האם כדאי להיות זכיין?

האם כדאי להיות זכיין? זוהי שאלה נפוצה שעימה פונים אנשים אל יועץ עסקי. אי אפשר להשיב עליה מהמותן כי יש משתנים רבים המשחקים תפקיד, כמו השוק המסוים, מקורות המימון, המצב הכלכלי, הידע המקצועי שלכם, המותג, הלקוחות וכיוצא בזאת. יועץ עסקי יכול לסייע לכם לראות את התמונה המלאה ולקבל החלטה מושכלת, וכן לבצע את המהלך על הצד הטוב ביותר.

קודם כל: להבין מה המשמעות של "זכיין"

לעיתים פונים אלינו אנשים שמתלבטים אם כדאי להיות זכיין מפני שקראו על כך באינטרנט, שמעו מקולגות, בני משפחה וכדומה. הם אינם מבינים בדיוק במה מדובר, וכמובן שלא כדאי להתחיל במהלך שלא מבינים את הבסיס שלו. על קצה המזלג, זכיינות היא שיטת התקשרות עסקית בה הזכיין מקבל זכות לשווק שירותים או מוצרים של רשת מזכה, כלומר הוא יכול להגדיל את ההכנסות שלו באמצעות מכירה של אותם מוצרים ושירותים, שימוש בקניין רוחני, סימני מסחר, שיטות עבודה וכדומה. מצד שני, הרשת המזכה מרוויחה בכך שהזכיין מעביר לה שיעור מסוים מהרווחים או ההכנסות הקשור לדמי הזיכיון הבסיסיים, ולעיתים מפעילויות עסקיות נוספות.

אז כדאי או לא כדאי להיות זכיין?

השאלה המרכזית נוגעת אל הרווחים שאפשר להפיק מהזכיינות, והדבר תלוי כאמור בכמה פרמטרים. לפעמים שווה ולפעמים לא שווה להיכנס ולכן צריך לבדוק לעומק. בואו ניקח למשל מכון יופי שמפעילה קוסמטיקאית באחת הערים בפריפריה. יש לה אמנם זרם קבוע של לקוחות אבל הוא אינו גדול, ולאחרונה יש קצת קשיים כלכליים מפני שעוד שני מכונים הוקמו בשכונה סמוכה. במקרה זה, אם תבחר בעלת העסק להיות זכיינות של רשת קוסמטיקה ידועה, היא תוכל לקבל את שם המותג שהלקוחות מוקירות, מאמינות בו ורוצות להיות חלק ממנו. כמו כן, המכון יתחיל לקבל מידע ותמיכה לגבי שיטות עבודה יותר יעילות, ניתן להכניס מוצרים ייחודיים שבזמן האחרון זוכים לביקוש, לשפר את השימוש במערך השיווקי, ועוד. כתוצאה מפעולות אלו תגבר כמות הלקוחות המגיעות לחנות ועימה המחזור והרווחים.

אז שווה להיכנס לזכיינות

לא בהכרח. אפילו אם ניקח את אותה הדוגמא, נראה שבהסכם הזכיינות נקבע סכום גבוה למדי עבור הזיכיון. מדובר בסכום שהצריך את בעלת העסק לקחת הלוואה עם ריביות שמקשות על תזרים המזומנים. אם לא די בכך, היא גם צריכה להפריש חלקים משמעותיים מהרווחים וההכנסות, ולמעשה אם לא הייתה נכנסת לזכיינות אז בשורה האחרונה היה נשאר יותר רווח. צריך לזכור שחברות מזכות עובדות לפי מודלים בדוקים שנבנו לאורך שנים על ידי אנשי מקצוע מנוסים. נכון שיש אינטרס משותף להצלחה אבל לרשת המזכה יש הרבה יותר הבנה וניסיון בתחום, כך שההסכם בוודאי לא יקפח אותה, בעוד הזכיין עלול למצוא את עצמו במצב שהרווחים אינם עולים ואפילו יורדים.

בהקשר זה יש לציין כי פנייה לקבלת ייעוץ עסקי יכולה לאתר את המקורות לבעיות הפיננסיות ולהציע פתרונות המייתרים למעשה את הכניסה לזכיינות. לדוגמא, ייתכן שהבעיה היא הלוואות לא טובות, הוצאות גבוהות מדי, התנהלות כלכלית לא מסודרת וכדומה, ולא רק תחרות עם גורמים שונים. את המצבים האלו ניתן לפתור בצורות יותר נכונות ויותר משתלמות מכניסה לזכיינות, וללא הסיבוכים וההתחייבויות של הצעד הזה.

זכיינות נותנת ידע וכלים חשובים

זכיינות היא דרך התקשרות נפוצה בשוק המקומי והבינלאומי, ויש לכך סיבות טובות. אחת מהן קשורה אל הפן הניהולי ולשם כך נחזור אל מכון הקוסמטיקה שלנו. ייתכן שהקשיים שלו קשורים לבעיות ניהוליות הגורמות ליעילות נמוכה, אובדן לקוחות, אווירה לא טובה בעסק וכדומה. חתימה על הסכם הזכיינות מכניסה אל המכון אנשים בעלי ניסיון רב המכירים אסטרטגיות טובות להצלחה, מכירים את מה שהולך בשוק, מסוגלים לייעץ ולהביא ליישום נכון של תהליכי פרסום ושיווק, ותורמים להקטנת העלויות מול ספקים. אלו בהחלט איכויות חשובות המסייעות לחנות להתנהל טוב יותר.

נחמד מאוד, אבל….

אבל יכולים להתעורר מצבים בעייתיים, שכן ההסכם נותן לרשת המזכה כוח בלתי מבוטל על הנעשה בעסק. לדוגמא, אם מדובר במכון יופי הפועל באזור מסוים באשדוד, סביר להניח שעם השנים בעלת העסק רכשה היכרות מצוינת עם האוכלוסייה המקומית, צרכיה, הרגלי הקנייה והטיפוח, וכדומה. אנשי הרשת שבאים עם המון ניסיון ועם סכמה מוכנה של התנהלות, לא מאפשרים לבעלת המכון להתנהל כרצונה ולפי מיטב הבנתה. למשל, היא לא יכולה לבנות תמחור שונה למוצר מסוים, להציע מבצע או חבילה חדשה, לצאת עם קמפיין פרסום שמדבר במדויק לקהל האשדודי ולשפה המיוחדת שלו. כלומר, להסכמי זכיינות יש היבטים מגבילים שמקטינים את שליטת הבעלים על העסק. מלבד הבעיה של אובדן העצמאות והחופש להחליט לבד ולנווט את העסק כראות עיניהם, נוצרת לא פעם בעיה של הקטנת ההצלחה והיעילות בנקודות שבעל העסק יכול היה לפתור בצורה טובה לו היו מניחים לו להתנהל לבד.

חשוב להדגיש כי ייעוץ עסקי יכול לתת גם לבעיות ניהול בעסק פתרונות מצוינים, ללא צורך להיכנס לזכיינות. בכל מקרה, כדאי לפנות אל היועצים שלנו כדי לבחון לעומק אם שווה לכם להיות זכיינים. אם יש לכם עוד שאלות על רכישת זכיינות נשמח לעמוד לרשותכם עם תשובות ברורות ומפורטות. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם