעל מקצוע שהוא גם יועץ עסקי גם מאמן עסקי הוא השילוב המושלם.

כאמור, המאמן העסקי מתמקד יותר בפן הפסיכולוגי והאישי ומחזק למשל את יכולת קבלת ההחלטות, האסרטיביות, הצבת יעדים והשגתם, שמירה על מוטיבציה, מערכות יחסים עסקיות, ובכלל הטמעה של עקרונות נכונים לחשיבה עסקית. אולם מאמן עסקי לא מחזיק בהכרח בידע הנדרש מיועץ עסקי, כגון השכלה כלכלית אקדמית מקיפה, ניסיון רב בליווי עסקים, ניסיון בהקמת וניהול עסקים בשטח, ועוד. כישורים אלו מאפשרים ליועץ העסקי לספק ליווי וכלים עבור היבטים פרקטיים של העסק עצמו, להבדיל מהפן הפסיכולוגי-אישי. לדוגמא, הוא יכול לייעץ מבחינה פיננסית, שיווקית וניהולית לעסקים המצויים בשלבי הקמה, לעסקים המצויים בתקופת האטה ואף במשבר, לעסקים שמכניסים מוצרים ושירותים חדשים, בעת הכנסת שותף או מכירת מתחרה, וכן הלאה, כאשר מטרתו הכללית היא להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור.

על כן, אימון עסקי מתאים למשל לבעלי עסקים שיש להם יכולות מקצועיות טובות, אבל ברמה האישית אין להם כלים שמאפשרים להביא את היכולות הגבוהות לידי ביטוי. לעומת זאת, ייעוץ עסקי מתאים למשל לבעלי עסקים שכישוריהם הבינאישיים והאישיים מצוינים, אבל ברמה המקצועית התנהלותם או הידע שלהם לוקה בחסר.

השילוב המושלם – מאמן עסקי שהוא גם יועץ עסקי

כאמור, אימון עסקי וייעוץ עסקי הם שני תחומים מקבילים, אך נפרדים, כאשר המאמן עוסק יותר בפן הפסיכולוגי-אישי, והיועץ בפן הפרקטי של ניהול היבטי העסק. מכאן יוצא שהשילוב המושלם הוא של מאמן עסקי שהינו גם יועץ עסקי. כך ניתן מענה שלם למכלול ההיבטים עם ליווי התומך מצד אחד בקשיים, אתגרים ומחסומים אישיים, בקבלת החלטות ובקידום המטרות, ומצד שני ניתנת התמיכה המקצועית בכל ההיבטים הניהוליים: שיווק, מכירות, פיננסים, תוכנית עסקית, תמחור, העסקת עובדים, צמצום עלויות, בניית תקציב וכן הלאה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם