איך להתנהל נכון עם שותף?

הכנסה של שותף לעסק היא צעד מהותי הדורש מחשבה מרובה ובדיקה מעמיקה. במקרים רבים השותף מביא יתרונות כגון הקטנת הנטל מכתפי בעלי העסק, מתן ביטחון בנשיאת האחריות, תרומה לתחום הפיננסי – מימוני, שיפור תחומי פעילות מסוימים בהתאם למומחיות, קשרים עסקיים, ועוד. מצד שני, ההתנהלות עם שותף גם יכולה להיות מלווה בחסרונות ובעיות, כגון חילוקי דעות וסכסוכים, עצירה של רעיונות, מאבקי כוח, וכיוצא בזאת. לכן, יש לבחון היטב את הכנסת השותף, ליצור את הבסיס הנכון וגם להתנהל בצורה אחראית ומושכלת לכל אורך תקופת השותפות.

עוד לפני שמכניסים שותף

בהנחה שטרם החלטתם לקחת שותף (ובוודאי אם כבר קיבלתם את ההחלטה), חשוב לפנות ליועץ עסקי בעל ניסיון אמיתי ועשיר בשטח. במקרים רבים הבדיקה שנבצע בעסק עשויה להצביע כי לקיחת שותף אינה צעד הנכון והמתבקש. לדוגמא, ייתכן מצב שבו בעל העסק רוצה להכניס שותף שיעזור עם מצוקה כלכלית ובעיה בתזרים המזומנים, שכן ההון החדש יעזור לצאת מהקושי הנוכחי. ואולם, לאחר שנבצע בדיקה של העסק מהפן הפיננסי נגיע למסקנה שדווקא מדובר בעסק רווחי, או בעל פוטנציאלי רווחי, והבעיה שלו קשורה לניהול פיננסי לקוי. כלומר, הכנסת השותף תפתור את הבעיה רק לזמן קצר, ומצד שני אם תעברו להתנהלות פיננסית תקינה תוכלו לעבור לרווחיות, או להגדיל את הרווחיות הקיימת, גם מבלי להכניס שותף.

מעבר לכך, בתהליך הייעוץ העסקי מבוצעת למידה מעמיקה של העסק מכל היבטיו, ואנו בהחלט מסייעים לכם להבין אילו נקודות צריכות חיזוק, כגון תחום הפרסום והשיווק, שיפור כישורי מכירות, הנעת עובדים וכדומה. ברשותנו ניסיון רב בניהול עסקים ובייעוץ בכלל, וייתכן מאוד שהעצות והתוכנית העסקית שלנו יביאו לשיפור ותיקון בעיות. זאת, במקום בו התיקון באמת דרוש ולא "הפתרון הכללי" או "תרופת הפלא" של הכנסת שותף. וגם נגיע למסקנה שהמהלך הנכון ביותר הוא הכנסת שותף לעסק, הצעד יתבצע לאור הבנה מעמיקה של הנושא והפתרונות הדרושים לעסק, והבחירה תתבצע באופן נכון ומושכל.

מה צריך לבדוק אצל השותף ואיך מכינים את הקרקע

כאמור, הכנסת שותף היא צעד מהותי שיש להכין עבורו את הקרקע בצורה טובה וברורה. כך למשל, יש לבחון עד כמה אתם מתאימים לשותף מבחינה אישית ואנושית, האם יכולה להתקיים תקשורת טובה ביניכם, האם אתם משלימים זה את זה מבחינה מקצועית, והאם יכולה להיווצר כאן הערכת יחסית תקינה. הבדיקות האלו ואחרות חייבות להיעשות בכנות ובגילוי לב, הן מצדכם והן מצד השותף הפוטנציאלי, תוך כניסה אל פרטי הפרטים של ההתנהלות ביומיום. לדוגמא, יש לבנות מצבים היפותטיים העשויים להתרחש ואפילו מצבים פסימיים יחסית, כדי לבחון איך יתנהל המועמד וכיצד תתנהלו אתם בעיתות קושי. יועץ עסקי מיומן בהחלט יכול לסייע לכם בבדיקה הזאת, ולהתבונן באופן אובייקטיבי ומקצועי על תשובותיו של השותף והתאמתו אליכם ולעסק.

מלבד זאת, יש להכין את הקרקע לשותפות (בהנחה שזה נראה טוב והולך בכיוון הנכון), גם מבחינות משפטיות וטכניות. כך לדוגמא, יש לבנות ולחתום על הסכם שותפים מפורט, לרשום חובות וזכויות של כל אחד מהשותפים, לסכם את חלוקת התפקידים, להבין את המשמעות של ניהול חשבון בנק משותף, וכן הלאה. אמנם, לא תמיד נעים או נוח להתחיל מערכת יחסית עם חוזים והגדרות משפטיות, אך הדבר הכרחי וחיוני כדי לקבוע את גבולות הגזרה שבתוכם אתם מתנהלים. כל מי שנכנס למשבר או לסכסוך קשה עם שותף, מבלי שהיה בידו הסכם מפורט וברור, יודע להעריך בדיעבד את ערכם העצום של חוזים נכונים ומקצועיים.

חשוב שלא להתפתות לבנות את הסכם השותפות באופן עצמאי, עם חוזים לדוגמא מהאינטרנט, שכן היעדר הידע וההבנה לא יוכלו לכסות את כל מה שחייבים לסכם. זהו בדיוק הפתח לחילוקי דעות ומשברים שאותם אמור ההסכם למנוע. על כן, מומלץ לפנות אל יועץ עסקי מיומן שיודע לבנות עבורכם את הסעיפים העסקיים שיכולים להוות בעיה בין שותפים, כאשר במידת הצורך אפשר להסתייע גם בעורך דין שייתן מענה להיבטים משפטיים.

ואם כבר יש לי שותף?

עסקים רבים בישראל פועלים בצורה של שותפויות, ולמרבה הצער לא השקיעו מספיק זמן ומחשבה בארגון, סיכום וחתימה על הגדרות התפקידים וצורת ההתנהלות. הדבר מוביל לא פעם לסכסוכים ומשברים שבמקרה הטוב פוגמים ברווחיות עסק, ובמקרה הרע יכולים להוביל לקריסה ולבית המשפט. לכן, גם אם כבר יש לכם שותף אבל הקרקע אינה מבוססת בצורה טובה, מומלץ מאוד לפנות ליועץ עסקי שיודע מה הוא עושה. היועץ יוכל להציג בפניכם את הדרך להגדיר ולארגן את ההתנהלות המשותפת, למשל יצירה של מועצת מנהלים, הוספה של גורם חיצוני כמו היועץ עצמו לישיבות חשובות, חלוקה ברורה של תחומי האחריות והתפקידים, וכדומה. כל הנושאים האלו ואחרים נועדו לאפשר התנהלות הגיונית וריאלית, במקום ליפול אל המקומות של חוסר ודאות, מאבקי אגו וכוח.

זו הייתה רק התייחסות קצרה לשאלת הכנסת שותף והתנהלות עם שותף בעסק, וישנם עוד מספר מרכיבים שיש לשקול אותם בכובד ראש. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם