עקרונות האימון העסקי וחשיבותו 

האימון העסקי, אשר מוכר לרוב גם בתור קואצ'ינג, הינו תהליך עבודה הכולל ליווי למנהל, בעל עסק, יזם שפותח עסק חדש או עצמאי. מדובר בשיטת עבודה וליווי שהחלה להתפתח עוד בשנות ה- 70 של המאה הקודמת ומאז היא הולכת וצוברת פופולאריות גדולה. יחד עם זאת, אנשים רבים עדיין אינם מכירים את עקרונות האימון העסקי וחשיבותו, ובסוגיות אלו נעסוק במאמר הבא.

בין אימון לייעוץ עסקי

ראשית, חשוב להבין את קווי הדמיון וההבדלים שבין אימון עסקי וייעוץ עסקי. כאשר מדברים על ייעוץ עסקי הכוונה היא לכלים מקצועיים שניתנים לבעל העסק, למשל בתחומי הפיננסיים, השיווק והמכירות, תמחור, התייעלות בהוצאות וכן הלאה, כאשר השורה התחתונה היא שיפור הרווחיות ואף להגדלת המחזור. לעומת זאת, קואצ'ר עסקי הוא בעל מקצוע המתמקד יותר בפן האישי-פסיכולוגי ומחזק היבטים כמו אסרטיביות, הצבת מטרות והשגתן, קבלת החלטות, מערכת יחסים עם העובדים, החדרה מוטיבציה יציבה לאורך זמן, התגברות על חסמים, ובכלל – הטמעה של עקרונות המחשבה העסקית.

ניתן לראות שקיימים הבדלים בין התחומים אולם הם גם משיקים ולמעשה משלימים זה את זה. לדוגמא, ייתכן מצב בו בעל העסק מחזיק בכישורים מקצועיים מצוינים אולם ברמה האישית חסרים לו כלים המאפשרים לבטא באופן אופטימאלי את הכישורים והידיעות שלו. במצב שכזה יש שים את הדגש על אימון עסקי. מאידך, ייתכן מצב בו ברמה האישית אין שום בעיה אולם ברמה המקצועית קיימת אי הבנה והתנהלות לא נכונה, וכאן יש מקום לייעוץ עסקי. בדיוק מסיבה זו יועץ עסקי העובד עם בעל העסק מבצע תחילה בדיקת עומק של העסק על כלל היבטיו, ולפי הממצאים מושם הדגש יותר על הפן האישי, העסקי או שילובים שונים של השניים. 

בכל מקרה, המטרה היא להביא להתנהלות נכונה ומקצועית יותר, המתבטאת בהגדלה של הרווחיות והתפקוד של החברה או העסק. יחד עם זאת, ראוי לציין כי בשוק פועלים לא מעט מאמנים עסקיים שאינם בעלי השכלה כלכלית נרחבת או ניסיון בעולם העסקים, ולכן אינם יכולים לתת מענה שלם. מכיוון שכך, חשוב לבחור במי שמחזיק בשני הצדדים של החבל: גם בעל השכלה כלכלית-אקדמית נרחבת, גם בעל ניסיון בניהול עסקים בשטח, וגם עם הרבה ניסיון בייעוץ ובאימון של בעלי עסקים מכל הענפים – בדגש על הענף הרלוונטי לכם.

אז מהם העקרונות של האימון העסקי?

מטרתו של האימון העסקי היא להביא להגשמה של מטרות עם חיזוק כישורים קיימים ומתן כלים חדשים, וכל זאת בזמן קצר ובאופן ממוקד. מטבע הדברים, התכנים של האימון יכולים להשתנות בהתאם למה שקורה בעסק, הצרכים והמטרות של הלקוח, וכן לפי הגישה של כל קואצ’ר. יחד עם זאת, עיקרון בסיסי הוא האמונה שלכל אדם יש את היכולת להתפתח ולגדול ולהשיג את המטרות שהגדיר בתהליך המשותף עם הקואצ’ר. אכן, מדובר בתהליך של שיתוף פעולה ועבודה בגובה העיניים המותאם אישית למתאמן ומסייע לו לקחת אחריות בדרך אל היעד.

בתהליך זה יש מספר שלבים ונושאים העשויים להופיע, ובהם הבהרה של ערכי הבסיס מבחינה אישית ומקצועית, והבנה של המכשולים והחסמים המקשים להשיג את המטרות. כמו כן אימון עסקי עוזר לחשוף את החזון והשאיפות האמיתיות של הלקוח, להגדיר את המטרות הנובעות מהם, לבנות את דרכי הפעולה וללוות את היישום שלהן. בתוך כך, דגש מיוחד מושם על המוטיבציה וההתגייסות של המתאמן למען הגשמת יעדיו, עם אמון הולך וגובר מצידו ביכולתו לעשות זאת. 

המאמן העסקי יכול להיעזר במגוון רחב של כלים מקצועיים לצורך הבנת חסמים, חיזוק חשיבה תוצאתית, הצבעה על משאבים קיימים ושימוש בהם וכדומה, ובכך לתרום לשיפור היבטים שונים כמו ניהול זמן, קשרים לקוחות וספקים, פיתוח אסטרטגיות שיווקיות, עבודת צוות ועוד. כמובן שהיבטים אלו תורמים בשורה התחתונה גם לרווחיות והצלחת העסק, וכפי שאמרנו קיים קשר הדוק לייעוץ העסקי ומטרותיו.

כאמור, ישנן שיטות וגישות שונות של קואצ’ינג עסקי, אולם המשותף לכולן הוא תהליך של העצמה אשר מביא את המתאמן מהמקום שבו הוא נמצא היום אל העתיד שאליו הוא שואף. המאמן העסקי תומך, מעודד ומחדיר מוטיבציה, ומסייע לבנות תוכנית פעולה ברורה לעתיד. הוא מסייע להכיר ולהתגבר על נקודות תורפה, להיעזר בנקודות הכוח הקיימות כדי להתקדם, לאמץ דרכי חשיבה עסקיות שאינן מונעות מרגש וציפיות לא ריאליות, לברר סדרי עדיפויות ולהרחיב את המודעות – וכל זאת כאמור בתהליך ממוקד וקצר.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם