הסיכונים בהקמת בית קפה מסעדה

ישראלים רבים חולמים על הקמת עסק בתחום המזון, ישנה הילה סביב עסקים אלו ותחושה שיש משהו קסום וסקסי להיות בעלים של מסעדה, בית קפה או קונדיטוריה. אנשים רבים חושבים שבגלל שהם יודעים לבשל היטב מה לא יותר הגיוני מלקחת כישרון זה ולהפוך אותו לעסק.. אם אתה נמנה אם אותם חולמים, אני מציע להמשיך לקרוא את הכתבה

עסקי המזון הם אחד הענפים הפחות רווחיים בישראל ואינם מומלצים ליזמים ועצמאיים,  אנסה למנות מס' בעיות עיקריות של  ענף זה

סיכון מס' 1 – תחרות מטורפת : כולם מתחרים בכולם, האיטלקית לא מתחרה רק בשאר האיטלקיות . ורשת בהמבורגרים לא מתחרה רק ברשת השנייה, כולם מתחרים בכולם!  וגם אם יש לך רעיון למשהו מאוד איכותי או משהו שאין כמוהו בארץ אז צריך להבין שאדם רעב או מישהו שרוצה לצאת לבילוי יכול לבחור בכל אחד מאלפי האופציות. מדינת ישראל מפוצצת במסעדות , באוכל רחוב, בבתי קפה, בבשלנים שמוכרים מהבית. גם אם יש לך מוצר מעולה, יבואו אליך מידי פעם ושאר הפעמים יבקרו במקומות טובים אחרים.

סיכון מס' 2 – מחירי חומרי גלם יקרים : מחירי חומרי הגלם בארץ (food cost) כמו שכולם יודעים מיוקר המחייה גבוהים מאוד: בשר בקר, ירקות, פירות, דגים וכד' כולם מאוד יקרים, גם למסעדנים. מאידך כמעט ולא ניתן להעלות את מחירי המכירה כי כדי להיות תחרותי אתה לא יכול להעלות מחירים. בשורה התחתונה יש כרסום רווחיות ושחיקה בלתי פוסקת.

סיכון מס' 3 – שכר דירה מרקיע שחקים: רוצה לוקיישן מרכזי? תתכונן לשלם סכומים גבוהים מאוד, במרכזי הערים ובקניונים משלמים עשרות אלפי ₪ לחודש וזה לא כולל ארנונה, חשמל והוצאות נוספות שהופכות להיות קבועות. יש מסעדות שמשלמות 30 ,40 ואפילו 80 אלף ₪ רק שכ"ד.  העיריות כמובן מעלות את הארנונה באופן קבוע אחת לשנה.

סיכון מס' 4 – רגישות למזג אוויר ומצב רוח לאומי : כל ענף המזון, בגלל ההוצאות הגדולות מסביב , עובד על רווחיות נמוכה .  ולכן צריך לנצל כל יום בשנה לעבודה. בפועל יש לא מעט ימים  שבפועל המחזור יורד דראסטית . לדוגמא  ימי גשם במהלך החורף , ימי שרב גדול , אובך, פיגועי טרור שמשאירים אנשים בבית , גמר מונדיאל, גמר כוכב נולד,  או כל אירוע טלביזיוני,  ערב פסח, ערב ראש השנה ,חגים , ועוד ועוד שאם סוכמים אותם יוצא שלבעל העסק נעלמים עוד 5 – 10 % מהמחזור בלי שבכלל תכננתם.

לסיכום ניתן לאמר כי יש פער עצום ולא מובן בין התדמית של עולם המסעדנות לבין מה שקורה בפועל מאחורי הקלעים. המלצתי החד משמעית למי שבכל זאת מעוניין להיכנס ולהשקיע , ולפתוח עסק בתחום זה , היא להקים עסק "רזה" פשוט וקל לתפעול ולהימנע מצוות עובדים גדול, שכ"ד יקר ומגוון גדול של מוצרים וחומרי גלם, ולעשות זאת בליווי יועץ עסקי הבקיא בתחום ייעוץ למסעדות על מנת להקטין סיכונים.

הכותב הינו כלכלן בכיר והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" (levyfinance.co.il)

המתמחה בייעוץ למסעדות ובהלוואות בערבות מדינה


לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם