העברת עסק בין-דורית

במרבית המקרים, העברת עסק בין דורית מתרחשת כאשר הבעלים (האבא) מעלה הרהורי פרישה מפאת גילו. בין אם הוא מתקרב לגיל הפרישה הקבוע בחוק, ובין אם כבר עבר אותו ומעוניין לעבור לאורח חיים רגוע ונינוח יותר, הגיע זמנם של הבנים הממשיכים להיכנס אל התמונה. מטבע הדברים, קיים רצון להעביר את העסק בתוך המשפחה מסיבות כלכליות, אישיות ורגשיות, ומתוך המחשבה (שפעמים רבות היא נכונה), כי הבנים הממשיכים ישקיעו את כל מרצם ואהבתם בחברה שהוקמה או נוהלה לאורך שנים על ידי האב. יחד עם זאת, חשוב להבין כי העברת עסק בין דורית מערבת לא מעט מורכבויות ואתגרים, כך שיש לבצעה נכון ועדיף באמצעות יועץ עסקי מיומן שכבר ליווה תהליכים כאלו, ויכול לסייע לעסק גם בדרכים נוספות בהזדמנות זו.

טעויות נפוצות בהעברות עסק בין דוריות

לפני שנדבר על מה שכדאי לעשות בהעברת עסק בין דורית, נבחן להלן מספר טעויות נפוצות שבהן נתקלנו לאורך השנים, אכן, דווקא בנושא זה של העברה בין דורית נוטים לעשות יותר טעויות מכיוון שההתייחסות אינה להיבטים עסקיים בלבד. אל התמונה נכנסים שיקולים הקשורים אל בני המשפחה, בין אם מדובר באחים ואחיות, בני דודים הממלאים כבר תפקידים בעסק, הקשר הרגשי של המייסד לחברתו, וגם כל הפרטים הקטנים והגדולים שמגדירים "משפחה" להבדיל מ- "עסק" בלבד.

כך לדוגמא, אחת הטעויות שלשמחתנו כבר אינה כה נפוצה, היא המחשבה לפיה העברת עסק בין דורית היא אירוע חד פעמי. כלומר, החשיבה לפי ההעברה תתבצע לידי אחד הילדים בתהליך של מספר שבועות או חודשים בעת הצורך, וכך הנטל ירד באחת מכתפי האב שיוצא לגמלאות, ואילו הבן הממשיך יכניס את המרץ והרוח החדשה אל העסק במהירות. ואולם, דרך זו הוכחה כבלתי יעילה, בלתי נכונה ומוטעית במקרים רבים. למעשה יש להסתכל על העברה של עסקים מדור לדור כתהליך ארוך טווח שיש להתחיל לשקול, לתכנן ולדון בו שנים מראש. וגם אם הדבר לא נעשה, כאשר מגיעים לרגע האמת אין האחד "עוזב את המושכות" והשני "תופס אותן באוויר". נהפוך הוא, יש לתכנן את המהלך היטב וליצור תוכנית ברורה לביצועו תוך התייחסות לפרמטרים רבים, עדיף באמצעות יועץ עסקי מיומן.

טעות נוספת הנובעת מהאמור לעיל, היא היעדר הכשרה הולמת של הבן הממשיך לקראת הבאות. יש עסקים שבהם עקב התנגדות מסוימת מצד הילדים, קשיים בינאישיים או חוסר חשיבה לטווח הארוך, לא שולבו אחד או יותר מהבנים בניהול העסק. במקרה זה, לבן הממשיך לא ניתנו השנים הדרושות בשביל ללמוד את העסק לעומק, החל במצבת העובדים, דרך התנהלות מול הספקים ועד להיבטים פיננסיים ושיווקיים. בנוסף, לא ניתנה לו ההזדמנות לצאת ללימודים והכשרות בתחומים רלוונטיים, כמו כלכלה, מנהל עסקים או תחומים מקצועיים הקשורים לפעילות העסק. מלבד זאת, בני המשפחה לא היו שותפים לדיונים, התלבטויות והחלטות הקשורות לעסק לאורך השנים. אין בכך לומר שהמייסד והבעלים נותן לאחרים להחליט בשבילו, אלא שהיה צורך בשיתוף רחב יותר במשפחה על מנת לתת את תחושת השותפות והאחריות לעסק.

טעות אחרונה שנציין כאן היא הימנעות מפנייה לקבלת ייעוץ על ידי בעל מקצוע. יש הסבורים שצריך להשאיר את העניינים "בתוך המשפחה" (אם האב הצליח מדוע לא הבן…), יש החוששים מפני קבלת ייעוץ חיצוני, וקיימות עוד סיבות נוספות. ואולם, מדובר בשגיאה העלולה לגרור השלכות קשות. חשוב להבין כי העברת עסק בין דורית היא מהלך המשפיע על קשת רחבה של תחומים, החל ברוח השונה והתפיסות החדשות שהבן מביא עימו, דרך הקושי של האב לשחרר את העסק וההחלטות, השפעות של חילופי ההנהלה על עובדים, ספקים ולקוחות, השפעה על המותג והמוניטין, כניסה לאפיקים חדשים וזניחת וותיקים, שינויים אפשריים במבנה ההנהלה ובהגדרת התפקידים, ועוד.

על כן, אנו ממליצים לבצע העברת עסק בין דורית עם יועץ עסקי בעל ניסיון רב, אשר יכול לתרום לעסק בעוד מגוון מישורים ולהכינו היטב לקראת השינויים העתידיים.

איך ינוהל העסק לאחר פרישת ההורה?

אחד הנושאים הבסיסיים שעליהם יש להחליט בהעברת עסק בין דורית, היא כיצד ינוהל מעת והלאה העסק. כלומר, לא רק האדם המסוים שיעמוד בראש הפירמידה (למשל, אחד מהבנים), אלא גם על מקומו של האב. זאת מאחר שלעיתים קרובות האב הפורש עדיין מעוניין להיות מעורב ברמה זו או אחרת בניהול העסק, בו השקיע את מיטב שנותיו. יתר על כן, הידע הנרחב והיסודי שרכש בהתנהלות העסק בהחלט יכולה לתרום להתנהלותו בעתיד, לקבלת החלטות מושכלות ולהתוויית אסטרטגיה טובה. אין ספק שמדובר בנכס שיכול להיות חשוב מאוד למי שייקח את המושכות. ואולם, אם הפרטים אינם מוגדרים בצורה טובה עלולים להתגלע עד מהרה חיכוכים, כאשר האב שמנסה לתת מניסיונו וידיעותיו, נתקל בהתנגדות מצד הבן שיודע לכאורה לעשות את הדברים טוב יותר ובהתאם לרוח הזמן. החיכוכים האלו יכולים להיות סביב החלטות גדולות ומשמעותיות לעסק, ואף על משימות קטנות ושוטפות, ובכל מקרה הם פוגמים הן במישור העסקי והן במישור הבינאישי.

אל המורכבות הזאת מצטרפים עוד "בעלי עניין" כמו אחים או בני דודים שהיו שותפים בשלבים אלו או אחרים להתנהלות העסק, אחים שלא היו מעורבים בעסק אך כעת עם פרישת האב רוצים להיכנס פנימה, או אחים שהעסק מהווה חלק מירושתם וכעת רוצים להיות מעורבים בניהולו – לפחות מלמעלה. על כן, יש להחליט כאמור על דרך ההתנהלות הבסיסית ומקומם של האב הפורש ושל האחים האחרים בניהול העתידי של העסק. לדוגמא, ניתן להגדיר כי האב ישמש בתפקיד "יועץ – על" להנהלת העסק, או להגדיר שהיבטים שונים של העסק ינוהלו על ידי אחים שונים בהתאם לניסיונם, כישוריהם והכשרתם, ויש דרכי התנהלות אחרות אותן חשוב להגדיר בצורה ברורה המונעת בעיות וסכסוכים עתידיים ככל האפשר.

ליצור את החזון המשותף

כאמור, ההמלצה הגורפת היא לבנות את העברת העסק מדור לדור כדרך של תהליך מתמשך, ולא לדחות את המשימה ל- "דקה התשעים". מומלץ לפנות ליועץ עסקי שייכנס לעסק, יכיר את הנפשות הפועלות בו ואת בעלי העניין האחרים, ויסייע בשלב הראשון לרקום את החזון לעסק באמצעות תוכנית המתייחסת למכלול ההיבטים. מדובר בתוכנית המסייעת לכל המעורבים להתכונן אל ההעברה הבין דורית מבחינה מנטאלית ורגשית, בעודם מתחילים להפנים ולהבין את הסוגיות הכרוכות בעניין. התוכנית גם מצביעה על מכשולים ואתגרים שיכולים להופיע, מה שמאפשר מתן פתרונות והתכוננות לקראת האתגרים, במקום לנסות להתמודד עימם כשהזמן דוחק ומתוך לחץ.

בתוך כך, ניתן לעבור על המבנה הארגוני של העסק ולראות כיצד משתלב בו הבן הממשיך, אחים נוספים, בני דודים וכיוצא בזאת – באילו תפקידים, כיצד כל אחד מהם יועיל לעסק, כיצד יתקבלו החלטות, כיצד תתפקד ההנהלה, וכיוצא בזאת. היועץ יכול לסייע לבעלי העניין לראות את תמונת העסק באופן רחב ובראייה לטווח ארוך, וזאת באופן אובייקטיבי מתוך גישה המקדמת בראש ובראשונה את הפוטנציאל העסקי והמסחרי, ובהבנה שהדבר ייטיב בסופו של דבר עם כולם. לאור ניסיונו העשיר של היועץ בליווי עסקים וכמנהל בשטח, הוא יוכל לסייע גם בהגעה להסכמות וביצירת התוכנית/החזון באופן שיהיה ברור לכולם ויאפשר התכוננות הולמת בכל הרמות – ארגונית, מקצועית, כלכלית, בינאישית וכן הלאה.

ראוי לזכור כי התנהלות שקולה ורגועה בעסקים בכלל, ובעסקים משפחתיים בפרט, הינה אבן יסוד ליציבות, הצלחה ושגשוג. דברים אלו נכונים תמיד, ובמיוחד בתקופות של העברה בין דורית שמלווה כאמור באתגרים וקשיים ייחודיים משלה.

לתת לעסק ולמנהל את הכלים הטובים ביותר

מלבד האמור לעיל, ישנו יתרון חשוב מאוד לביצוע התהליך של העברת עסק בין דורית באמצעות יועץ עסקי. בין אם מדובר בעסק עם רווחיות טובה, לא מאוד טובה או אפילו עסק הסובל מהפסדים, יועץ עסקי יכול לסייע לו בהגדלה של הרווחיות ובמעבר לפסי התנהלות נכונים ומושכלים יותר בטווח הקצר והארוך. כלומר, את הנושא של העברה מדור לדור אפשר לנצל על מנת לעשות סדר, ליישר קו, ולהתנהל מעתה והלאה בצורה טובה יותר – בין אם ההעברה כבר מתרחשת בפועל ובין אם היא אמורה לקרות בעתיד.

כיצד היועץ העסקי מסייע לכם

יועץ עסקי המגיע לסייע לכם בתהליך של העברה בין דורית צריך להכיר את העסק, את הנפשות הפועלות ואת ההיבטים השונים הכרוכים בפעילותו. את למידת העומק הזאת ניתן וכדאי לנצל כדי לבדוק אם קיימות נקודות תורפה או בעיות, והיכן הן נמצאות. לדוגמא, ייתכן שהיועץ העסקי יבחין שקיים בלגן פיננסי, שתמחור המוצרים אינו נכון ומספיק רווחי, שהניצול של אפשרויות השיווק והפרסום אינו יעיל, שישנן הוצאות שניתן לחסוך בהן מבחינת ספקים, הוצאות ייצור ותקורות, שמערך הגבייה בעסק אינו תקין, שיש הלוואות לא טובות ועוד שורה ארוכה של נושאים.

אם ניקח לדוגמא את הפן הפיננסי של העסק, ייתכן שהאב המנהל התרגל להתנהלות מסוימת בתחום זה (הנוטה גם לעבור אל ממשיכי הדרך…). מדובר בהתנהלות של מי שאינו מבין בדיוק אלא "רק בערך" היכן עומד העסק מבחינה כלכלית, ולמעשה טועה באופן מתמיד בערכת הרווחיות. מכאן נובעות בעיות הקשורות לתזרים המזומנים, לנטילת הלוואות שלא לצורך, לקבלת החלטות שגויות לגבי השקעות, וכיוצא בזאת. היועץ העסקי לומד את הפן הפיננסי של העסק, נותן תמונה שלמה וברורה לבעלים (האב, הבן וכל השאר), ומסביר היכן טמונות הבעיות. כמו כן, במידת הצורך הוא מוציא תחת ידיו דוחות כלכליים מפורטים ומובנים המתייחסים אל מצב העסק בזמן אמת, ונוגעים להיבטים שבאמת רלוונטיים לתפעול השוטף. מלבד זאת, במידת הצורך היועץ מסייע בבנייה ראשונית של דו"ח תזרים מזומנים, ומסייע לאב ולבן הממשיך להבין את חשיבותו ולהקפיד על ניהולו העצמאי בצורה נכונה, וכיצד להשתמש בו לצורך המשימות השונות.

עוד דוגמא היא תמחור המוצרים. כפי שאמרנו, העברת עסק בין דורית היא זמן לשידוד מערכות, וזה בהחלט הזמן לעצור ולבדוק את התמחור שהתרגלתם אליו הוא נכון ומדויק. לעיתים קרובות מסתבר שבעלי העסק הוותיקים קבעו תמחור המסתמך אך ורק על הנעשה בשוק ומה שעושים המתחרים, ולא נלקחו בחשבון היבטים נוספים הקשורים ספציפית להוצאות הייצור והתפעול של העסק, לייחוד המוצרים, למוניטין והמותג, ובכלל – לכמה שרוצים להרוויח. כתוצאה מכך, יתברר שרמת הרווחיות אליה התרגלו הבעלים הייתה למעשה נמוכה יותר ממה שאפשר היה להשיג, ויועץ עסקי יכול לבצע עבורכם את התמחור בצורה מקצועית כך שהרווחיות תגדל מבלי לפגוע בכמות הלקוחות והמכירות.

ליצור תוכנית עסקית

בחלק הקודם דיברנו על התוכנית/החזון הכללי של העסק כחלק מהתכוננות להעברה בין דורית. ואולם, אנו ממליצים לקחת את התוכנית הזו צעד אחד קדימה ולבנות תוכנית עסקית מקצועית ורצינית. מדובר בתוכנית המבוססות על הלמידה המוקדמת שביצע היועץ, ולמעשה מביאה עבור הבעיות שזוהו פתרונות בכלל ההיבטים (פיננסים, שיווקי, כוח אדם, הנהלה וכדומה). התוכנית העסקית תשמש את האב המנהל, ובוודאי גם את הבן הממשיך, בתור מפה האומרת היכן העסק נמצא, לאילו יעדים הוא מכוון ומהם הדרך והאמצעים על מנת להשיג את המטרות. למעשה, התוכנית העסקית היא כלי יסודי המאפשר התנהלות בטוחה, שקטה ומושכלת לטווחים קצרים וארוכים, גם אם המים סוערים יחסית עקב חילופי ההנהלה, שינויים נוספים בעסק ותמורות המתרחשות בשוק.

מעבר לכך, יועץ עסקי מספק לבעלים הנוכחיים ולבן הממשיך עוד מגוון רחב של כלים. לדוגמא, ניסיונו העשיר מאפשר לו לתת כלים ניהוליים חשובים ויעילים, למשל בתחום ניהול הזמן, הנעת העובדים, מתן מוטיבציה ותמריצים, הובלה ומנהיגות, וכיוצא בזאת. אלו כלים שילוו את הבן הממשיך לאורך זמן בעתיד לבוא, ומעבר לכך – היועץ העסקי שמכיר היטב את העסק עומד לרשותו על מנת ללוות, לייעץ ולסייע בקבלת החלטות, בשאלות והתלבטויות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם